[TEST] Mazda 2

Mazda hołduje filozofii Jinba Ittai, czyli poczucia jedności kierowcy z samochodem. Kompaktowe rozmiary, zwrotność oraz automatyczna skrzynia biegów sprawiają, że zmodernizowana Mazda 2 jest idealnym towarzyszem do podróżowania po mieście, ale też doskonale sprawdza się na dłuższych trasach.

Sportowy charakter i oryginalna stylistyka KODO (Dusza ruchu) sprawiają, że „Dwójka” robi naprawdę dobre wrażenie. W redakcyjnym teście mieliśmy okazję jeździć wersją 1.5 SkyActiv-G 90 KM AT SkyPassion. Mazda 2 jest lekka, ma oszczędny silnik, innowacyjne technologie bezpieczeństwa i niezłe osiągi, dzięki czemu podróżowanie nią jest przyjemne. Opływowa linia nadwozia podkreśla dynamiczny charakter auta, a muskularna sylwetka powoduje, że wyróżnia się ono z tłumu. Szczególną uwagę zwraca przód pojazdu – zachowane są proporcje, dzięki czemu, patrząc na niego, mamy wrażenie, że wszystko tu jest dobrze dopasowane. Ponadto po raz pierwszy zamontowano w tym modelu czterodiodowe światła przednie, umieszczone na krańcach chromowanych skrzydeł, co ożywiło nieco sylwetkę pojazdu.


Ciekawsze wnętrze

Kokpit jest dopracowany i ergonomiczny, dzięki czemu, siedząc za kierownicą Mazdy 2, czujemy się komfortowo, mimo, że plastiki są tu dość twarde. Obsługa wszystkich systemów jest intuicyjna, dobra jest też widoczność na wyświetlaczu Active Driving Display. Oprócz tego mamy do dyspozycji wyświetlacz Head-up Active Driving Display, na którym możemy śledzić najważniejsze informacje, bez konieczności odrywania wzroku od drogi. Na nowo zaprojektowano koło kierownicy – które teraz jest lepiej wykonane i dobrze leży w dłoniach. Wnętrze zostało ożywione kolorami. Fotele kierowcy i pasażera są dość wygodne i z przodu jest wystarczająca ilość miejsca, natomiast pasażerowie na tylnej kanapie, szczególnie wysocy, mogą trochę narzekać na brak przestrzeni na nogi i nad głową. Pojemność bagażnika też nie jest duża – 280 l, ale po złożeniu oparć tylnych siedzeń wzrasta do 950 l. Należy jednak pamiętać, że mamy do czynienia z samochodem segmentu B.

Bezpieczeństwo

Auto z Kraju Kwitnącej Wiśni wyposażono w bogaty pakiet systemów bezpieczeństwa i-Activsense Evolution. Wśród nich warto wymienić choćby kamerę cofania, z której obraz wyświetlany jest bezpośrednio na ekranie MZD Connect oraz system monitorowania martwego pola.

„Dwójkę” prowadzi się bardzo pewnie – system wspomagający hamowanie (SCBS) automatycznie wykrywa ryzyko kolizji przy małych prędkościach i zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, pozwalając na szybsze wytracenie prędkości. Wspomaganie hamowania podczas cofania pomaga z kolei zapobiegać kolizjom podczas jazdy do tyłu.

Bezpieczeństwo na długiej trasie poprawia natomiast system wykrywający zmęczenie kierowcy, który uruchamia się przy prędkości powyżej 65 km/h. Natomiast podczas jazdy nocą dobrą widoczność zapewniają adaptacyjne diodowe reflektory. System wykrywający pojazdy jadące z naprzeciwka  automatycznie przyciemnia odpowiedni reflektor, unikając oślepiania innych kierowców.

Za kierownicą

Najprzyjemniej podróżuje się w standardowym ustawieniu. Przy spokojnej jeździe silnik pracuje cicho, a zawieszenie dobrze tłumi wszelkie nierówności nawierzchni. Mazda jest przy tym dość oszczędna – potrzebuje około 6 l na dystansie 100 km. Mimo niewielkiego rozstawu osi, podczas pokonywania poprzecznych garbów na jezdni nie odczuwa się znacznego obniżenia komfortu, a jest to bardzo częste w przypadku aut o małych gabarytach.

Automatyczna skrzynia biegów SkyActiv-Drive pracuje płynnie – przełożenia zmieniane są szybko i precyzyjnie. Na konsoli środkowej znajduje się przełącznik, który aktywuje sportowy tryb jazdy. Silnik reaguje wówczas żwawiej na wciskanie pedału gazu, a skrzynia zmienia przełożenia wtedy, kiedy jednostka napędowa jest na wyższych obrotach. Odczuwa się poprawę dynamiki jazdy, ale jednocześnie trzeba się pogodzić ze zwiększonym hałasem silnika i oczywiście większym zużyciem paliwa. Ogólnie auto prowadzi się pewnie, również na krętej drodze, a do tego jest ono dość ekonomiczne.

Trzeba przyznać, że Mazda 2 jest dość droga jak na przedstawiciela segmentu B. Cennik rozpoczyna się od kwoty 51 900 zł za wersję SkyActiv-G 75 KM 5MT SkyGo, natomiast zamyka go wersja SkyActiv-G 115 KM 6MT i-Eloop SkyPassion za 69 900 zł.

Tekst i zdjęcia: Jolanta Stypułkowska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *