Serena pierwszym Nissanem z systemem jazdy autonomicznej

Nissan Serena, który wejdzie do sprzedaży w Japonii pod koniec sierpnia, będzie wyposażony w technologię autonomicznej jazdy ProPILOT.

ProPILOT to technologia jazdy autonomicznej, z której można korzystać na autostradzie podczas jazdy bez zmiany pasa ruchu. Nissan jest pierwszym japońskim producentem samochodów, który umożliwia w pełni automatyczne sterowanie układem kierowniczym, przyspieszaniem i hamowaniem. Korzystanie z systemu ma ograniczać zmęczenie jazdą w intensywnym ruchu na autostradzie i w trakcie dalekich dojazdów do pracy.

Dzięki zaawansowanej technologii przetwarzania obrazu system ProPILOT rozpoznaje i interpretuje sytuacje na drodze i manewry innych pojazdów. Sterowanie układem kierowniczym naśladuje naturalny styl jazdy. System można w każdej chwili aktywować lub dezaktywować za pomocą przycisku na kierownicy. Częścią interfejsu ProPILOT jest specjalny wyświetlacz prezentujący stan działania systemu.

Po aktywacji ProPILOT automatycznie kontroluje odległość od samochodu poprzedzającego, z uwzględnieniem prędkości zaprogramowanej przez kierowcę (zazwyczaj w przedziale od 30 do 100 km/h). System utrzymuje także samochód pośrodku pasa ruchu, odczytując oznakowanie poziome i dokonując korekty toru jazdy nawet na łukach drogi.
Jeżeli pojazd poprzedzający zatrzymuje się, system ProPILOT automatycznie uruchamia hamulce, aż do całkowitego zatrzymania samochodu. Po zatrzymaniu pojazd nie ruszy z miejsca nawet jeżeli kierowca zdejmie stopę z pedału hamulca. Kiedy można będzie wznowić jazdę, ProPILOT aktywuje się, gdy kierowca znów go włączy lub lekko naciśnie pedał przyspieszenia.

Nissan prowadzi badania nad warunkami jazdy w różnych regionach w celu dostosowania charakterystyki działania systemu ProPILOT do specyfiki innych rynków, na których ma on być oferowany.

System ProPILOT będzie wprowadzany także w innych pojazdach, w tym w modelu Qashqai sprzedawanym w Europie od 2017 roku. Planowane jest również wprowadzenie tej technologii w Stanach Zjednoczonych i Chinach. Pojawienia się drugiej generacji systemu można oczekiwać w 2018 roku. ProPILOT 2.0 ma umożliwić automatyczną zmianę pasa ruchu na autostradzie. Kolejnym etapem będzie ProPILOT 3.0, który od 2020 roku umożliwi autonomiczną jazdę w mieście i pokonywanie skrzyżowań.

Źródło: Nissan