Dodatkowe 100 mln zł na dopłaty do leasingu w programie „Mój elektryk”

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaakceptował wniosek Banku Ochrony Środowiska o zwiększenie puli środków na dofinansowanie leasingu pojazdów zeroemisyjnych o dodatkowe 100 mln zł. W sumie łączny budżet na pokrycie wkładu własnego klientów starających się o leasing wzrósł do 600 mln zł.

O niesłabnącym zainteresowaniu programem, a także jego realnym wpływie na wybór aut elektrycznych, świadczą liczby. Od początku jego realizacji bank ocenił wnioski o dopłaty do ponad 13 tys. pojazdów elektrycznych, co pozwoliło NFOŚiGW na przyznanie dotacji na łączną kwotę ponad 426 mln zł. Zdecydowanie przeważają wnioski dotyczące pojazdów osobowych M1 – było ich 76% – tłumaczy Marek Szczepański, dyrektor Departamentu Programów Ekologicznych w Banku Ochrony Środowiska.

Przy uruchamianiu programu dla zeroemisyjnych pojazdów leasingowanych w listopadzie 2021 roku BOŚ miał do dyspozycji 20 mln zł. Od tego czasu NFOŚiGW, odpowiadając na dużą popularność „Mojego elektryka”, sukcesywnie zwiększał dostępne środki na dotacje. Obecnie łączna pula przeznaczona na dopłaty dla firm i organizacji wzrosła do 600 mln zł.

Program dopłat do leasingu, który obsługuje BOŚ, jest skierowany do osób fizycznych, przedsiębiorców, rolników indywidualnych, samorządów, fundacji, kościołów i związków wyznaniowych. Dopłaty dotyczą leasingu samochodów osobowych (do przewozu max. 8 osób), pojazdów dostawczych o masie całkowitej do 3,5 t. oraz motorowerów i motocykli. Wysokość dopłaty do leasingu jest uzależniona m.in. od typu pojazdu i może wynieść nawet do 27 tys. zł w przypadku samochodu osobowego, lub do maksymalnie 70 tys. zł w przypadku pojazdu dostawczego.

W 2023 roku polski rynek elektromobilności zaliczył duży wzrost. Według danych dostępnych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w ostatnim dniu 2023 roku liczba zarejestrowanych w Polsce elektrycznych (BEV) samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony zbliżyła się do poziomu 57 tysięcy sztuk.

Źródło: IBRM Samar

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *