[TEST] Peugeot 508 SW GT – efektowne kombi

Druga generacja Peugeot 508 SW przyciąga wzrok nowoczesną, elegancką stylistyką i naszym zdaniem jest to jedno z najefektowniejszych kombi na rynku.  W teście redakcyjnym mieliśmy okazję przekonać się, czy jeździ tak samo dobrze jak wygląda.

Tekst i zdjęcia: Jolanta Stypułkowska

Do dyspozycji redakcji trafił egzemplarz w wersji GT z silnikiem 1.6 Turbo o mocy 225 KM, zestawionym z 8-biegową przekładnią automatyczną. W porównaniu z poprzednikiem aktualnie oferowany model bardzo się zmienił – inne są proporcje nadwozia, które jest krótsze, szersze i zyskało bardziej awangardowy design. Charakterystyczny dla niego jest duży, wyrazisty grill ze światłami do jazdy dziennej umieszczonymi na całej wysokości pasa przedniego, prostopadle do reflektorów, co podkreśla sportowe zacięcie pojazdu. Auto ma smukłą, dynamiczną sylwetkę i oczywiście… lwi pazur. Podobają nam się też drzwi z szybami bez ramek i staranne wykończenie.  Czy oznacza to nadejście poważnego kryzysu w branży?

Futurystycznie i komfortowo

Wnętrze utrzymano w typowym dla nowych modeli tej marki futurystycznym stylu Peugeot i-Cockpit. Deska rozdzielcza jest bardzo ciekawie zaprojektowana, a materiały, których użyto do wykończenia wnętrza, są wysokiej jakości. Jest tu dużo skóry i miękkich tworzyw. Jedynie niektóre elementy mogłyby być nieco lepiej spasowane. W kabinie mamy do dyspozycji 10-calowy ekran dotykowy do sterowania funkcjami pojazdu, ciekawie stylizowane przełączniki i spłaszczoną u góry oraz u dołu kompaktowa kierownica, która dobrze leży w dłoniach i ułatwia manewrowanie autem. Mamy tu także podgrzewane siedzenia z certyfikatem AGR (oprócz podstawowych ustawień, można regulować długość i nachylenie siedziska oraz podparcie lędźwiowe), z funkcją wielopunktowego masażu, oraz wysokiej klasy system nagłośnienia Hi-Fi Focal. Jednak biorąc po uwagę fakt, że 508-ka to naprawdę komfortowy samochód, niezbyt dobrym rozwiązaniem wydaje się umieszczenie gaśnicy pod fotelem kierowcy. Na przednich fotelach podróż jest przyjemna, natomiast z tyłu zwłaszcza bardziej rosłym pasażerom może być ciasno, co jest wynikiem nisko poprowadzonej linii dachu. W tym modelu mamy natomiast bagażnik o pojemności 530 l, a po złożeniu oparć tylnych siedzeń uzyskujemy 1780 l, co oznacza, że jest to jeden z pojemniejszych bagażników wśród kombi tego segmentu.

Bogate wyposażenie

W Peugeocie 508 znajdziemy też technologie najnowszej generacji. Podczas jazdy w nocy pomagają kierowcy: kamera na podczerwień Night Vision, ułatwiająca wykrywanie pieszych lub zwierząt oraz reflektory Full LED, przednie kierunkowskazy z diodami LED i funkcją statycznego doświetlania zakrętów oraz adaptacyjne światła tylne 3D Full LED. Systemy wspomagania prowadzenia i manewrowania, takie jak adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go w połączeniu z systemem utrzymywania pasa ruchu, umożliwiają jazdę w trybie półautonomicznym. Mamy też do dyspozycji praktyczną ładowarkę indukcyjną do smartfonów oraz nawigację 3D online z dostępem do usług mobilnych TomTom oraz asystenta parkowania Full Park Assist. Model testowy był też wyposażony w Pakiet Safety Plus, w skład którego wchodzą m.in.: system automatycznego hamowania awaryjnego wraz z systemem ostrzegania przed kolizją, systemy aktywnego monitorowania pasa ruchu, aktywnego monitorowania martwego pola, wykrywania zmęczenia kierowcy oraz rozszerzonego rozpoznawania znaków drogowych.

508 SW GT w liczbach

Testowany przez nas model pozwala na dynamiczną i komfortową jazdę. Pod maską pracuje silnik benzynowy 1.6 Turbo o mocy 225 KM przy 5500 obr./min, zestawiony z 8-biegową skrzynią. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 7,4 s, a jego prędkość maksymalna to 248 km/h. Zużycie paliwa jest w przypadku tego auta dość duże. Według danych producenta średnio jest to 7,3 l/100 km (WLTP), ale w naszym teście Peugeot potrzebował około 10,9 l/100 km. Aby uzyskać jak najlepszą aerodynamikę, w porównaniu z poprzednią generacją zmieniono nieco proporcje 508-ki SW – jest o 2 cm krótsza oraz o 6 cm niższa. Ma 4778 mm długości, 1859 mm szerokości i 1420 mm wysokości. Masa własna auta to 1420 kg.

Ceny tego modelu w wersji GT rozpoczynają się od 188 300 zł za odmianę z silnikiem Diesla BlueHDi o mocy 180 KM, z 8-biegowym automatem. Natomiast najdroższa jest hybryda PHEV o mocy 225 KM – 201 900 zł. Za testowany przez nas model (1.6 Turbo o mocy 225 KM) trzeba zapłacić minimum 185 200 zł.

Podsumowanie

Jazda 508-ką jest przyjemna i relaksująca – wnętrze jest estetyczne i świetnie wykończone, zawieszenie bardzo dobrze tłumi nierówności nawierzchni, a do tego mamy do dyspozycji doskonale odprężający masaż (szczególnie program Cat Paws). Auto przewidywalnie i stabilnie zachowuje się też na krętych drogach. Najlepiej podróżuje się jadąc płynnie z prędkością około 80-90 km/h. Kiedy wciśniemy gaz, chcąc np. wyprzedzić inny pojazd, skrzynia redukuje bieg o kilka przełożeń. Dzieje się tak dlatego, że przy normalnej jeździe przekładnia działa w trybie ekonomicznym, obniżając obroty silnika do minimum. Przy szybszej jeździe znacząco rośnie też apetyt silnika na paliwo – nawet do 12 l/100 km.

Ciekawa stylistyka połączona z przestronnym bagażnikiem powoduje, że 508 SW może być atrakcyjną alternatywą dla wielu popularnych modeli tego segmentu, także jako auto flotowe. Francuskie auto prezentuje się bardzo dobrze zarówno z zewnątrz, jak i w kabinie, dając prawdziwą przyjemność z jazdy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *