Dłuższe życie opony – dobre praktyki i mity

Żywotność oraz możliwy do pokonania przebieg to jedne z najistotniejszych parametrów, jakimi kierujemy się przy wyborze nowego ogumienia. Producenci opon, w tym Continental, dokładają starań, aby opony z każdą kolejną generacją oferowały użytkownikom coraz większy dystans możliwy do przejechania w ich okresie używalności. Jednak aby ogumienie utrzymywało swoje parametry, należy je regularnie kontrolować.

O tym obowiązku kierowcy zbyt często zapominają. Szczególnie istotne jest to w przypadku opon wielosezonowych, których posiadacze z reguły odwiedzają serwisy oponiarskie rzadziej niż użytkownicy ogumienia sezonowego.

Wysiłek włożony przez inżynierów na rzecz zapewnienia jak najdłuższej żywotności opony może w łatwy sposób pójść na marne, jeśli ogumienie nie będzie należycie użytkowane. Dlatego tak istotne jest, aby kierowcy regularnie sprawdzali stan swoich opon oraz serwisowali je w profesjonalnych warsztatach oponiarskich. W ten sposób będą mogli cieszyć się długim i bezpiecznym użytkowaniem zarówno opon sezonowych, jak i całorocznych” – mówi Paweł Skrobisz, Technical Customer Services Manager w Continental Opony Polska.

Zakup odpowiednich opon

Pierwszym krokiem jest oczywiście zakup odpowiedniego ogumienia. Warto w tym wypadku zastanowić się jakie opony będą dla nas odpowiednie – opony sezonowe, a może całoroczne. Przeanalizujmy nasze podróże, przebiegi oraz preferencje, by wybrać te najodpowiedniejsze ogumienie. Ponadto warto zwrócić uwagę na oznaczenia, jakie znajdują się na ścianach bocznych opon. Wiele osób błędnie twierdzi, że o przydatności ogumienia do użytkowania w sezonie zimowym świadczy oznaczenie M+S. Nie jest to prawdą – litery te są jedynie deklaracją producenta o takiej optymalizacji wzoru bieżnika, aby mógł on poradzić sobie na śniegu i błocie pośniegowym. Nie są to jednak „pełnoprawne” opony zimowe. Jedynym oznaczeniem świadczącym o pełnym przystosowaniu ogumienia do użytkowania w warunkach zimowych jest symbol płatka śniegu na tle gór z trzema szczytami, czyli 3PMSF – jest on obecny na oponach zimowych oraz wielosezonowych Continental. Są to opony, które oprócz specjalnie zaprojektowanego wzoru bieżnika z siatką lameli mają również odpowiednio przygotowaną mieszankę bieżnika i w 100% spełniają wymagania stawiane oponom zimowym.

Przede wszystkim ciśnienie

Podstawowym aspektem wpływającym na długą żywotność ogumienia jest odpowiedni poziom ciśnienia. Spadek ciśnienia na poziomie 20% może przełożyć się na zmniejszenie żywotności opony nawet o ¼. Informacje o stosownych wartościach ciśnienia znajdują się zwykle na specjalnej nalepce w pojeździe, umieszczonej zazwyczaj na wewnętrznej stronie drzwi kierowcy lub w okolicach progu. Zaleca się kontrolę stanu ciśnienia opon raz na 2-3 tygodnie oraz przed każdą dalszą podróżą. Kontrola ciśnienia istotna jest nawet w nowszych pojazdach wyposażonych w system kontroli poziomu ciśnienia TPMS. Czujnik w oponie zawsze może ulec uszkodzeniu, dlatego nic nie powinno zastąpić regularnej, „manualnej” kontroli ciśnienia. Według badania przeprowadzonego przez Continental oraz InsightOut Lab, niemal ¼ użytkowników opon sezonowych sprawdza poziom ciśnienia tylko, gdy zauważy coś niepokojącego. Z kolei 25% kierowców jeżdżących na oponach wielosezonowych sprawdza ten wskaźnik raz w miesiącu lub częściej, w porównaniu do 20% jeżdżących na oponach sezonowych.

Kontrola wizualna

Do kontroli opon powinniśmy wykorzystywać również… własne oczy! Przed każdą podróżą dobrze jest obejść samochód dookoła i sprawdzić, czy z oponami nie dzieje się nic niepokojącego, czy nie pojawiły się żadne widoczne uszkodzenia lub deformacje. W przypadku zauważenia czegoś, co zwróci naszą uwagę, należy niezwłocznie udać się na kontrolę do serwisu oponiarskiego.

Sprawdzajmy stan bieżnika

Głównym elementem, na podstawie którego ocenia się zużycie opony, jest głębokość bieżnika. Sprawdzać ją powinno się przynajmniej dwa razy w sezonie, najlepiej na jego początku oraz końcu. Określona przepisami minimalna głębokość bieżnika w Polsce wynosi 1,6 mm, jednak parametry przyczepności opony zaczynają drastycznie spadać już znacznie wcześniej. Jeśli nie posiadamy specjalnego przyrządu do zmierzenia głębokości bieżnika, najlepiej udać się do serwisu oponiarskiego lub skorzystać z oznaczeń producenta znajdujących się na bieżniku, które znacznie ułatwiają identyfikację zużycia. Zimowy wskaźnik TWI na oponach zimowych i całorocznych, wskazujący 4 mm, pozwoli nam szybko ustalić czy nasze opony nadają się jeszcze na ten sezon czy już nie. Z badania Continental i InsightOut Lab wynika, że wśród kierowców jeżdżących na oponach sezonowych więcej jest osób, które sprawdzają stan bieżnika przynajmniej dwa razy w roku, niż w przypadku użytkowników opon wielosezonowych. Regularna kontrola zalecana jest zarówno w przypadku ogumienia sezonowego, jak i całorocznego.

Regularnie odwiedzaj serwis

Kierowcy użytkujący opony sezonowe zazwyczaj raz w sezonie odwiedzają serwis, aby dokonać wymiany ogumienia. Czy oznacza to, że posiadając opony całoroczne jesteśmy zwolnieni z tego obowiązku? Odpowiedź brzmi „nie”. Wszystkie opony, w tym wielosezonowe, wymagają regularnego serwisowania, w którego skład wchodzi wyważenie kół, rotacja opon czy profesjonalna ocena ich stanu. Serwis taki wykonywać powinno się przynajmniej raz w roku. Użytkownicy opon wielosezonowych zyskują jednak możliwość przeprowadzenia go „poza sezonem”, dzięki czemu mogą uniknąć długich kolejek oraz wcześniejszego umawiania się na serwis.

Działania mające na celu zwiększenie żywotności opon możemy zamknąć więc w pięciu prostych krokach: zakup odpowiedniego ogumienia, kontrola ciśnienia, kontrola wizualna, sprawdzanie stanu bieżnika oraz regularny serwis. Niezależnie, czy korzystamy z opon sezonowych czy całorocznych, pamiętajmy o nich, a ogumienie odwdzięczy się możliwie najdłuższą przydatnością do jazdy.

Na koniec warto przypomnieć, że Continental Opony Polska oferuje 7 lat gwarancji od daty zakupu na ogumienie do aut osobowych i dostawczych. Wydłużona gwarancja obejmuje także opony do pojazdów osobowych z grupy Continental, m.in. Uniroyal, Barum i Semperit, Viking.

Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *