Advertisement

Honda CR-V 2.0 i-VTEC

Coraz częściej auta typu SUV oferowane są z napędem na jedną oś. Tak robi również Honda, jednak model CR-V nawet bez układu 4×4 stanowi atrakcyjną propozycję dla tych, którzy oczekują od samochodu nieco więcej.

Samochody rekreacyjne wrosły już na stałe w krajobraz motoryzacyjnego świata i z roku na rok są coraz popularniejsze. Pojawiły się na początku lat dziewięćdziesiątych i bardzo szybko zrobiły zawrotną karierę. Honda CR-V była jednym z pionierów segmentu SUV. Model ten zadebiutował na rynku w 1995 roku, a obecnie oferowana czwarta generacja zadebiutowała w 2012 roku. To co wyróżnia ją tle starszych modeli, to możliwość wyboru wersji z napędem na cztery lub na dwa koła. Auto po face-liftingu, przeprowadzonym w 2015 roku, nadal prezentuje się atrakcyjnie, więc nic dziwnego, że jest to drugi po Civicu najważniejszy model Hondy w Europie.

Wszystko na miejscu

Struktura nadwozia została zaprojektowana tak, aby zapobiec deformacji kabiny, rozpraszając energię zderzenia z dala od przedziału pasażerskiego. Dodatkową ochronę zapewniają pasażerom przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne. Wnętrze SUV-a Hondy jest dość przestronne, zarówno w przednim, jak i tylnym rzędzie siedzeń. Do wyżej zawieszonego samochodu (165 mm prześwitu) wygodnie się wsiada. Oczywiście dla kierowcy wysoka pozycja za kierownicą oznacza lepszą widoczność drogi, co jest jednym z atutów tego typu pojazdów. Główne przełączniki w kabinie zostały skupione w grupach odpowiadających ich funkcjom, tuż za kołem kierownicy oraz na panelu środkowym. Projektanci tego modelu zadbali, aby wszystko znalazło się na swoim miejscu i maksymalnie ułatwiało pracę kierowcy. Dźwignię zmiany biegów umieszczono wysoko, co trzeba przyznać, jest wygodnym rozwiązaniem. Na dobrze rozplanowanej desce rozdzielczej zamontowano dwa ekrany. Pierwszy, znajdujący się wyżej, służy do wyświetlania informacji z komputera pokładowego, drugi – dotykowy o przekątnej 7 cali służy do obsługi multimediów systemu Honda Connect.
Pojemność bagażnika wynosi 589 litrów, a jego załadunek ułatwia niski próg. Dzięki łatwemu w obsłudze systemowi składania tylnych foteli, przestrzeń bagażową błyskawicznie można powiększyć do 1627 litrów.

Kurs na ekonomię

W gamie jednostek napędowych oferowanych w Hondzie CR-V dostępny jest silnik benzynowy i-VTEC o pojemności 2 litrów oraz Diesel i-DTEC o pojemności 2,2 litra. Oba silniki powstały na bazie jednostek znanych z modelu CR-V trzeciej generacji, jednak zostały gruntownie zmodyfikowane, zwłaszcza pod kątem niższej emisji CO2. Na przykład wersje z silnikiem i-DTEC i manualną skrzynią biegów emitują zaledwie 149 gramów CO2 na kilometr, co stanowi redukcję o 12% w porównaniu do modelu poprzedniej generacji. Z kolei benzynowy silnik 2.0 i-VTEC o mocy 155 KM to wolnossąca konstrukcja z układem zmiennych faz rozrządu, która ma opinię trwałej i dość ekonomicznej. Podczas jazd testowych poza miastem osiągnęliśmy zużycie na poziomie 7,2 l/100 km, natomiast w mieście spalanie przekraczało 10 l. Na zmniejszenie zużycia paliwa wpływ ma system Stop/Stop oraz tryb jazdy Econ, który zmniejsza reakcję przepustnicy przy dodawanie gazu. Auto może nie imponuje osiągami, ale podczas normalnej jazdy taka dynamika całkowicie wystarcza. Aby w pełni skorzystać z walorów silnika trzeba kręcić go do wyższych obrotów, przedłużając zmianę biegu na wyższy lub dokonując redukcji w czasie wyprzedzania. Zawieszenie zostało komfortowo zestrojone, co na szczęście nie oznacza, że zbyt miękko. Auto prowadzi się więc stabilnie, nawet przy większych prędkościach.

Podsumowanie

Honda już w standardzie jest bogato wyposażona. Posiada m.in. kurtyny powietrzne z przodu i z tyłu, szklany panoramiczny dach, 18-calowe obręcze kół z metali lekkich, przednie reflektory typu HID z układem samopoziomującym, automatyczne doświetlanie zakrętów, kamerę cofania, system stabilizacji toru jazdy, układ kontroli zjazdu z wzniesienia, tempomat, system audio z 7 głośnikami, nawigację satelitarną i system bezkluczykowy.

Kompaktowy SUV japońskiej firmy znakomicie wpisuje się w rosnącą modę na SUV-y, stanowiąc ciekawą propozycję dla osób poszukujących rodzinnego, podwyższonego kombi, także w wersji z napędem 4×4. Nowa, piąta generacja Hondy CR-V już zaliczyła swoją premierę w USA, ale na europejskich rynkach pojawi się w przyszłym roku. Do jej napędu posłuży benzynowy, turbodoładowany silnik VTEC o pojemności 1,5 litra, a na Starym Kontynencie nie będzie już oferowana wersja z Dieslem. Do sprzedaży trafi za to model z napędem hybrydowym.

(KR)

Galeria



Wideo

TEST magazynu Menadżer Floty - Toyota Auris Hybrid Kombi - długi dystans
II Międzynarodowe Targi EkoFlota 2017: Innowacje, Ekologia, Mobilność - podsumowanie
II Międzynarodowe Targi EkoFlota w skrócie
Adam Kornacki zaprasza na II Międzynarodowe Targi EkoFlota
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności