Zintegrowany konwój Scanii rusza w trasę

Tuż po Świętach Wielkanocnych (29 marca) trzy zestawy Scania wyruszą w zintegrowanym konwoju. Pokonają trasę z Södertälje do Rotterdamu. Holandia, przewodnicząca obecnie w Unii Europejskiej, wystąpiła z inicjatywą przyspieszenia rozwoju takich konwojów. Ma to na celu poprawę bezpieczeństwa oraz obniżenie zużycia paliwa i emisji substancji szkodliwych.

Scania bierze udział w European Truck Platooning Challenge (ang. Europejski Projekt Zintegrowanych Konwojów). Odbywa się on od 29 marca do 6 kwietnia 2016 roku. Jest to pierwsza taka inicjatywa o charakterze międzynarodowym. Projekt ma na celu wsparcie europejskiego stowarzyszenia producentów samochodów ACEA oraz promocję powstania transeuropejskich korytarzy dla zintegrowanych konwojów.

Jonas Hofstedt, dyrektor Powertrain Development w firmie Scania mówi, że „European Truck Platooning Challenge to doskonała okazja, aby zarówno w Szwecji, jak i całej Europie umocnić świadomość korzyści jakie przynoszą zintegrowane konwoje w zwiększaniu bezpieczeństwa i wydajności transportu oraz płynności ruchu. Mamy nadzieję, że postulat wytyczenia ogólnie obowiązujących standardów działania systemów tworzenia i sterowania konwojami oraz ujednolicenia regulacji prawnych w skali europejskiej spotka się z szerokim zrozumieniem”.

Wiele nowoczesnych ciężarówek jest wyposażona w systemy wykorzystujące radary oraz kamery. Udoskonalenie tych systemów oraz znaczna poprawa komunikacji pozwalają skrócić dystans między zestawami do 10 metrów. Jest to możliwe dzięki bezprzewodowemu przesyłowi danych między pojazdami oraz systemom, które automatycznie regulują odstęp i uruchamiają hamulce, gdy to konieczne. Trzeba jednak nadmienić, że to kierowca odpowiada za działanie systemu. W zależności od potrzeb może zwiększyć odległość od poprzedzającego go wozu albo w dowolnym momencie opuścić konwój.

European Truck Platooning Challenge ma pokazać, że technologia jest na tyle rozwinięta iż podróż w konwoju jest jak najbardziej bezpieczna. Co ciekawe na odcinku z Södertälje do Malmö, biegnącym po drogach Szwecji, każda Scania będzie holować dodatkową przyczepę, co zwiększy długość pojedynczego zestawu do 32 m.

Jak dodaje Hofstedt: „Na wybranych odcinkach dróg z powodzeniem testujemy wydłużone zestawy. Dodatkowa przyczepa sprawia, że za jednym razem można przewieźć więcej ładunku, co przyczynia się do zmniejszenia kosztu pokonania tonokilometra o 40% oraz obniżenia emisji dwutlenku węgla o ponad 25%”.

Źródło: Scania