[Relacja] Geneva Motor Show 2016 (część 1) – pojazdy koncepcyjne

Już po raz 86. odbyły się międzynarodowe targi motoryzacyjne w Genewie. Jak co roku mogliśmy zapoznać się z najnowszymi modelami, które niedługo wejdą do sprzedaży oraz pojazdami koncepcyjnymi, pokazującymi co nas czeka w najbliższych latach.

W świecie motoryzacji targi w Genewie są jednym z ważniejszych wydarzeń. Z tej okazji przygotowaliśmy krótki przegląd tego, co działo się w tym roku. W części pierwszej skupiamy się na najciekawszych autach koncepcyjnych.

Koncepty

Producenci samochodów pokazując szerokiej publice koncepcyjne pojazdy starają się pokazać kierunek, w którym mniej więcej będą podążać przy budowie kolejnych samochodów. W tym roku genewskie targi stały pod znakiem ekologii oraz nowoczesnego designu.

Dobrym tego przykładem jest Nissan, który postanowił pokazać model IDS Concept. Jest to auto elektryczne, które oparto na trzech obszarach: inteligentnej jeździe (wykorzystanie systemu Piloted Drive, czyli technologii autonomicznej jazdy), inteligentnej energii (większej sprawności energetycznej i większej mocy samochodów elektrycznych) oraz inteligentnej integracji (nowych relacjach między pojazdami a społeczeństwem). Japońska marka planuje do 2030 roku wprowadzić pojazdy w pełni autonomiczne, a przy tym ekologiczne. Zaprezentowany koncept jest dowodem na to, że marka konsekwentnie zmierza do wyznaczonych przez siebie celów.

Innym przykładem jest Mazda. Jej wóz studyjny RX-VISION, który został zaprojektowany zgodnie z filozofią KODO, czyli „uchwycenia duszy ruchu w nieporuszającym się pojeździe”. Do jego napędu marka postanowiła wykorzystać niewielki silnik Wankla. Mazda prawdopodobnie jako jedyna stara się jeszcze pracować nad tym rodzajem napędu.

Na stoisku Mitsubishi mogliśmy natomiast podziwiać model eX Concept. Jest to auto elektryczne, które na w pełni naładowanych akumulatorach może przejechać dystans 400 km. Japońska wizja kompaktowego SUV-a zakłada zastosowanie dwóch silników elektrycznych (Twin Motor 4WD), dzięki czemu możliwe jest uzyskanie napędu na obie osie. Wykorzystano również system kontroli jazdy S-AWC pozwalający zachować dobre prowadzenie oraz stabilność podczas jazdy. Dodatkowo auto zostało wyposażone w systemy umożliwiające autonomiczną jazdę po drogach ekspresowych.

Volkswagen pokazał elektryczny koncept BUDD-e. Auto zostało skonstruowane w oparciu o elementy modułowej platformy do budowy pojazdów elektrycznych (MEB). Nowo opracowany elektryczny zespół napędowy ma zapewniać zasięg do 533 km, natomiast rozwijana moc maksymalna ma wynieść 235 kW. Kolejną nowością jest system ładowania, dzięki któremu w 30 min naładowane zostanie 80% baterii.

Škoda natomiast pokazała prototyp o nazwie VisionS. Jest to typowy SUV, który ma 4,7 m długości, 1,91 m szerokości i 1,68 mm wysokości. Koncept został osadzony na tej samej płycie podłogowej, co Tiguan.

W aucie koncepcyjnym są trzy rzędy siedzeń i maksymalnie może w nim podróżować do sześciu osób. Producent zapowiedział, że podczas targów w Paryżu zaprezentuje wersję produkcyjna tego modelu. Prawdopodobnie pojazd będzie nosił nazwę Kodiak.

Grupa PSA na swoim stanowisku zaprezentowała dwa koncepty. Pierwszym z nich był DS E-Tense. Jest to wizja awangardowego, elektrycznego, sportowego samochodu, który ma definitywnie odciąć markę DS od Citroëna. Dwumiejscowy pojazd ma 4,72 metra długości, 2,08 m szerokości oraz 1,29 m wysokości. „Sercem” napędzającym ten koncept jest silnik elektryczny o mocy 402 KM i 516 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przy takich parametrach DS rozpędza się do 100 km/h w 4,5 sekundy i rozwija maksymalnie 250 km/h. Według wstępnych informacji maksymalny zasięg wynosi 360 km, a w ruchu miejskim spada do 310 km.

Drugą propozycją koncernu PSA był model Peugeota o nazwie Traveller i-Lab Concept, który ma konkurować z takimi autami, jak Volkswagen Multivan czy Mercedes V Klasa. Jest to wizja francuskiego koncernu odnośnie przyszłej komunikacji biznesowej. W przedziale pasażerskim są 4 fotele ustawione naprzeciw siebie. W wyposażeniu jest też 32-calowy ekran spełniający także funkcję tabletu. Poza tym w kabinie Travellera znajduje się stałe szybkie łącze internetowe, Bluetooth, połączenia słuchawek czy nawigacja satelitarna. Innymi słowy, auto ma wszystko to, co niezbędne dla współczesnego biznesmena.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *