Jeep Grand Cherokee MY2021 wkrótce na rynku

Najnowsza odsłona Jeepa Grand Cherokee została zaprojektowana tak, by zapewnić sprawne połączenie napędu 4×4, wszechstronnych właściwości  jezdnych, atrakcyjnej stylistyki, wysokiej jakości wykończenia oraz nowoczesnych technologii. Oprócz tego, sztandarowy model legendarnej amerykańskiej marki w przedłużonej odmianie L po raz pierwszy oferuje siedmiomiejscową kabinę.

Grand Cherokee to produkowany od blisko 30 lat duży, luksusowy SUV. Jego pierwsza generacja, nosząca oznaczenie ZJ, oferowana była w latach 1992-1998. W latach 1998-2004 wytwarzano Jeepa Grand Cherokee II noszącego oznaczenie WJ, zaś od 2204 do 2010 roku auto oznaczone symbolem WK. Od 2009 roku w produkcji jest Grand Cherokee IV, który w 2013 roku przeszedł face lifting. U progu nowego roku, koncern FCA, do którego należy marka Jeep, zaprezentował najnowszą generację modelu Grand Cherokee, na razie w przedłużonej, siedmioosobowej wersji L.

Wygląd zewnętrzny

Inspiracją dla proporcji nowego Grand Cherokee L był oryginalny Wagoneer, pierwszy luksusowy SUV marki Jeep. Smukły profil Grand Cherokee L ma wydłużony przód dający wrażenie ruchu i gotowości do działania. Lekko ścięta, pochylona do przodu osłona chłodnicy optycznie wydłuża maskę i stanowi ukłon w stronę kultowego designu Wagoneera. Obniżony, zwężony dach poprawia właściwości aerodynamiczne i osiągi bez uszczerbku dla przestrzeni ładunkowej i funkcjonalności. Największych zmian dokonano w przodzie Grand Cherokee L. Nowe reflektory LED stanowią punkt centralny samochodu. Charakterystyczna osłona chłodnicy z siedmioma pionowymi szczelinami jest teraz szersza, ma większe otwory i elegancką ramkę eksponującą nowoczesne oświetlenie i podkreślającą szerokość pojazdu. Poniżej grilla, nowy przedni pas jest proporcjonalnie większy niż w poprzednich generacjach.

Widok z boku ukazuje nisko przebiegającą linię okien i obszerniejsze szyby, które zapewniają lepszą widoczność i nadają wnętrzu przestronności. Linia dachu wydaje unosić się, dzięki nowym listwom okiennym, zaczynającym się tuż u podstawy lusterek bocznych i biegnącym do końca narożnika i podstawy świateł tylnych. Bagażnik dachowy składa się teraz z pojedynczych, gładko zintegrowanych relingów bocznych nadających mu jednolity wygląd.

Tył samochodu jest proporcjonalnie dopasowany do reszty nadwozia, a obniżona linia biegnąca wzdłuż niższej krawędzi okna poszerza szybę tylną. Wysoko osadzone tylne światła LED w harmonijny sposób łączą tył i bok nadwozia. Nowy pas tylny i lampy przeciwmgielne LED są podkreślone akcentami współgrającymi z przodem pojazdu i optycznie poszerzającymi tył. Kamera cofania ze spryskiwaczem została ukryta w spojlerze tylnej klapy, który zawiera również nowe, umieszczone centralnie światło stop LED. Pozostałe montowane z tyłu elementy, w tym oferowana w standardzie, zintegrowana osłona haka holowniczego i potężne końcówki układu wydechowego nadają autu elegancki wygląd. Modele Overland i Summit są standardowo wyposażone w elektrycznie otwieraną klapę bagażnika, aktywowaną ruchem stopy. Po raz pierwszy w standardzie, we wszystkich wersjach wyposażenia, Jeep Grand Cherokee dostępny jest ze światłami LED.

Kabina

Dopełnieniem wykończenia deski rozdzielczej są elementy z drewna dębowego lub drewna orzecha w pakiecie Summit Reserve. Bogaty mix materiałów zestawiono z eleganckim wykonaniem konsoli centralnej. Jasna ramka otacza 10,1-calowy wyświetlacz nowego systemu Uconnect 5. Grand Cherokee L wyposażono w nową, wielofunkcyjną kierownicę z łopatkami do zmiany biegów. Konsola centralna ma centrum sterujące z podświetlanym, metalowym pokrętłem z technologią „haptic feedback”, dzięki której da się wyczuć dotykowe kontrolki.

W nowym modelu zamontowano nowe siedzenia z regulacją długości siedziska foteli przedniego rzędu (wersje Overland i Summit). Fotele w pierwszym rzędzie z elektryczną regulacją w 16 pozycjach i pamięcią ustawień oraz podparciem odcinka lędźwiowego są dostępne w wersji Overland oraz w standardzie w wersji Summit. Fotel z funkcją masażu pleców jest w wersjach Overland i Summit. We wszystkich modelach tylna część kabiny jest wyposażona w miękkie podłokietniki w kolorze dopasowanym do skórzanych foteli, dodatkowe schowki i uchwyty na kubki, oraz 12 portów USB typu A i typu C do urządzeń bezprzewodowych.

Silniki

Grand Cherokee L 2021 jest dostępny z dwoma silnikami. W podstawowej odmianie oferowany jest silnik Pentastar V6 3.6 litra, wykonany z aluminium, generujący moc 290 KM. Klienci poszukujący większej mocy mogą wybrać 5,7-litrowy silnik V8 generujący moc 357 KM. Dzięki systemowi Fuel Saver Technology komputer sterujący pracą silnika odcina dopływ paliwa i iskrę oraz dezaktywuje cztery z ośmiu cylindrów w sytuacjach, gdy pełna moc V8 nie jest potrzebna, np. podczas jazdy po autostradzie zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa i emisję spalin.

Obydwa silniki współpracują z ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów TorqueFlite. Elektronicznie sterowany automat samoczynnie dostosowuje parametry swojej pracy do aktualnej sytuacji na drodze w oparciu o dane wejściowe, takie jak zmiany momentu obrotowego silnika, wykrywanie wzniesienia, temperatura oraz przyspieszenie wzdłużne i boczne.

Nowością w Grand Cherokee L 4×4 2021 jest odłączany napęd przedniej osi. Jeśli układ wyczuje, że warunki drogowe nie wymagają napędu na wszystkie koła, następuje automatyczne przełączenie na napęd na tylne koła, zmniejszając opór układu napędowego i zużycie paliwa. Skuteczność w terenie zapewniają  3 systemy 4×4 – Quadra-Trac I, Quadra-Trac II i Quadra-Drive II z tylnym elektronicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu (eLSD). Wszystkie te systemy są wyposażone w aktywną skrzynkę rozdzielczą poprawiającą przyczepność, przenosząc moment obrotowy na koła o największej przyczepności.

Funkcjonalność

Wymiary zewnętrzne nowego Jeepa to: 5,2 m długości, 2 m szerokości i 1,8 m wysokości. Rozstaw osi wynoszący 3091 mm zapewnia pasażerom obszerną przestrzeń na nogi w drugim rzędzie. Miejsca siedzące przeznaczone są dla sześciu lub siedmiu pasażerów. Drugi rząd ma w standardzie pojedyncze fotele z systemem „tip and slide” (opcjonalnie kanapa), z regulacją do przodu/tyłu o 180 mm. Zamontowane w drugim rzędzie foteliki dziecięce nie muszą być wyjmowane, by uzyskać dostęp do trzeciego rzędu. We wszystkich modelach w standardzie dostępny jest plastikowy podnóżek oraz umieszczony w drzwiach bocznych schowek na urządzenia bezprzewodowe.

Fotele trzeciego rzędu dzielone są w stosunku 50: 50 i można je łatwo złożyć. Zarówno siedzenia drugiego, jak i trzeciego rzędu można złożyć do przodu, tworząc płaską przestrzeń ładunkową. Według informacji producenta, za trzecim rzędem foteli auto oferuje bagażnik o pojemności 484 l, natomiast po złożeniu trzeciego rzędu przestrzeń ładunkowa wzrasta do 1328 l. Kiedy pozostawimy przednie fotele, a resztę złożymy, w Jeepie Grand Cherokee L pomieści się aż 2400 l bagażu. Na dodatek wersje Overland i Summit są w standardzie wyposażone w bezdotykowy system otwierania pokrywy bagażnika, aktywowany ruchem stopy.

Wyposażenie

Najnowszy Jeep Grand Cherokee L może się pochwalić nowoczesnymi rozwiązaniami, w tym zaawansowanym systemem Uconnect 5, kamerą monitorującą tylne siedzenia, cyfrowym lusterkiem wstecznym, szybą przednią z wyświetlaczem HUD, bezramkowym cyfrowym zestawem wskaźników oraz wysokiej klasy 19-głośnikowym system audio McIntosh. System Uconnect 5 zapewnia pięciokrotnie większą szybkość pracy w porównaniu z poprzednią generacją. Dzięki zastosowaniu systemu operacyjnego Android i aktualizacji OTA (Over-the Air), Uconnect 5 zapewnia elastyczność, która pozwala na ciągłą ewolucję systemu. Zestaw najważniejszych funkcji to: 8,4-calowy lub 10,1-calowy cyfrowy ekran dotykowy, pięć profili użytkownika oraz tryb valet – możliwość skonfigurowania preferencji muzycznych, aplikacji, pozycji fotela, kątów ustawienia lusterka i klimatyzacji, bezprzewodowe systemy Apple CarPlay i Android Auto czy w pełni konfigurowalny ekran główny z szybkim dostępem do często używanych funkcji. Uconnect 5 oferuje także możliwość jednoczesnego podłączenia dwóch telefonów z technologią Bluetooth, funkcję Alexa „Home to Car” obejmująca wirtualnego asystenta głosowego i funkcje „Car to Home”,  a także m.in. nawigację TomTom, aktualizację map oraz hotspot Wi-Fi 4G LTE umożliwiający podłączenie do ośmiu urządzeń bezprzewodowych.

Auto oferuje najwyższą w swojej klasie liczbę 12 portów USB typu A i typu C dostępnych dla wszystkich trzech rzędów. Zostało wyposażone w system kamer monitorujących tylne siedzenia, który wyświetla obraz o wysokiej rozdzielczości i zapewnia wyraźny widok drugiego rzędu siedzeń, wyświetlacz z dzielonym widokiem i specjalną funkcją „zoom-to-seat”. Jeep Grand Cherokee L jest pierwszym samochodem marki, oferującym w pełni cyfrowe lusterko wsteczne, zapewniające widok nieprzesłonięty przez słupki D czy tylne siedzenia. Oprócz tego, model ten jest pierwszym Jeepem z wyświetlaczem HUD. Dostępny w wersji Overland i wyższych, kolorowy wyświetlacz można skonfigurować do maksymalnego rozmiaru 10 cali.

Nowością w Grand Cherokee L jest również standardowy, 10,25-calowy bezramkowy cyfrowy zestaw wskaźników oraz wyświetlacz z prawie dwoma tuzinami różnych menu, z których użytkownik może wybierać technologie wspomagające kierowcę, takie jak: tempomat adaptacyjny, Active Driving Assist, Night Vision, Drowsy Driver Detection i Traffic Sign Recognition (jeśli występuje). Dodatkowe ustawienia obejmują odtwarzane multimedia, identyfikację rozmówcy, cyfrowy odczyt prędkości, tryby jazdy i ciśnienie w oponach. Dostępna jest również pełnoekranowa mapa nawigacji turn-by-turn oraz wyświetlacz pokazujący kąty nachylenia pojazdu w terenie (pitch-and-roll display). Kierowcy mogą wybierać pomiędzy analogowym a cyfrowym zestawem wskaźników.
Z kolei wysoką jakość dźwięku zapewnia system audio McIntosh z 19 specjalnie zaprojektowanymi głośnikami, w tym z 10-calowym subwooferem.

Produkowany w nowym zakładzie Mack Plant w Detroit, Jeep Grand Cherokee L 2021 pojawi się w salonach dealerów marki w drugim kwartale roku i będzie dostępny w czterech poziomach wyposażenia: Laredo, Limited, Overland i Summit. Natomiast produkcja, krótszej dwurzędowej odmiany Jeepa Grand Cherokee i jego zelektryfikowanej wersji 4xe rozpocznie się w fabryce Mack pod koniec 2021 roku. Ceny nowego modelu na razie nie są jeszcze znane.

 (TSz) Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *