Spada produkcja samochodów w polskich fabrykach

W ubiegłym roku ponownie spadła produkcja samochodów osobowych i dostawczych w Polsce. Tylko jeden koncern może się pochwalić lepszym wynikiem.

Już od kilku lat produkcja nowych samochodów osobowych i dostawczych w Polsce systematycznie spada. Nie inaczej było w 2019 roku. Trzech głównych graczy na polskim rynku: Volkswagen Poznań, FCA Poland i Opel Manufacturing Poland wyprodukowało 621 803 pojazdy wobec 632 724 sztuk w roku poprzednim.  Dla porównania, w roku 2017 fabryki w Polsce opuściło 666 709 samochodów.  Jeszcze bardziej skalę spadku produkcji w naszym kraju pokazuje zestawienie z rokiem 2009, kiedy koncerny motoryzacyjne w Polsce wypuściły w świat blisko milion pojazdów (990 982 egz.)

W 2019 roku fabryki Volkswagena w Poznaniu i we Wrześni wyprodukowały 266 127 samochodów. Był to rezultat o 0,26 proc. (692 szt.) mniejszy niż w roku poprzednim. Ten wynik zapewnił jednak niemieckiemu koncernowi pozycję lidera produkcji aut w 2019 roku. Z taśm zakładu w stolicy Wielkopolski zjechały 148 334 sztuki modelu Caddy 4 oraz 29 342 egzemplarze Transportera T6. Oba te modele zanotowały spadki wielkości produkcji (odpowiednio o: 12 701 oraz 538 szt.). W fabryce we Wrześni powstały natomiast 72 703 Craftery (w tym odmiana Grand California) wobec 66 889 sztuk w roku 2018. Produkcję w tym zakładzie uzupełniła, należąca do Volkswagena, marka MAN z modelem TGE W ubiegłym roku wrześnieński zakład opuściło 15 748 takich aut wobec 9 015 w roku poprzednim (wzrost o 74,69 proc.).  Rosnącą produkcję Września w dużej mierze zawdzięcza temu, że to wciąż zakład „na dorobku”. Pełne pierwsze dwanaście miesięcy działalności przypadło tam bowiem na 2017 rok.

Fabryka FCA Poland w Tychach wyprodukowała w ubiegłym roku 263 176 aut, o 1,44 proc.  (3 728 szt.) więcej niż w roku 2018. Ten wzrost produkcji nie był jednak zasługą podstawowego modelu wytwarzanego w tyskiej fabryce, czyli Fiata 500. W ubiegłym roku zakład dostarczył bowiem 200 704 sztuki 500-tki (modele: 500 i Abarth), o 4,91 proc. mniej niż w roku poprzednim. Na lepszym wyniku należącej do FCA Poland fabryki zaważył wzrost produkcji Lancii Ypsilon. Od stycznia do grudnia 2019 r. z fabryki włosko-amerykańskiego producenta wyjechały 62 472 egzemplarze tego modelu, wobec 48 375 sztuk w roku poprzednim (wzrost o 14 097 szt.).

Spadek produkcji zanotowała także fabryka Opel Manufacturing Poland w Gliwicach. W 2019 roku z taśm zakładu zjechało 92 500 samochodów (w tym: Opel Astra, Vauxhall Astra, Buick Cascada oraz Holden Cascada) wobec 106 457 egzemplarzy w roku poprzednim. Dla porównania w 2017 oku zakład wyprodukował aż 165 241 aut.

Źródło: IBRM Samar