Młodzi kierowcy w firmie i bezpieczeństwo [cz. 2]

Żeby właściwie zarządzać młodymi kierowcami w firmie należy określić czynniki ryzyka. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu wskazuje, na co zwrócić uwagę.

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (European Transport Safety Council, ETSC) w dokumencie „Zarządzanie młodymi kierowcami w pracy” zawarła szereg porad dla przedsiębiorców. Specjaliści ETSC zalecają, aby stworzyć procedury dotyczące ryzykownych zachowań.

Zbyt szybka jazda

Wyniki projektu „Społeczne Postawy wobec Zagrożeń w Ruchu Drogowym w Europie” pokazują, że kierowcy w wieku 18-24 lata są bardziej skłonni do przekraczania prędkości w stosunku do innych użytkowników dróg. W Wielkiej Brytanii kierowcom firmowym zawiesza się uprawnienia do kierowania głównie z powodu łamania ograniczeń.

Rekomendacje ETSC dot. młodych kierowców i prędkości:

– rodzaj samochodu i systemy mające wpływ na prędkość dopasowuj do konkretnych pracowników, oceniając ich kompetencje w oparciu o ich wiek i doświadczenie;
– w ramach polityki flotowej określ dopuszczalne prędkości dla kierowców związane z warunkami panującymi na drodze, a nie tylko przepisami;
wymagaj od kierowców, aby zawsze przestrzegali zalecanych prędkości.

Alkohol i narkotyki

Działanie alkoholu i narkotyków, nawet przyjmowanych poza godzinami pracy, może przeciągnąć się do godzin pracy. Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku młodych ludzi, ponieważ:

– ich tolerancja na używki jest mniejsza;
– dla młodych kierowców prowadzenie pojazdu to wymagające doświadczenie, muszą być bardziej skupieni niż kierowcy z większym stażem, dlatego rozpraszający wpływ używek jest w ich przypadku większy w porównaniu do osób z dłuższym stażem;
– młodzi ludzie nie mają w pełni wykształconych mechanizmów samokontroli i reagują na używki bardziej euforycznie i emocjonalnie w porównaniu do starszych ludzi;
– młodzi ludzie nie doceniają wpływu używek na swój organizm.

Rekomendacje ETSC dot. młodych kierowców i używek:

– edukuj kierowców na temat wpływu negatywnego alkoholu i narkotyków na bezpieczeństwo jazdy;
– wprowadź politykę zerowej tolerancji dla używek w pracy i podczas dojazdu do pracy;
– stwórz procedury związane z kontrolowaniem pracowników (przed rozpoczęciem pracy, po kolizjach, wyrywkowo) i wyciąganiem konsekwencji, ze zwolnieniem włącznie;
– przeszkól pracowników różnych szczebli w sprawie rozpoznawania symptomów związanych ze spożyciem alkoholu lub narkotyków;
– zamontuj w samochodach blokady alkoholowe uniemożliwiające włączenie silnika w przypadku wykrycia alkoholu w wydychanym powietrzu.

Zmęczenie

Jak podają specjaliści ETSC, grupą, która najczęściej powoduje wypadki w okresie od zmierzchu do 6 rano są młodzi kierowcy (nawet pięć razy częściej niż inni użytkownicy dróg). Ma na to wpływ nie tylko rodzaj wykonywanej pracy (np. zmianowa), ale też styl życia i sposób pokonywania tras.

Rekomendacje ETSC dot. młodych kierowców i zmęczenia:
– stwórz strategię dot. planowania tras w taki sposób, aby ograniczyć ryzyko zbytniego zmęczenia;
– naucz kierowców zatrzymywania się na przerwy, gdy czują się senni;
– wyznacz w budżecie kwotę na noclegi i stwórz politykę dot. odpoczywania związaną z planowaniem podróży.

Stres

Presja czasu może powodować, że kierowcy firmowi będą przekraczać prędkość, wyprzedzać w niebezpiecznych miejscach czy jeździć zbyt blisko poprzedzającego pojazdu. Konieczność wykonywania zadań coraz szybciej i uzależnienie wypłaty od trzymania się wyśrubowanego harmonogramu sprawia, że kierowcy są żyją w ciągłym stresie.

Rekomendacje ETSC dot. młodych kierowców i stresu:

– daj pracownikom narzędzia służącego do planowania tras i realistycznych harmonogramów;
– nie obiecuj klientom realizacji zleceń w terminach, które zmuszałyby kierowców do niebezpiecznej jazdy, aby zdążyć na czas;
– ustalaj harmonogramy w taki sposób, aby kierowcy nie musieli przekraczać prędkości i jeździć w godzinach szczytu, a także mieli dodatkowy czas na realizację zadań, gdy warunki pogodowe się pogorszą;
– oceniaj harmonogramy, trasy i przydziały oraz reaguj na oznaki stresu wśród załogi;
– upewnij się, że obecny system zmianowy, system planowania podroży i umowy kierowców nie przyczyniają się do wymuszania ryzykownych zachowań.

Dekoncentracja

Jak wskazuje ETSC, korzystanie z urządzeń mobilny to część stylu życia młodych ludzi. Kierowcy używając telefonów w trakcie jazdy zmniejszają prędkość, jednak wcale nie zmniejsza to ryzyka kolizji. Rozproszenie, wynikające nie tylko z powodu rozmawiania przez telefon, jest przyczyną 20-30% wypadków.

Rekomendacje ETSC dot. młodych kierowców i dekoncentracji:

– opracuj reguły dotyczące dekoncentracji i korzystania z telefonów komórkowym, włączając w to zasadę „silnik włączony – telefon wyłączony’;
pracownicy powinni nagrać wiadomości dla poczty głosowej informujące o tym, że prowadzą;
– upewnij się, że pracownicy wyższego szczebla również przestrzegają zasad, aby mogli świecić przykładem;
– oceń strategię komunikacyjną i wytłumacz pracownikom, dlaczego wprowadzasz zasady dot. dekoncentracji;
– stwórz kulturę bezpieczeństwa, upewnij się, że zwyczaje panujące w firmie nie zmuszają załogi do korzystania z telefonów i innych urządzeń mobilnych w trakcie jazdy.

Dojeżdżanie do pracy

Ryzyko wypadków komunikacyjnych będzie wzrastać w związku z tym, że coraz więcej osób mieszka coraz dalej od pracy – wynika z raportu ETSC z 2010 r. na temat podróżowania Europejczyków do miejsca zatrudnienia. Ludzie muszą pokonywać dłuższe dystanse nie tylko dlatego, ze wyprowadzają się na przedmieścia. Wiele osób musiało szukać pracy w większej odległości od miejsca zamieszkania z powodu kryzysu ekonomicznego.

Dane z niemieckich dróg pokazują, że ludzie w wieku do 25 lat uczestniczą w wypadkach drogowych podczas dojazdu i powrotu z pracy 2,5 razy częściej od innych grup. Do wielu niebezpiecznych zdarzeń dochodzi przed 6 rano, kiedy kierowcy czują się pewniej z powodu małego ruchu.

Rekomendacje ETSC dot. młodych kierowców i dojazdów do pracy:

– pomóż pracownikom w bezpiecznym dojeżdżaniu do pracy poprzez przekazywanie im informacji o warunkach na drodze, opracowanie optymalnych tras dojazdu do miejsca zatrudnienia i ustalenie odpowiednich godzin pracy;
– zadbaj o to, aby pracownicy nie wyjeżdżali niepotrzebnie poza teren firmy: otwórz stołówkę serwującą obiad i ustanów takie przerwy, żeby pracownicy nie wracali w ich trakcie do domów;
– motywuj pracowników do korzystania z komunikacji miejskiej oferując im zniżki lub dopłaty do biletów, bądź zapewnij im dojazd do pracy busami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *