Koncern Volkswagen objął większościowe udziały (75,1 procenta) w firmie WirelessCar należącej do Volvo Information Technology AB przejęcie WirelessCar ma przyczynić się do rozwoju technologii komunikacyjnych stosowanych w autach koncernu. Przejęcie musi zostać jeszcze zaaprobowane przez Urząd Antymonopolowy
WirelessCar z siedzibą w Göteborgu została założona w 1999 roku i od 2007 roku należała wyłącznie do Volvo. Ta szwedzka firma zatrudnia na całym świecie 370 specjalistów branży IT i jest jednym z wiodących przedsiębiorstw specjalizujących się w dziedzinie komunikacji samochodowej. WirelessCar oferuje własną platformę techniczną i opracowuje rozwiązania z dziedziny usług cyfrowych. Należą do nich np. usługi concierge, płatnicze (np. za przejazd drogami), a także usługi z zakresu bezpieczeństwa i opieki serwisowej (np. diagnoza awarii na odległość, pomoc serwisowa). Z platformą tą jest dzisiaj połączonych na całym świecie 3,5 miliona samochodów różnych producentów.
Korzystając z technologii firmy WirelessCar koncern Volkswagen zamierza kontynuować budowę cyfrowego ekosystemu, jaki pod przewodnictwem marki Volkswagen jest rozwijany w ramach koncernu wspólnie z partnerami technologicznymi. Chodzi o opracowanie systemów komunikacji z otoczeniem, w jakie będą wyposażane samochody nowych generacji oraz o opracowanie usług cyfrowych, z których klienci będą mogli skorzystać poprzez Volkswagen Automotive Cloud. Celem jest stworzenie największego na świecie samochodowego ekosystemu.
WirelessCar to obok Microsoftu oraz Diconium trzeci duży partner technologiczny Volkswagena zaangażowany w to przedsięwzięcie. Z firmą Microsoft Volkswagen opracowuje platformę bazującą na chmurze danych, z Diconium natomiast – spersonalizowaną platformę sprzedażową (Service Platform) na potrzeby wszystkich usług cyfrowych. Technologie WirelessCar przyczyniają się przede wszystkim do bezpiecznej i stabilnej wymiany informacji między systemem operacyjnym zainstalowanym w samochodzie a platformą w chmurze i tworzą podstawę do budowy przyszłego oprogramowania w samochodzie (Device Platform).
„Chcemy, żeby Volkswagen stał się dostawcą wszelkich usług z zakresu mobilności, dysponującym flotą samochodów komunikujących się ze sobą i z otoczeniem” – powiedział Christoph Hartung, szef Digital & New Business/Mobility Services marki Volkswagen. „Nasi klienci będą mogli powszechnie korzystać z usług cyfrowych w samochodach lub w urządzeniach przenośnych. Zwiększamy tempo prac w tym zakresie, a w postaci WirelessCar pozyskujemy w tym dziele trzeciego dużego partnera. Rozpoczynamy prace skupiając się na integracji rozwiązań technologicznych”. Martin Rosell, CEO firmy WirelessCar, stwierdził: „Volkswagen to idealny partner na kolejnym szczeblu naszego rozwoju. Także w dziedzinie komunikacji Volkswagen ma najambitniejszą, ukierunkowaną na przyszłość strategię w branży samochodowej. Doskonale przystaje ona do naszej wizji, jaką jest towarzyszenie przemysłowi motoryzacyjnemu w epoce cyfryzacji. Mamy wielką motywację, by stworzyć coś wspaniałego i wyjątkowego”.