[W MAGAZYNIE] Popularność samochodów używanych w sektorze MŚP

Ponad połowa mikroprzedsiębiorstw, małych i średnich firm w Polsce kupuje samochody używane. Oprócz oczywistych kwestii, takich jak cena, wiek i przebieg, kluczową rolę podczas wyboru pojazdu z rynku wtórnego odgrywa jego stan techniczny – wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Keralla na zlecenie Carefleet S.A. Na co jeszcze zwracają uwagę przedsiębiorcy z sektora MŚP?

Niemal 55% przedsiębiorców biorących udział w badaniu wskazało stan techniczny jako istotne kryterium decydujące o zakupie samochodu na rynku wtórnym. Dla 28% przedstawicieli firm z sektora MŚP istotna jest pewna historia serwisowa pojazdu, a 19% zwraca uwagę na udokumentowane źródło jego pochodzenia.

– Dla wielu przedsiębiorstw, zwłaszcza tych mniejszych, zakup samochodu, również z rynku wtórnego, to poważna inwestycja. Decyzja o wyborze konkretnego pojazdu determinowana jest przez wiele czynników. Oczywiście w przypadku samochodów używanych kluczową rolę zawsze odgrywają takie kryteria, jak cena, wiek oraz przebieg, jednak równie istotne dla przedsiębiorców są kwestie związane z niezawodnością auta czy jego pewnym pochodzeniem. Samochód w biznesie traktowany jest coraz częściej w kategorii narzędzia pracy – powinien być przede wszystkim sprawny i efektywny z ekonomicznego punktu widzenia – mówi Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet S.A.

Stan wizualny mniej ważny w przypadku auta używanego

Wyniki badania pokazują, że dla przedsiębiorców mniej istotne są gwarancja uzyskana przy zakupie (13,1% wskazań), stan wizualny samochodu (10,2%) czy liczba poprzednich właścicieli (9,8%). Na kolejnych miejscach znalazły się m.in. krajowe pochodzenie pojazdu oraz dopasowanie auta do specyfiki prowadzonej działalności.

– Zakup używanego samochodu w Polsce wciąż przypomina nieco grę na loterii. Nic dziwnego, bo duża część aut trafia na nasz rynek z Europy Zachodniej i często ich stan pozostawia wiele do życzenia. Na porządku dziennym bywają mało wiarygodne stany liczników, słabo udokumentowana przeszłość i różnego rodzaju ukryte problemy techniczne. Tymczasem wymagania polskich przedsiębiorców odnośnie do samochodów z rynku wtórnego są coraz większe – mówi Bartosz Olejnik. Właściciele firm z sektora MŚP nie chcą już kupować samochodów w ciemno, wierząc jedynie w deklaracje sprzedawcy. W ciągu ostatnich lat możemy zaobserwować w sektorze biznesowym silną tendencję poszukiwania wiarygodnych źródeł pojazdów z drugiej ręki – dodaje.

Stan techniczny pojazdu jest przez przedsiębiorców reprezentujących segment MŚP najczęściej uwzględnianym kryterium wyboru auta służbowego z rynku wtórnego. To czynnik istotny w szczególności dla małych podmiotów, zatrudniających do 9 pracowników. Pewna historia serwisowa to z kolei aspekt, na który zwracają uwagę firmy prowadzące działalność usługową. Udokumentowane źródło pochodzenia pojazdu jest natomiast szczególnie istotne dla małych przedsiębiorstw (10-49 pracowników) oraz usługodawców.

Kto kupuje samochody używane w sektorze MŚP?

Według danych Carefleet S.A. w sektorze MŚP pojazdy z rynku wtórnego najczęściej nabywają przedsiębiorstwa z branży budowlanej (81,8% ankietowanych, którzy potwierdzili, że w reprezentowanych przez nich firmach kupuje się samochody używane) oraz transportowej (68% wskazań). Najrzadziej auta z drugiej ręki nabywają mikrofirmy, małe i średnie firmy zajmujące się produkcją i handlem – odpowiednio 48,7% i 51,2% wskazań.

– Budownictwo i transport to branże, w których firmowe samochody są często eksploatowane bardzo intensywnie i ulegają ponadnormatywnemu zużyciu, a przy tym nie ma potrzeby, aby były fabrycznie nowe. Dlatego też wysoki odsetek firm prowadzących tego typu działalność decyduje się na zakup aut na rynku wtórnym – mówi Bartosz Olejnik.

Ponadto, jak wynika z badania, pojazdy z drugiej ręki są najczęściej kupowane przez najmniejsze firmy, zatrudniające od 1 do 9 osób. Posiadanie samochodów używanych w swoich flotach deklaruje niemal 73% badanych przedstawicieli mikroprzedsiębiorstw.

Auta poleasingowe coraz popularniejsze

Jak zaznacza Bartosz Olejnik, polski sektor MŚP, poszukując sprawdzonych samochodów używanych, coraz chętniej zwraca się w kierunku pojazdów po zakończonych umowach leasingu i wynajmu długoterminowego. Auta poleasingowe kupuje już ponad 23% mikrofirm, małych i średnich przedsiębiorstw.

– Korzyści z zakupu tego rodzaju pojazdów jest wiele – mówimy w tym przypadku o wiarygodnym pochodzeniu czy też pełnej historii serwisowej i naprawach wykonywanych w sprawdzonych serwisach, zgodnie z technologią przewidzianą przez producentów. Dodatkową zaletą samochodów tego typu jest ich duże zróżnicowanie pod względem marek, modeli czy wyposażenia. Na rynek wtórny trafiają bowiem zarówno pojazdy osobowe – w tym m.in. luksusowe auta klasy premium – jak też samochody dostawcze – przekonuje Bartosz Olejnik.

Źródło: Magazyn „Menadżer Floty” nr 2/2020

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *