Solaris Urbino 12 Hybrid i Urbino 12 CNG zaprezentowane na IAA 2016

Solaris zaprezentował na targach pojazdów użytkowych w Hanowerze dwa kolejne modele Urbino nowej generacji. Pierwszy z nich to autobus hybrydowy, natomiast druga nowość to Urbino z napędem CNG. Firma odebrała też statuetkę Bus of the Year 2017 za autobus Solaris Urbino 12 electric.

Prezentowana podczas targów IAA 2016 w Hanowerze hybrydowa nowość Solarisa wyposażona jest w szeregowy system HybriDrive amerykańskiego producenta BAE Systems. W rozwiązaniu tym główną rolę odgrywa silnik elektryczny, który zasilany jest energią elektryczną z magazynu energii. Ten z kolei ładowany jest z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym o niewielkiej pojemności (Cummins ISB4.5E6 o mocy 210 KM). Ekologiczny, w części elektryczny napęd wpływa na obniżenie zużycia paliwa i poziomu emisji szkodliwych substancji do atmosfery.

W nowym hybrydowym Urbino 12 Solaris oferuje opcjonalnie możliwość zamontowania systemu Stop-and-Go, który całkowicie wyłącza pracę silnika spalinowego podczas postoju na przystanku oraz umożliwia opuszczenie go w trybie bezemisyjnym. Oprócz tego klienci będą mogli zdecydować się na system Arrive-and-Go, który dodatkowo wyłącza pracę silnika spalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku. Dzięki tym rozwiązaniom nowy pojazd hybrydowy Solarisa funkcjonalnością upodabnia się do autobusu elektrycznego i według przeprowadzonych testów jest w stanie zaoszczędzić do 20% paliwa potrzebnego w analogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem. Cicha praca pojazdu pozwala również w znaczny sposób zmniejszyć poziom hałasu, szczególnie w zatłoczonych centrach miast.

Jednostkę napędową w nowym gazowym modelu stanowi sprawdzony silnik marki Cummins ISLG o mocy 320 KM, spełniający normę Euro6, a w prezentowanym egzemplarzu sprzężony ze skrzynią biegów VOITH Diwa6. Nowość stanowi technologia montażu butli z gazem ziemnym. Pięć kompozytowych zbiorników jest umieszczonych na dachu autobusu wzdłużnie, nie zaś poprzecznie, jak było to w poprzedniej wersji Urbino.

Ponadto nowa technologia budowy pojemników pozwala na oszczędność nawet 80 kilogramów w zależności od konfiguracji. Dzięki położeniu wzdłuż autobusu, zredukowano także liczbę zaworów butli. Prezentowany na targach model posiada zbiorniki z gazem o pojemności 1575 l. Producent oferuje w tym zakresie także butle o powiększonej pojemności 1875 litrów lub mniejsze o pojemności 1260 litrów. Dzięki temu autobus można idealnie dopasować do potrzeb przewoźników.

W gazowym Solarisie nowej generacji zawór tankowania gazu znajduje się w tym samym miejscu co wlew paliwa w jego spalinowym odpowiedniku. W rezultacie ani układ siedzeń, ani wnętrze gazowca, ani też budowa kabiny kierowcy nie uległy zmianie w stosunku do autobusu diesla.

W Hanowerze został zaprezentowany także Autobus miejski roku 2017, którym ogłoszono nowe Urbino 12 electric. Pojazd wyposażony jest w baterie o pojemności 240 kWh, podzielone na 6 pakietów, z których każdy wynosi 40 kWh. Baterie o pojemności 160 kWh umieszczono z tyłu pojazdu, a pozostałych 80 kWh zainstalowano na dachu, nad pierwszą osią. Energia w bateriach uzupełniana jest za pomocą umieszczonego na dachu pantografu oraz poprzez tradycyjne złącze plug-in.

Źródło: Solaris