Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie 2018, firma Goodyear zaprezentowała prototyp opony dla pojazdów elektrycznych.
Producenci przy tworzeniu prototypu opony o nazwie EfficientGrip Performance z technologią Electric Drive, szczególnie dużą uwagę zwrócili na jej trwałość. Jak pokazały testy przeprowadzone przez Goodyear, tradycyjne opony zamontowane w pojazdach elektrycznych zużywają się nawet o 30% szybciej ze względu na wysoki moment obrotowy przekazywany natychmiast na koła. Oprócz tego na niższą trwałość opon wpływa również dodatkowy ciężar akumulatorów.
Prototyp EfficientGrip Performance ma cieńsze kanały w rzeźbie bieżnika, które tworzą większą powierzchnię styku z nawierzchnią niż tradycyjne rowki radialne. Dzięki większej ilości gumy stykającej się z drogą, opona lepiej sobie radzi z dużym momentem obrotowym, utrzymując jednocześnie wysokie osiągi na mokrej nawierzchni.
Kształt komory prototypu opony został zoptymalizowany pod kątem przenoszenia dodatkowej masy pojazdu spowodowanej ciężarem baterii, przy zachowaniu optymalnej, zapewniającej wysokie osiągi powierzchni styku z nawierzchnią.
Materiałowe właściwości mieszanki bieżnika zostały dostosowane do bardzo niskiego oporu toczenia, który wydłuża zasięg pojazdów. Ponadto ściana boczna zmniejsza opór aerodynamiczny, a profil posiada mniejszą masę obrotową, co redukuje ogólne zużycie energii.
EfficientGrip Performance z technologią Electric Drive mają pojawić się na europejskim rynku już w 2019 r.
Źródło: Goodyear