[W MAGAZYNIE] Volvo S60 – pierwsza jazda

Wraz z nową generacją sedana S60 szwedzka marka otwiera nowy rozdział w swojej historii. To nie tylko pierwszy model Volvo produkowany w USA, ale także pierwszy samochód tej firmy, który nie będzie dostępny z silnikami Diesla.

Tekst: Tomasz Szmandra

Dla firmy należącej do chińskiego koncernu Geely to bardzo dobry okres. Modele Volvo z roku na rok sprzedają się coraz lepiej. Minione 12 miesięcy również zakończyło się rekordowo. Na świecie znacznie przekroczono już granicę 600 tys. sprzedanych aut (642 253 szt.), natomiast w Polsce w ubiegłym roku zarejestrowano w sumie 10 447 modeli nowych Volvo.

BORN IN THE USA

Nowe S60 to pierwszy samochód produkowany w nowej fabryce Volvo w Stanach Zjednoczonych, zlokalizowanej w Ridgeville w Karolinie Południowej, z której auta będą trafiać na cały świat. Zresztą przedstawiciele firmy nie ukrywają, że model ten został przygotowany z myślą o tamtejszych klientach. Mocniejsze zaangażowanie Volvo w rynek amerykański nie może dziwić, ponieważ USA to trzeci co do wielkości rynek dla tego producenta – po Europie i Chinach. Od 2021 r. z taśm produkcyjnych tej fabryki zacznie zjeżdżać także nowa generacja XC90. Auto zostało zbudowane na płycie podłogowej SPA, na której Volvo od dawna opiera takie modele jak: XC90, S90 oraz XC60. Zresztą nowe S60 bardzo przypomina większe S90 i szczerze mówiąc, gdyby nie gabaryty, można by pomylić te modele. W porównaniu do flagowego modelu Volvo nowe S60 ma o ok. 20 cm mniejszy rozstaw osi, ale nie odczuwa się tego specjalnie na tylnej kanapie, gdzie miejsca na kolana jest dosyć. Jest nieco mniej komfortowo, gdy obniżymy fotel kierowcy. Wówczas brakuje trochę przestrzeni na stopy. Z kolei bagażnik o pojemności 442 l, chociaż nie należy do największych w klasie, ułatwia użytkowanie auta dzięki niskiemu progowi załadunku. Jeżeli chodzi o wykończenie wnętrza, to tradycyjnie Volvo prezentuje naprawdę wysoki poziom. Jakość wykonania poszczególnych elementów, w tym elementów z tworzyw i skór, jest bez zarzutu. Na osobne omówienie zasługuje znany z innych modeli tej marki system multimedialny, który nadal wyznacza standardy i to nie tylko w tej klasie pojazdów. Za pomocą 9-calowego ekranu można obsługiwać większość systemów pokładowych, np. system audio, klimatyzacji, układu Start&Stop, składania zagłowków, sterowanie fotelem pasażera z miejsca kierowcy. Wszystkie rozwiązania są proste i nowoczesne.

CZAS NA HYBRYDY

Amerykańska fabryka to nie jedyna nowość, jeśli chodzi o model S60. To pierwsze auto tej marki, które nie będzie już oferowane z silnikami Diesla. W zamian Volvo proponuje turbodoładowane silniki benzynowe i hybrydy. W wersji T5 auto ma silnik o mocy 250 KM i może mieć napęd na cztery koła, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje jedynie 6,5 s. Zresztą podstawowa, 190-konna wersja T4 nie jest wcale dużo wolniejsza, bo jej sprint do setki odbywa się w 7,1 s. Oprócz tego w gamie modelowej S60 mamy mocniejsze silniki: T6 AWD (310 KM) oraz T8 AWD (390 KM). Najwyższy model dostępny jest z napędem hybrydowym typu plug-in, czyli z możliwością doładowania baterii ze standardowego gniazdka lub stacji szybkiego ładowania. Jeżeli jednak komuś to nie wystarcza, może spróbować trafić do wąskiego grona szczęśliwców, którym uda się kupić sportową wersję S60 Polestar Engineered (z silnikiem o mocy 415 KM, twardszym zawieszeniem i mocniejszymi hamulcami), ponieważ do Polski trafi jedynie kilka takich egzemplarzy.

WSZYSTKO, CO TRZEBA

Nowa generacja S60 jest już oferowana na polskim rynku. Bardzo ciekawie prezentuje się zwłaszcza wersja First Edition (dostępna do wyczerpania zapasów), która oferuje prawie wszystko to, czego potrzeba w nowoczesnym samochodzie tej klasy. Ceny zaczynają się od 165 tys. zł, za które możemy wyjechać z salonu 190-konną wersją T4 z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów i pakietem Inscription lub R-Design. W standardzie otrzymamy m.in. światła typu LED, 18-calowe felgi aluminiowe, 2-strefową automatyczną klimatyzację, cyfrowe zegary, duży ekran dotykowy, funkcje Apple Car Play/Android Auto, dwa gniazda USB, Bluetooth, nagłośnienie High Performance, nawigację, a także skórzaną tapicerkę foteli oraz komplet zaawansowanych systemów bezpieczeństwa (m.in. automatyczne hamowanie City Safety, utrzymywanie na pasie ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych) i usługę Volvo on Call. W ostatnich latach największą popularnością cieszą się SUV-y produkowane przez Volvo, ale dynamicznie wystylizowany sedan średniej wielkości także powinien stać się mocnym graczem na rynku, stanowiąc ciekawą ofertę zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *