Są samochody, których odbiorcy biznesowi za bardzo nie lubią. Jednak wśród klientów indywidualnych są one dość popularne. W poniższym raporcie podajemy ranking trzydziestu pojazdów dla przysłowiowego Kowalskiego wraz z liczbą rejestracji w 2018 roku.
Sprzedaż nowych pojazdów po raz kolejny jest coraz lepsza. W pierwszym półroczu 2018 roku, sprzedano ponad 273 tysiące aut. Jest to o 10 procent więcej niż przed rokiem. Tym samym istnieje szansa na przekroczenie symbolicznej bariery 500 tys. sprzedanych nowych aut w ciągu 12 miesięcy.
Nie ma jednak co ukrywać, że głównym odbiorcą są firmy. Według IBRM Samar w pierwszym półroczu 2018 roku, zwiększyły one udział w zakupach o prawie 2 procent. Teraz wynosi on niemalże 70 procent (dokładnie 69,4 procenta).
Rys. Podział sprzedaży nowych pojazdów na rynku w I półroczu 2018 r. (źródło: IBRM Samar)
TOP30 Kowalskiego
Tym razem jednak nie będziemy zajmować się autami kupowanymi przez odbiorców biznwesowych. Postanowiliśmy sprawdzić co lubią klienci indywidualni. Według danych udostępnionych przez IBRM Samar, liderem w okresie od stycznia lipca w zestawieniu TOP 30 jest Toyota Yaris. Na ten pojazd zdecydowało się 4485 klientów. Tuż za nim znalazła się Skoda Fabia z wynikiem 4191 sztuk, a ostatnie miejsce podium przypadło dla Opla Astry (3486 szt.). Z kolei na czwartym miejscu uplasowała się Dacia Duster. Warto zaznaczyć, że bitwę o trzecią lokatę ten model przegrał tylko o dwa pojazdy (3484 szt.). Następnie w zestawieniu znalazła się Skoda Octavia. Można powiedzieć, że do Dacii trochę mu brakuje, gdyż jest to ponad 780 aut (2704 szt.). Dlatego też na tą chwilę czwarta pozycja wydaje się nie być zagrożona. Fiat ze swoim jednym z młodszych modeli – Tipo znalazł się na miejscu 6. Zakupiło go 2648 klientów. Tuż za nim jest Toyota Auris (2631 szt.), Hyundai Tucson (2529 szt.) oraz Opel Corsa (2035 szt.). Pierwszą dziesiątkę zamyka Skoda Rapid z wynikiem 1954 sztuk.
Drugą 10. otwiera Dacia Sandero (1919 szt.). O 19 mniej pojazdów udało się sprzedać Nissanów Qashqai (1900 szt.). Za Japońskim SUVem uplasował się również SUV, ale tym razem koreański – KIA Sportage (1935 szt.). Na jeden z najpopularniejszych aut z rynku wtórnego – Volkswagen Golf, znalazło się jak na tą chwilę 1725 klientów indywidualnych. 17. Lokatę zdobyła Toyota Corolla z gorszym wynikiem o jedynie 7 aut (1718 szt.) od Golfa. Następnie w zestawieniu znalazły się Suzuki Vitara (1715 szt.), Toyota C-HR (1687 szt.), Hyundai i20 (1667 szt.) oraz Opel Mokka (1515 szt.).
Tym sposobem rozpoczynamy trzecią dziesiątkę zestawienia. Otwiera ją Renault Clio z wynikiem 1395 szt. Tuż za nim znalazła się KIA Cee’d (1315 szt.), Renault Captur (1284 szt.) oraz KIA Venga (1246 szt.). Miejsce 25. przypadło dla Citroena C3 (1223 szt.), a 26. dla Skody Citigo (1181 szt.). Ostatnie lokaty zajęły takie auta jak: Volkswagen Tiguan (1132 szt.), Mazda 3 (1128 szt.), Renault Megane (1115 szt.) i Volkswagen Polo (1061 szt.).
Lp. | Model | Liczba | Lp. | Model | Liczba |
1 | Toyota Yaris | 4485 | 16 | Toyota Corolla | 1718 |
2 | Skoda Fabia | 4191 | 17 | Suzuki Vitara | 1715 |
3 | Opel Astra | 3486 | 18 | Toyota C-HR | 1687 |
4 | Dacia Duster | 3484 | 19 | Hyundai i20 | 1667 |
5 | Skoda Octavia | 2704 | 20 | Opel Mokka | 1515 |
6 | Fiat Tipo | 2648 | 21 | Renault Clio | 1395 |
7 | Toyota Auris | 2631 | 22 | KIA Cee’d | 1315 |
8 | Hyundai Tuscon | 2529 | 23 | Renault Captur | 1284 |
9 | Opel Corsa | 2035 | 24 | KIA Venga | 1246 |
10 | Skoda Rapid | 1954 | 25 | Citroen C3 | 1223 |
11 | Toyota Aygo | 1934 | 26 | Skoda Citigo | 1181 |
12 | Dacia Sandero | 1919 | 27 | Volkswagen Tiguan | 1132 |
13 | Nissan Qashqai | 1900 | 28 | Mazda 3 | 1128 |
14 | KIA Sportage | 1835 | 29 | RenaultMegane | 115 |
15 | Volkswagen Golf | 1725 | 30 | Volkswagen Polo | 1061 |
TOP 30 – udział w rynku klientów indywidualnych
Przedstawiliśmy zestawienie TOP30 pod względem liczby sprzedanych pojazdów. Teraz z kolei przeanalizujemy TOP30, ale pod względem udziału w rynku. W tej konkurencji liderem jest Suzuki Celerio. Jego udział w rejestracji na osobę fizyczną wynosi aż 85,7-proc (liczba sprzedanych sztuk – 285). Na drugim miejscu uplasował się Hyundai ix20 z wynikiem 82,2-proc. (liczba sprzedanych sztuk – 712), a tuż za nim Hyundai i10 – 80-proc. (liczba sprzedanych sztuk – 430). Czwarte miejsce zajmuje KIA Venga, która uzyskła a78,1-proc. udziału, a zanim znalazł się Opel Karl – 72-proc. Drugą piątkę otwiera Opel Meriva (71,8-proc.), Ssangyong Korando (71,2-proc.) oraz Suzuki Ignis (71,2-proc.). Miejsce 9. zajęło Mitsubishi ASX z wynikiem 69,4-proc. Pierwszą dziesiątkę zajmuje Dacia Logan (68,9-proc.).
Drugą dziesiątkę otwiera Honda HR-V (68,7-proc.). Następnie w zestawieniu znalazły się takie auta jak: Fiat Panda (68,5-proc.), KIA Picanto (68,5-proc.), Toyota Aygo (67,5-proc.), Ssangyong Tivoli (67-proc.), Citroen C1 (66,6-proc), Honda Jazz (64-proc.), Suzuki Jimmy (63,7-proc.), Mitsubishi Space Star (63,7-proc.) oraz Opel Crossland X (63,6-proc.).
Trzecią dziesiątkę zaczyna Suzuki Vitara (63,5-proc.). Suzuki Swift oraz Nissan Micra mają ten sam udział wynoszący 63,1-proc. Miejsce 24. zajął Citroen C4 z takim samym udziałem co Hyundai Elantra oraz KIA Stonic (62,5-proc.). Następnie w zestawieniu znalazły się Fiat Punto (62,4 proc.), KIA Carens (61-proc.), Opel Adam (59,5-proc.) oraz Hyundai i20 (57-proc.).
Lp. | Model | Udział | Lp. | Model | Udział |
1 | Suzuki Celerio | 85,7% | 16 | Citroen C1 | 66,6% |
2 | Hyundai ix20 | 82,2% | 17 | Honda Jazz | 64,0% |
3 | Hyundai i10 | 80,0% | 18 | Suzuki Jimny | 63,7% |
4 | KIA Venga | 78,1% | 19 | Mitsubishi Space Star | 63,7% |
5 | Opel Karl | 72,0% | 20 | Opel Crossland X | 63,6% |
6 | Opel Meriva | 71,8% | 21 | Suzuki Vitara | 63,5% |
7 | Ssangyong Korando | 71,2% | 22 | Suzuki Swift | 63,1% |
8 | Suzuki Ignis | 71,2% | 23 | Nissan Micra | 63,1% |
9 | Mitsubishi ASX | 69,4% | 24 | Citroen C4 | 62,5% |
10 | Dacia Logan | 68,4% | 25 | Hyundai Elantra | 62,5% |
11 | Honda HR-v | 68,7% | 26 | KIA Stonic | 62,5% |
12 | Fiat Panda | 68,5% | 27 | Fiat Punto | 62,4% |
13 | KIA Picanto | 68,5% | 28 | KIA Carens | 61,0% |
14 | Toyota Aygo | 67,5% | 29 | Opel Adam | 59,5% |
15 | Ssangyong Tivoli | 67,0% | 30 | Hyundai i20 | 57,0% |
Choć sektor klientów indywidualnych to nieco ponad 30-procent rynku, to jest on dość ważny. Jak wynika z przedstawionych danych, że najbardziej popularnym autem jest Toyota Yaris. Po siedmiu miesiącach tego roku udało się sprzedać 4485 sztuk tego modelu. Jakby nie patrzeć klienci indywidualni lubują się w stosunkowo małych autach. Potwierdza to też drugie miejsce – Skoda Fabia. Również wśród zestawienia największych udziałów w rynku wynika, że największe wartości są dla małych aut – Suzuki Celerio, Hyundai ix20 czy Hyundai i10.