Firma Eleport planuje zainstalować 40 stacji ładowania samochodów elektrycznych w centrum handlowym „Akropolis” w Kownie. Projekt będzie realizowany w dwóch etapach, z pierwszymi 20 stacjami już w 2024 roku. Po ukończeniu drugiego etapu w 2027 roku to miejsce stanie się największym parkiem ładowania w Europie Środkowo-Wschodniej, umożliwiając jednoczesną obsługę 80 samochodów elektrycznych.
Country Manager Eleport na Litwie Kazys Pupinis podkreśla, że ich planowana liczba nowych stacji, choć duża może okazać się niewystarczająca w przyszłości, dlatego firma gotowa jest na dalszą ekspansję. Ma on nadzieję, że nowe miejsca do ładowania uczynią ładowanie jeszcze bardziej wygodnym i przystępnym dla właścicieli samochodów elektrycznych oraz przyczynią się do przyspieszenia transformacji do bezemisyjnego transportu.
W centrum Kowna i jego okolicach znajduje się około 25 publicznych ładowarek, z których większość to urządzenia wolno ładujące. Do maja 2024 r. estońska firma zainstaluje 20 stacji wolnego i szybkiego ładowania na terenie centrum handlowego „Akropolis”, co prawie podwoi dotychczasową liczbę dostępnych ładowarek w mieście. W pierwszej fazie rozwoju zostanie zainstalowanych 12 stacji ładowania prądem stałym (DC) i 8 stacji ładowania prądem zmiennym (AC).
– Coraz więcej mieszkańców Kowna i gości miasta przyjeżdża do nas samochodami elektrycznymi. Staramy się odpowiadać nie tylko na obecne, ale i przyszłe potrzeby, dlatego po wielu konsultacjach zdecydowaliśmy się na powiększenie liczby zainstalowanych ładowarek w ramach jednego projektu – mówi Brigita Kuodytė, kierownik „Akropolis”.
Na podjęcie tej decyzji przyczynił się nie tylko wzrost liczby samochodów elektrycznych, ale również rozwój infrastruktury miasta. – Po wdrożeniu projektu nawet 16 proc. wszystkich miejsc parkingowych na kowieńskim „Akropolu” będzie przeznaczonych do ładowania samochodów elektrycznych. Wierzymy, że tym innowacyjnym krokiem ustanawiamy nowy standard zarówno dla parkingów, centrów handlowych, jak i całej infrastruktury – dodaje Brigita Kuodytė.
Z kolei menedżer ds. rozwoju biznesu w Eleport, Robertas Skamarakas, zauważa, że po wdrożeniu pierwszego etapu projektu łączna moc stacji osiągnie 1500 kW, a większość mocy – 1200 kW – zostanie przeznaczona na urządzenia do szybkiego ładowania. Maksymalna moc jednej ładowarki osiągnie wtedy 150 kW, a po wdrożeniu drugiego etapu łączna moc stacji przekroczy 3 MW.
Źródło: Informacja prasowa