Światowa premiera nowej Škody Superb

Długo wyczekiwana premiera nowej Škody Superb stała się faktem! W Pradze uczestniczyliśmy w światowej premierze modelu czwartej generacji, który będzie oferowany zarówno w wersji liftback, jak i kombi, z sześcioma jednostkami napędowymi, w tym z hybrydą typu plug-in oraz dieslem. Kiedy flagowy model Škody pojawi się na polskim rynku?

Nadwozie największego modelu czeskiej marki zyskało bardziej dynamiczne proporcje, przeprojektowane reflektory Matrix LED i tylne światła LED z kryształowymi elementami. Jak podkreślają konstruktorzy tego auta, wszystko to za sprawą nowego języka projektowania, zwanego Modern Solid. W kabinie nowego Superba zamontowano nowe inteligentne pokrętła Škoda Smart Dials i dźwignię zmiany biegów umieszczoną na kolumnie kierownicy.

Odświeżony design

Topowy model czeskiego producenta przyciąga wzrok bardziej wyrafinowanym designem, większą, niezwykle komfortową przestrzenią oraz najnowocześniejszymi technologiami. Oprócz popularnej, zwłaszcza we flotach, wersji kombi, nowa Škoda Superb oferowana będzie także jako liftback. W czwartej generacji modelu dostępnych jest w sumie sześć jednostek napędowych – trzy silniki benzynowe o mocy od 110 kW (150 KM) do 195 kW (265 KM), dwa diesle o mocy 110 kW (150 KM) i 142 kW (193 KM) oraz nowa hybryda typu plug–in, która jest dostępna wyłącznie w wersji kombi.

Model AD 2023 oferuje nową koncepcję kabiny z innowacyjnymi inteligentnymi pokrętłami Škoda Smart Dials oraz wnętrze Design Selections z opcjonalnymi pakietami.

Škoda Superb od ponad 20 lat jest liderem w naszej gamie ICE. W swojej czwartej generacji będzie kontynuować swój sukces, oferując jeszcze bardziej wyrafinowany, rzeźbiarski design, wyjątkową przestronność i najnowocześniejsze technologie. Dalsze optymalizacje układu napędowego i ulepszona aerodynamika zapewniają jeszcze większą wydajność. Zrekonstruowaliśmy od podstaw hybrydowy układ napędowy typu plug–in, który oferuje teraz całkowicie elektryczny zasięg wynoszący ponad 100 km. Zupełnie nowe wnętrze jest jeszcze bardziej ergonomiczne i zawiera znaczną ilość zrównoważonych materiałów. Nasze ukierunkowanie na potrzeby klienta podkreśla fakt, że model nadal będzie dostępny zarówno w wersji liftback, jak i kombi – powiedział Klaus Zellmer, prezes zarządu Škoda Auto.

Na wyższym poziomie

Wraz z czwartą generacją modelu, Škoda po raz kolejny wyznacza standardy w zakresie designu, przestronności, komfortu i bezpieczeństwa. Dalsze udoskonalenia konstrukcyjne i aerodynamiczne zmniejszyły zużycie paliwa przy jednoczesnej poprawie osiągów. Trzy nowoczesne silniki benzynowe TSI, w tym jeden z technologią miękkiej hybrydy, dwa diesle i nowy hybrydowy układ napędowy typu plug–in o zasięgu elektrycznym ponad 100 km w cyklu WLTP, zapewniają moc od 110 kW (150 KM) do 195 kW (265 KM). Topowy silnik wysokoprężny i topowy silnik benzynowy są wyposażone w napęd na wszystkie koła. Wszystkie jednostki napędowe współpracują standardowo z automatyczną skrzynią biegów DSG. Ponadto liczne nowe i ulepszone systemy wspomagające zapewniają jeszcze większe bezpieczeństwo i komfort. W nowym modelu Superb debiutują znacznie jaśniejsze reflektory nowej generacji LED Matrix oraz system DCC Plus.

Model Superb czwartej generacji charakteryzuje się jeszcze bardziej wyrafinowaną, wyrazistą stylistyką nadwozia i nowym, ośmiokątnym grillem Škody. Całkowicie nowa koncepcja wnętrza obejmuje centralny ekran systemu Infotainment o przekątnej do 13 cali oraz uporządkowaną konsolę środkową, ponieważ dźwignia zmiany biegów została zamontowana na kolumnie kierownicy. Kolejną nowością w modelu Superb jest opcjonalny wyświetlacz Head–up. Inteligentne pokrętła Škody zapewniają szybki i intuicyjny dostęp do wielu funkcji pojazdu oraz systemu Infotainment. Co więcej, nowy Superb oferuje teraz nowe wnętrza Design Selections, wprowadzone po raz pierwszy w Škodzie Enyaq. Zapewniają one tematyczne pakiety opcji, jak również opcje indywidualne. Nowe funkcje obejmują Phone Box z funkcją indukcyjnego, 15–watowego, szybkiego ładowania i jednoczesnego chłodzenia smartfona, a także przyjazne dla pleców fotele Ergo z dziesięcioma pneumatycznie sterowanymi poduszkami masującymi. Elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika w wariancie kombi to jedna z kilku nowych funkcji Simply Clever (ich łączna liczba wynosi 28).

Škoda Superb już od ponad dwóch dekad jest wizytówką technologii i designu Škody. Dzięki charakterystycznym atutom, takim jak praktyczność i przestronność, które są obecnie kojarzone z całym portfolio modeli naszej marki, Škoda Superb została wyjątkowo dobrze przyjęta przez klientów na całym świecie. Nowa, czwarta generacja opiera się na tych mocnych stronach i przenosi je na jeszcze wyższy poziom, czyniąc model idealnym towarzyszem codziennych podróży – mówi Martin Jahn, członek zarządu Škoda Auto ds. sprzedaży i marketingu.

Ponad 20 lat sukcesu

Škoda Superb została wprowadzona na rynek w 2001 roku i od tego czasu z linii montażowych zjechało ponad 1,6 miliona jej egzemplarzy. Samochód był produkowany w Kvasinach (Czechy), Salomonowie (Ukraina), Aurangabad (Indie) i Nanjing (Chiny). W ciągu ponad dwóch dekad zdobył wiele międzynarodowych wyróżnień i nagród. Ponad 30 z nich zostało przyznanych trzeciej generacji modelu tylko w 2016 roku, w tym nagroda Red Dot Award za wybitny design produktu dla wariantu kombi.

W latach 2001–2008 Škoda dostarczyła do klientów łącznie 137 000 pojazdów pierwszej generacji. Druga generacja sprzedała się w liczbie 618 000 egzemplarzy w latach 2008 2015. W 2009 roku model został po raz pierwszy zaoferowany w wariancie kombi. Trzecia generacja tego pojazdu została wprowadzona na rynek w 2015 roku i do tej pory wyprodukowano łącznie 845 000 egzemplarzy. Największymi europejskimi rynkami dla trzeciej generacji Škody Superb były Niemcy z 153 222 dostarczonymi pojazdami (do września 2023 r. włącznie), Czechy (61 479 aut) i Wielka Brytania (57 054 samochodów).

W Polsce nową Škodę Superb w obu wersjach będzie można zamawiać pod koniec roku i wtedy też poznamy jej ceny. Natomiast pierwsze egzemplarze pojawią się w salonach w marcu 2024 roku. Więcej na temat tego modelu napiszemy w kolejnym numerze magazynu „Menadżer Floty”.

Oprac.TSz.
Zdjęcia: Tomasz Szmandra

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *