[W MAGAZYNIE] Zima nas nie zaskoczy

Ogumienie w samochodzie jest bardzo istotne. To od jego stanu oraz dopasowania do pory roku zależy, czy w awaryjnej sytuacji wyhamujemy albo czy auto nie wpadnie w poślizg. Dlatego przed nadejściem kalendarzowej zimy prezentujemy Państwu najciekawsze na rynku propozycje producentów opon. 

Wybór ogumienia zawsze jest trudny. Na rynku mamy wiele firm produkujących opony i jeszcze więcej modeli.

Zacznijmy więc od tego, czym różni się opona zimowa od letniej. Każdy użytkownik pojazdu zapewne zauważa, że w oponach zimowych jest bardzo dużo lamelek. Ponadto zimówki składają się z innej mieszanki gum (zastosowano w nich więcej krzemionki). Dzięki temu nie twardnieją w temperaturach poniżej 7°C. Mają również inny kształt bieżnika, aby dobrze odprowadzać śnieg, błoto pośniegowe oraz wodę. To sprawia, że w niskich temperaturach i przy zmiennych warunkach pogodowych (śnieg, mróz, błoto pośniegowe itd.) opony te są elastyczniejsze, co zapewnia lepszą przyczepność do podłoża, a tym samym większe bezpieczeństwo.

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ? 

W przypadku każdego ogumienia, a zwłaszcza opon zimowych, konieczne jest kontrolowanie głębokości bieżnika. Według prawa polskiego nie może ona być mniejsza niż 1,6 mm. Jednak ze względu na bezpieczeństwo nie tylko własne, ale też innych użytkowników dróg warto zacząć się zastanawiać nad zakupem nowego kompletu, gdy wysokość bieżnika będzie mniejsza niż 4 mm.

Kolejna kwestia to wiek opony – można go sprawdzić, znajdując na boku ciąg czterech cyfr. Dwie pierwsze oznaczają tydzień, a dwie kolejne rok produkcji. Jest to ważne, ponieważ z wiekiem guma zaczyna tracić swoje właściwości. Może się okazać, że posiadane opony mają jeszcze wystarczającą głębokość bieżnika, ale ich wiek (załóżmy, 8-10 lat) sprawi, że będą się zachowywały gorzej niż nowe opony letnie zimą.

Obecnie, kiedy w samochodach jest coraz więcej układów elektronicznych wpływających na naszą jazdę, należy zakładać opony zimowe na wszystkie koła. Wynika to przede wszystkim z dwóch powodów. Po pierwsze zamontowanie ogumienia przeznaczonego na zimę tylko na jedną oś grozi poślizgiem. Gdybyśmy jednak nie mieli innego wyjścia, pamiętajmy, że zimówki zakładamy na tył – większość aut ma przedni napęd, a tył jest w tym przypadku bezwładny. Na zakręcie właśnie ta część auta w pierwszej kolejności wpadnie w poślizg. Druga kwestia to działanie systemów bezpieczeństwa. W nowych autach mamy system ESP i w przypadku, kiedy na jednej osi będziemy mieli opony letnie, a na drugiej zimowe, układ ten „zwariuje”, co również może doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji na drodze.

WYBORY POLSKICH KIEROWCÓW 

Wybierając ogumienie, powinniśmy wziąć pod uwagę częstotliwość wyjazdów, charakterystykę pokonywanych tras oraz styl jazdy. Jak mówi Alena Mialeszka, Consumer Brand Manager Goodyear Dunlop Polska i Ukraina: – Z naszych obserwacji wynika, że użytkownicy coraz częściej zwracają uwagę na jakość i właściwości produktów, porównują też oznaczenia na etykiecie. Klienci, którzy wybierają opony marek premium, jak Goodyear i Dunlop, mają szczególne wymagania. Od ogumienia z tej kategorii oczekuje się nie tylko wysokich parametrów bezpieczeństwa, podstawowych technologii i osiągów, ale także nowoczesnych rozwiązań, które sprawią, że nawet w najtrudniejszych warunkach zimowych ich podróż przebiegnie spokojnie – dodaje.

Jednak dla niektórych klientów ważna jest jakość opon, a dla innych cena. Najwięcej jest jednak osób, które szukają złotego środka. – Użytkownicy ogumienia z tzw. segmentu środka, do którego zaliczają się produkty marki Fulda, zwracają uwagę przede wszystkim na właściwości i jakość produktu, porównują oznaczenia na etykiecie. Dzięki wyposażeniu w zaawansowane rozwiązania, m.in. technologię 3D Bubble Blades i mieszanki dostosowujące się do zmiennych temperatur i nawierzchni, opony Fulda cieszą się dużym powodzeniem wśród kierowców, oferując bardzo korzystny dla konsumenta stosunek ceny do jakości produktów porównują oznaczenia na etykiecie. Dzięki wyposażeniu w zaawansowane rozwiązania, m.in. technologię 3D Bubble Blades i mieszanki dostosowujące się do zmiennych temperatur i nawierzchni, opony Fulda cieszą się dużym powodzeniem wśród kierowców, oferując bardzo korzystny dla konsumenta stosunek ceny do jakości produktów – wyjaśnia Alena Mialeszka.

OFERTA OPON ZIMOWYCH 

Producenci opon zimowych oferują zarówno marki premium, z tzw. średniej półki, jak i budżetowe. Poniżej przedstawiamy pokrótce wybrane modele opon dostępne na naszym rynku.

BRIDGESTONE 

Marka Bridgestone jest rozpoznawalna na naszym rynku. W swojej ofercie ma kilka rodzajów opon zimowych. Wśród nich można wymienić m.in. model Blizzak LM001, wykonywany z polimerów NanoPro, dzięki czemu zapewniony jest optymalny rozkład krzemionki. Opona ta charakteryzuje się trójwymiarowymi lamelami o nowej konstrukcji, bilansującej sztywność rzeźby bez uszczerbku dla elastyczności lamel. Poza tym pojemne skośne rowki pozwalają uzyskać dużą siłę ścinającą podczas jazdy po zaśnieżonej nawierzchni, co wypływa na dobrą trakcję. Oponę Blizzak LM001 zaprojektowano tak, aby skutecznie odprowadzała wodę dzięki redukcji turbulencji i poprawie odpływu w każdym rowku. Dodatkowo model ten został wyposażony w zaokrąglone narożniki bloków bieżnika, które optymalizują odprowadzanie wody i rozmokłego śniegu.

Dla samochodów typu SUV przeznaczony jest model Blizzak LM-80 EVO. W tym przypadku w celu zapewnienia lepszej przyczepności i pewności prowadzenia wykorzystano jednokierunkowy bieżnik z zaawansowaną konstrukcją lamel. Dodatkowo wprowadzono dużą liczbę poprzecznych rowków do odprowadzania wody i błota pośniegowego. Dzięki temu zachowana jest optymalna przyczepność na mokrej nawierzchni, zmniejszono przy tym ryzyko wystąpienia aquaplaningu, bez uszczerbku dla osiągów na suchej drodze.

CONTINENTAL 

Firma Continental niedawno zaprezentowała swoje najnowsze produkty na nadchodzącą zimę. Wśród nich można wymienić choćby model WinterContact™ TS 860, zaprojektowany z myślą o kierowcach, którzy jeżdżą po drogach Europy Środkowej i Zachodniej. Ze względu na panujące tam warunki pogodowe (niskie temperatury, deszcz, śnieg, gołoledź) celem inżynierów z firmy Continental było zaprojektowanie opony, która zapewni maksymalne bezpieczeństwo w zmiennych warunkach pogodowych w okresie zimy. Do produkcji tego modelu wykorzystywana jest udoskonalona mieszanka gumowa Cool Chili, charakteryzująca się dużą zawartością siliki, co wpływa na większą przyczepność i poprawę hamowania. Opona ta zawiera również specjalne żywice, które zapewniają odpowiednią elastyczność w niskich temperaturach, a tym samym szybsze hamowanie na mokrych, oblodzonych czy pokrytych śniegiem jezdniach. Istotnym składnikiem tej mieszanki jest łańcuch elastycznych polimerów. Jego wykorzystanie wpływa pozytywnie na właściwości trakcyjne na wszystkich rodzajach nawierzchni. W efektywnym hamowaniu na oblodzonych i oszronionych drogach pomaga także specjalny wielokanałowy wzór lamel, czyli Technologia Liquid Layer Drainage – dzięki niej film wodny jest szybciej usuwany spod opony, a tym samym skraca się droga hamowania.

Dla bardziej wymagających klientów Continental przygotował oponę WinterContact™ TS 860 S, która ma szersze oraz większe bloki na zewnętrznym barku, co zwiększa sztywność poprzeczną i powierzchnię kontaktu z podłożem. W efekcie kierowca uzyskuje kontrolę oraz precyzję prowadzenia podczas pokonywania zakrętów na suchych nawierzch niach. Bloki żebra bieżnika są rozdzielone tylko cienkimi rowkami i tworzą sztywne żebro, umożliwiające przenoszenie większych sił na suchych nawierzchniach. Przekłada się to na skuteczność hamowania przy dynamicznej jeździe.

DĘBICA 

Ciekawą ofertę przygotowała polska firma oponiarska Dębica. Wśród nowości jest opona Frigo SUV2, w której zastosowano wielokierunkowy bieżnik, zoptymalizowany pod kątem aut typu SUV. Zapewnia on dobrą przyczepność na zaśnieżonych drogach. Klocki o wielu krawędziach i lamelach, umieszczone w rzeźbie bieżnika, „wgryzają” się w śnieg, zapewniając większą przyczepność. Ponadto charakterystyczny kształt bieżnika w literę „V” wpływa na rozpraszanie wody, zapewniając tym samym większą odporność na zjawisko aquaplaningu. Z kolei nowo zaprojektowana, szeroka powierzchnia styku przekłada się na lepszy kontakt opony z nawierzchnią, co poprawia parametry hamowania na oblodzonych drogach.

W ofercie Dębicy są też modele takie jak np. Frigo 2 – najpopularniejszy produkt w ofercie zimowej. Opona ta przeznaczona jest do aut miejskich, kompaktowych, a także samochodów klasy średniej. Została zaprojektowana z myślą o kierowcach ceniących wygodę oraz oszczędność. Konstrukcja opony zapewnia długie przebiegi oraz komfortową jazdę zimą. Drugim popularnym produktem jest Frigo HP2, czyli następca modelu Frigo HP – pierwszej w historii opony zimowej tej marki, przeznaczonej do samochodów o wysokich osiągach. Dębica Frigo HP2 została zaprojektowana dla kierowców ceniących dynamiczną jazdę oraz poszukujących zaawansowanego technicznie i trwałego produktu. Konstrukcja opony zapewnia długie przebiegi oraz komfortową jazdę zimą.

DUNLOP 

Firma Dunlop ma w ofercie opony zimowe z serii Dunlop Winter Sport. Oferują one dobrą przyczepność i osiągi na nawierzchniach śliskich, a także mokrych, pokrytych śniegiem czy błotem pośniegowym.

Dla przykładu można wymienić model Winter Sport 5. Charakteryzuje się on zwiększoną liczbą bloków, co zapewnia lepsze osiągi na drogach pokrytych śniegiem. Kątowo ustawione lamele w części centralnej bieżnika pozwalają na uzyskanie bardzo dobrej przyczepności bocznej na śliskich drogach, a zwiększona głębokość rowków chroni przed aquaplaningiem. Z kolei zoptymalizowana konstrukcja i dystrybucja masy poprawiają efektywność pod względem zużycia paliwa. Warto też wspomnieć, że w odpowiedzi na rosnące potrzeby segmentu aut typu SUV linia opon zimowych brytyjskiej marki została rozszerzona o produkt Winter Sport 5 SUV.

FALKEN 

Wraz z rozpoczęciem sezonu zimowego opona EUROWINTER HS01 marki Falken będzie dostępna nie tylko w 66, lecz w 99 rozmiarach, a co za tym idzie – we wszystkich popularnych wielkościach. W bieżącym sezonie rozszerzono również ofertę dostępnych rozmiarów wersji tej opony przeznaczonej do samochodów typu SUV, zwiększając ją z 10 do 39 modeli. Opona Falken EUROWINTER HS01 imponuje znakomitą przyczepnością na pokrytej śniegiem, lodem lub mokrej nawierzchni. Odznacza się ponadto dużą odpornością na aquaplaning oraz stabilnością w utrzymywaniu kierunku jazdy. Także w badaniach przeprowadzonych przez niezależne ośrodki należące do niemieckiego ADAC oraz austriackiego ÖAMTC opona ta uzyskała bardzo dobre wyniki podczas testów.

GOODYEAR 

Goodyear od lat dostarcza na rynek opony, które charakteryzują się dobrym zachowaniem w trudnych warunkach zimowych. Są to m.in. opony zimowe z linii UltraGrip. Do budowy opon UltraGrip Performance inżynierowie marki wykorzystali samoblokujące się lamele, specjalny wzór bieżnika z dodatkowymi nacięciami oraz innowacyjne technologie, takie jak np. ActiveGrip, które sprawiają, że ogumienie to zapewnia lepszą przyczepność, skuteczniejsze hamowanie oraz trakcję na śniegu i oblodzonych drogach. Dodatkowo wskaźnik zużycia bieżnika (TOP) informuje kierowcę, kiedy nadejdzie czas na wymianę opon. Rodzina opon UltraGrip Performance charakteryzuje się także bardzo dobrym zachowaniem na suchych nawierzchniach. Oferta produktów zimowych Goodyear UltraGrip jest szeroka – są to opony do aut osobowych oraz nieco cięższych pojazdów typu SUV.

MICHELIN 

W ofercie firmy Michelin jednym z produktów przeznaczonych na sezon zimowy jest opona Alpin 6. To innowacyjne ogumienie, które skraca drogę hamowania na zaśnieżonych drogach nawet o ponad 5 m. Charakteryzuje się też lepszymi parametrami podczas przyspieszania, zapewniając odpowiednią trakcję. Technologia Traction Booster Compound z kolei poprawia przyczepność na śniegu wraz ze zużywaniem się bieżnika dzięki wielowarstwowej mieszance, która wraz ze zużyciem kolejnych warstw zmienia swoje właściwości, zapewniając oponie wysokie osiągi zimą.

Innym produktem oferowanym przez firmę Michelin jest model Pilot Alpin 5. Jest to ogumienie, które charakteryzuje się m.in. skuteczniejszym hamowaniem na każdej nawierzchni w warunkach zimowych (droga mokra, sucha, zaśnieżona) i większą odpornością na aquaplaning. Zapewnia dobre prowadzenie na mokrej i zaśnieżonej drodze oraz ze względu na małe opory toczenia – zmniejszone zużycie paliwa. Opona Pilot Aplin 5 ma symetryczny bieżnik z centralnym rowkiem, co przyczynia się do większej odporności na aquaplaning, a także zapewnia osiągi na drodze zarówno suchej, mokrej, jak i zaśnieżonej. Wykonana jest ona z innowacyjnej formuły mieszanki z nowymi funkcjonalnymi polimerami, zapewniającymi lepszą przyczepność. Warto dodać, że ten produkt oferowany jest również w wersji dla aut typu SUV (Pilot Alpin 5 SUV).

Trzecim produktem z oferty Michelin, o którym warto wspomnieć, jest Latitude Alpin – opona przeznaczona do samochodów typu SUV. Ma agresywną rzeźbę bieżnika z większą liczbą krawędzi i lamel, przez co osiągnięto lepszą trakcję oraz efektywniejsze hamowanie na śniegu i lodzie. Poza tym zastosowano w niej technologię StabiliGrip, czyli głębokich, ułożonych pod różnym kątem, trójwymiarowych lamel, zapewniających m.in. więcej krawędzi, a tym samym lepszą trakcję. Dzięki temu zwiększa się przyczepność i precyzja toru jazdy. Należy też wspomnieć, że do produkcji tej opony wykorzystano trzecią generację mieszanki gumowej Helio Compound z domieszką krzemionki i oleju słonecznikowego, aby uzyskać lepszą przyczepność w niskich temperaturach.

NOKIAN 

Firma Nokian, tak samo jak konkurencja, ma rozbudowaną ofertę opon zimowych. Wśród produktów na tę porę roku można wymienić choćby model Nokian Hakkapeliitta R3 (bez kolców) – połączenie komfortu i bezpieczeństwa. Są to opony sprawdzające się w każdych warunkach atmosferycznych, zapewniające optymalną przyczepność, kontrolę i precyzję prowadzenia.

Innym ciekawym produktem tej firmy jest opona sportowa Nokian WR A4. Łączy ona możliwość wyczynowej jazdy z dobrą przyczepnością zimą (maksymalna prędkość do 270 km/h). Każdy blok i lamela mają precyzyjny kształt oraz dokładnie zdefiniowaną rolę. Warto nadmienić, że obszar centralny opony jest zdominowany przez podłużne żebro, składające się z bloków bieżnika z postrzępionymi lamelami. Z kolei mieszanka gumowa zawiera kauczuk naturalny, krzemionkę i olej rzepakowy canola, co poprawia przyczepność w trudnych warunkach.

Nokian ma też ogumienie do samochodów typu SUV, np. Nokian WR SUV 4. Produkt ten został opracowany we współpracy z kierowcami SUV-ów z Europy Środkowej, aby zapewnić jak najlepsze osiągi, przyczepność i sterowność podczas ulewnego deszczu, na śniegu i błocie pośniegowym. Poza tym materiał gumowy ściany bocznej zawiera trwałe odcinkowe włókna aramidowe – jest znany z branży samolotowej i zbrojeniowej. Włókna aramidowe sprawiają, że opona jest mocniejsza oraz odporniejszaa na uszkodzenia i przecięcia.

PIRELLI 

W ofercie firmy Pirelli znajdą się opony zimowe do różnych typów aut: miejskich, sportowych, limuzyn i SUV-ów czy 4×4. Przy ich opracowaniu brano pod uwagę przede wszystkim poprawę osiągów, a także wysoki poziom komfortu i pewność prowadzenia auta.

Wśród produktów oferowanych przez Pirelli można znaleźć choćby oponę Cinturato Winter, przeznaczoną do samochodów kompaktowych, klasy średniej oraz mniejszych SUV-ów. Została ona zaprojektowana tak, aby zapewnić jak najlepsze prowadzenie i hamowanie także na suchej nawierzchni. Poza tym inżynierowie z Pirelli zadbali, aby dzięki innowacyjnym lamelom 4D opona miała większą sztywność bloków bieżnika, co przekłada się na skuteczność hamowania, a jednocześnie lepszą trakcję na śniegu podczas przyspieszania. Jak przystało na oponę zimową, Cinturato Winter ma również optymalnie zaprojektowane kanały odprowadzające wodę i błoto pośniegowe, co zapobiega zjawisku aquaplaningu oraz poprawia prowadzenie na mokrych nawierzchniach.

W gamie Pirelli jest również opona Scorpion Winter, stworzona z myślą o nowoczesnych pojazdach typu SUV oraz crossover, w szczególności wyższej klasy. Konstrukcja opony ma zapewnić bezpieczne hamowanie na drodze o dużym nachyleniu oraz na zakrętach, pozwalając na zachowanie pełnej kontroli nad pojazdem. Bieżnik o modułowej geometrii bloków czyni oponę sztywną i poprawia trakcję. Dwa obwodowe, szerokie rowki w połączeniu z równie szerokimi poprzecznymi żłobieniami dobrze odprowadzają wodę spod opony.

Winter Sottozero 3 z kolei to zimowa opona przeznaczona do samochodów klasy premium. Została zaprojektowana tak, aby osiągnąć najwyższy poziom bezpieczeństwa, kontroli i przyczepności w każdych zimowych warunkach. Nowa mieszanka i projekt lamelek wykorzystują najbardziej zaawansowane technologie, aby zapewnić dobre osiągi na zaśnieżonej nawierzchni. Co ważne, opona Winter Sottozero 3 powstała w wyniku prac projektowych prowadzonych wspólnie z najlepszymi renomowanymi producentami samochodów, czego owocem są liczne homologacje.

Czwartą opcją z gamy Pirelli jest Winter Sottozero Serie II. Jest to produkt przeznaczony do samochodów sportowych oraz premium, zachowujący równowagę między wydajnością, bezpieczeństwem a przyjemnością z jazdy. Asymetryczny bieżnik tworzy dwie strefy, mające swoje specyficzne zadania. Strefa zewnętrzna skutecznie odprowadza wodę, a wewnętrzna zapewnia dobrą trakcję na śniegu. Dlatego opona ta została wybrana jako oryginalne wyposażenie wielu luksusowych aut, a także supersamochodów marek takich jak Aston Martin, Ferrari czy Lamborghini.

SAVA 

Warto też zwrócić uwagę na propozycję słoweńskiej firmy Sava, która oferuje opony przystępne cenowo. Jedną z nich jest model Eskimo SUV 2 do aut typu SUV. Specjalna konstrukcja żebra poprawia trakcję oraz ogranicza hałas na suchych nawierzchniach. Wielokątowy kontur bieżnika typu Multi-Radius zapewnia długą i szeroką powierzchnię styku o równomiernej mocy nacisku opony na drogę, co przekłada się na poprawę kontroli nad pojazdem i dobrą przyczepność na oblodzonych drogach. Duże klocki bieżnika zoptymalizowano pod kątem wymagań pojazdów SUV, dzięki czemu ogumienie oferuje znakomite zachowanie i skuteczne hamowanie na śniegu. Klocki mają mocniejsze krawędzie, co ułatwia przenoszenie napędu na zaśnieżonych drogach. Z kolei optymalnie rozmieszczone rowki obwodowe szybko absorbują i odprowadzają wodę z bieżnika, dzięki czemu mają dobrą przyczepność na mokrych drogach.

Kolejny model tej firmy to Eskimo HP2 – opona ta zapewnia lepszą kontrolę nad pojazdem na śniegu i lodzie. Klocki w kształcie haczyka, które „wgryzają się” w śnieg, zapewniają dobre przyspieszenie i trakcję. Z kolei wielokątowy kształt bieżnika zapewnia większą powierzchnię styku opony z podłożem oraz równomierny rozkład ciśnienia, co z kolei przekłada się na lepszą kontrolę nad pojazdem. Wzmocnione zewnętrzne bloki bieżnika zwiększają potencjał przenoszenia sił między oponą a podłożem i zapewniają dobre prowadzenie oraz skuteczne hamowanie na suchej nawierzchni. Ponadto obwodowe rowki zostały rozmieszczone tak, aby szybko absorbować i usuwać wodę oraz błoto pośniegowe spod opony, dzięki czemu są odporniejsze na aquaplaning.

STRIAL 

Francuska marka budżetowa Strial zaprezentowała nowość na ten sezon zimowy – oponę Strial Winter. Jest ona następcą Strial 301 (dostępna była w rozmiarach od 15 do 18 cali). Nowa opona dzięki bieżnikowi w kształcie litery „V”, licznym blokom oraz dużej gęstości lamel ma dobrą przyczepność na mokrych nawierzchniach, śniegu i błocie pośniegowym. Wykorzystana do jej produkcji innowacyjna mieszanka pozwala na utrzymanie odpowiedniej miękkości gumy, nawet w bardzo niskich temperaturach. Warto zwrócić również uwagę na optymalną liczbę diagonalnych rowków i ich konstrukcję oraz gęstość. Przyczyniają się one do prawidłowego odprowadzania wody, dzięki czemu opona jest odporna na aquaplaning i ma dość dobrą trakcję na błocie pośniegowym. Oferta Strial Winter jest bogata – obejmuje aż 87% najpopularniejszych na rynku europejskim rozmiarów opon zimowych: od 15 do 18 cali.

YOKOHAMA 

Marka Yokohama proponuje w tym sezonie nową oponę premium BluEarth Winter V905, przeznaczoną do średnich i dużych aut osobowych, w tym SUV-ów. Model ten zapewnia bezpieczną jazdę na ośnieżonej i mokrej nawierzchni, a udoskonalona mieszanka gumy gwarantuje dobre prowadzenie i hamowanie także przy dużych prędkościach.

BluEarth Winter V905 jest udoskonaloną wersją modelu W.drive V905. Jest to pierwsza opona zimowa Yokohama, w której japońscy inżynierowie zastosowali ekologiczną technologię BluEarth, stworzoną z uwzględnieniem potrzeb środowiskowo-społecznych. W mieszance gumy wykorzystano składniki BluEarth, do których zalicza się olejek pomarańczowy czy mikrokrzemionkę, zwiększające jej elastyczność i powierzchnię styku z nawierzchnią. Dodatkowo ulepszona mieszanka gumy pod bieżnikiem zwiększa sztywność opony i ogranicza straty energii, dzięki czemu mniejsze jest zużycie paliwa podczas podróży zimą. Opona ma agresywną rzeźbę bieżnika, co powoduje, że „wgryza się” w nawierzchnię. Duża liczba głębokich i szerokich rowków skośnych oraz rozmieszczone pod różnym kątem rowki poprzeczne zapewniają dobrą trakcję podczas manewrowania na śniegu. Efektem zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych jest także doskonały drenaż. Gęsta sieć lamel skutecznie odprowadza wodę i błoto pośniegowe spod kół. Opona oferowana jest w rozmiarach od 15 do 22 cali i profilach od 80 do 30.

ZIMOWE, A MOŻE INNE? 

Przy wyborze opon zimowych należy wziąć pod uwagę nasz klimat oraz warunki, w jakich na co dzień eksploatujemy samochód. Jak mówi Piotr Tylicki, Trainer Passenger Tyres Product Line, Sales Force Engagement Management Michelin Europe Central North: – Z uwagi na panujący w naszym kraju klimat oraz uwarunkowania związane z jakością dróg możemy rozważyć zarówno dobór opon sezonowych (lato – zima), jak i wielosezonowych (jeden zestaw na dwa cykle roku). W ramach tego podziału otrzymamy ofertę na produkty: premium, opony środka (medium) oraz (niekiedy) opcje budżetowe.

Klienci cenią sobie produkty dobre jakościowo, ale też w rozsądnej cenie. Jest to pewien problem, ponieważ trudno jest znaleźć złoty środek. Widać to zwłaszcza w przypadku klientów biznesowych, dla których pojazd jest narzędziem pracy, a nie dobrze wyglądającym dodatkiem.

– Biorąc pod uwagę wymagania współczesnego klienta, ceniącego sobie uniwersalność, oszczędność czasu i pieniędzy, trzeba było dostosować ofertę produktową do zmieniających się potrzeb. Dodatkowo ocieplający się klimat spowodował, że jazda po śniegu należy do zdecydowanej mniejszości. Nasze doświadczenia w inżynierii materiałowej pozwoliły na opracowanie mieszanki bieżnika idealnie współpracującej z asfaltem w każdych warunkach pogodowych. Dodatkowo opracowaliśmy rewolucyjną rzeźbę bieżnika, która pozwoliła na uzyskanie homologacji zimowej (3PMSF). Tak powstała rodzina opon CrossClimate: osobowych, SUV oraz dostawczych w postaci tegorocznej nowości – Michelin Agilis CrossClimate, w średnicach osadzenia od 14 do 20 cali – dodaje Piotr Tylicki.

Oferta ogumienia zimowego na rynku jest dość duża. Można wybierać między ogumieniem budżetowym, ze średniej półki oraz premium. Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb klientów. Z pewnością inaczej na tę kwestię będą patrzeć duże korporacje, a inaczej klienci indywidualni. Przede wszystkim należy się zastanowić, jak duże mamy roczne przebiegi oraz w którym regionie kraju na co dzień eksploatujemy pojazd. Od tego zależy, czy warto brać pod uwagę ogumienie sezonowe (opony zimowe) czy może na nasze potrzeby wystarczy wielosezonowe, które zyskuje coraz większą popularność.

– Bridgestone zdecydowanie zaleca stosowanie ogumienia sezonowego, ponieważ często może być ono lepszym wyborem niż opony wielosezonowe. Ogumienie wielosezonowe polecamy kierowcom, którzy nie pokonują rocznie dużych dystansów, oraz tym, którzy przemieszczają się samochodem w miejscach, gdzie nie będą musieli się mierzyć ze skrajnymi warunkami drogowymi – np. w miastach. Opony wielosezonowe bardzo dobrze sprawdzają się w zimie, jednak stanowią pewien kompromis, dlatego w przypadku kierowców, którzy wiedzą, że będą poruszali się samochodem często i w bardzo wymagających warunkach pogodowych, zalecamy sezonową wymianę opon – komentuje Przemysław Trzaskowski, Bridgestone Europe.

Opony sezonowe to z pewnością dobry wybór, zwłaszcza w przypadku kierowców, którzy samochód wykorzystują na co dzień. Nowoczesne opony mają tak zaawansowaną technologię, że zapewnią kontrolę nad pojazdem oraz pozwolą na uzyskanie dobrych osiągów, przy jednoczesnym zachowaniu optymalnych właściwości jezdnych. Jest to bardzo ważne, ponieważ szybko zmieniające się warunki pogodowe w okresie zimowym potrafią dać się kierowcom we znaki. Dlatego wybór ogumienia należy dobrze przemyśleć, bo jest ono jednym z najważniejszych elementów odpowiadających za nasze bezpieczeństwo.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *