Renault z udziałem 5,9 proc. zakończyło 2023 roku na piątej pozycji wśród marek samochodów osobowych i dostawczych w Polsce. W tym roku marka liczy na awans przynajmniej o jedną pozycję w rankingu sprzedaży aut osobowych. Z kolei Dacia zamknęła minione 12 miesięcy z wynikiem 17 845 zarejestrowanych aut, co dało marce udział na poziomie 3,8 proc. w rynku samochodów w Polsce.
Podczas konferencji prasowej w Warszawie Grupa Renault zaprezentowała wyniki osiągnięte w roku 2023 i podzieliła się planami na rok bieżący. W spotkaniu wzięli udział m.in. Fabien Goulmy (dyrektor zarządzający Renault East), Rafał Grzanecki (dyrektor marketingu Renault East), Tomasz Mróz (dyrektor wykonawczy Renault i Dacia w Polsce i Krajach Bałtyckich), Agnieszka Łyżwińska (dyrektor zarządzająca Dacia East), Paweł Baranowski (marketing manager w Polsce i Krajach Bałtyckich) oraz Janusz Chodyła (attache prasowy Renault Polska).
Według danych producenta w 2023 roku Renault dostarczyło w Polsce 31 653 samochody osobowe i dostawcze. Dało to marce piątą pozycję na rynku pod względem sprzedaży, z udziałem w rynku w wysokości 5,9 proc. W porównaniu z rokiem 2022 odnotowano wzrost sprzedaży samochodów osobowych (+0,3 pp..), co stanowi udział w rynku na poziomie 3,8 proc. Ponadto Renault znalazło się w TOP 7 sprzedaży samochodów osobowych skierowanej do klienta indywidualnego.
Najpopularniejsze auta osobowe
Najchętniej wybieranym modelem osobowym marki okazało się Clio z 4 482 sprzedanymi samochodami (+42 proc. vs. 2022), kolejną pozycją może pochwalić się Captur z 3 423 zarejestrowanymi autami (57 proc. zamówień złożyli klienci indywidualni). Clio znalazło się w TOP4 na rynku w segmencie B (9,3 proc., z czego 5 proc. stanowią hybrydy). Captur znalazł się w pierwszej piątce w segmencie B-SUV (stanowi 5,7 proc. segmentu – 10 proc. HEV). W 2023 roku zarejestrowano 2534 hybrydowe Arkany. Dobrze na rynku został przyjęty nowy model Austral z wynikiem 1784 zarejestrowanych egzemplarzy.
Rośnie sprzedaż modeli zelektryfikowanych
Wyniki w Polsce pokazują również, że rośnie sprzedaż samochodów zelektryfikowanych marki. W zeszłym roku Renault sprzedało w naszym kraju blisko 1 800 samochodów hybrydowych. W ofercie aut hybrydowych i elektrycznych firma oferuje w pełni elektryczne: Megane E-Tech, Kangoo E-Tech oraz Scenic E-Tech electric (zamówienia otwarte), a także samochody hybrydowe: Clio E-Tech full hybrid, Captur E-Tech full hybrid, Arkana E-Tech full hybrid, Austral E-Tech full hybrid, Espace E-Tech full hybrid. Gama samochodów Renault E-Tech stanowi już 14 proc. oferty marki. Wzrosła sprzedaż elektrycznego Megane E-Tech (337 sztuk zarejestrowanych w Polsce – przyp. red.), flagowego modelu elektrycznego marki. Samochód ten uplasował się na drugim miejscu w segmencie C- EV na polskim rynku.
Samochody dostawcze – kolejny rok na pozycji lidera
Po raz czwarty z rzędu Renault zostało liderem rynku samochodów dostawczych w Polsce. Master od sześciu lat jest liderem rynku aut dostawczych do 3,5 t, (10 111 zarejestrowanych aut, co daje 26,3 proc. udziału w rynku). W segmencie średnich furgonów Trafic utrzymał drugie miejsce, a Express zajął drugie miejsce w segmencie furgonetek. Renault chwali się również, że od 15 lat pozostaje liderem rynku samochodów modyfikowanych. Największy udział w sprzedaży zabudów zajmują te typu skrzynia z plandeką, samochody do przewozu osób z niepełnosprawnością oraz różnego rodzaju kontenery (w tym izotermiczne i chłodnicze), skrzynie otwarte i wywrotki.
Co nowego w roku 2024?
Na rynek weszły już: Renault Arkana po face-liftingu oraz nowy Espace, a dodebiutu szykowana jest nowa odsłona modelu Captur. Ponadto w marcu ma się pojawić elektryczny Scenic, następnie nowy Master i zupełnie nowy w gamie model Rafale. Natomiast pod koniec roku można spodziewać się debiutu elektrycznego Renault 5.
Firma zapowiedziała, że w bieżącym roku na krajowym rynku celuje w TOP 5 producentów, przy czym ma nadzieję na awans w rankingu o jedną pozycję. Ponadto Renault w 2024 roku chce utrzymać pierwszą pozycję w sprzedaży samochodów dostawczych, jak i zabudów.
Rusza projekt Re-Factory
W bieżącym roku Renault planuje uruchomić projekt Re-Factory w Polsce, pierwszy raz w Europie realizowany z siecią dealerską. Jest to usługa odnawiania samochodów używanych marki przez specjalnie przeszkolonych w tym celu specjalistów u dealerów. Będą to samochody, które po renowacji obejmującej karoserię, mechanikę i wnętrze, przeprowadzonej przez autoryzowany serwis, zostaną przygotowane do odsprzedaży. Samochody będą objęte specjalną gwarancją. Pierwszy zakład zostanie uruchomiony w Warszawie, z możliwością rozszerzenia projektu na inne miasta. Renault zakłada, że na początku odnawianych będzie ok. 150-200 samochodów miesięcznie. Na razie nie podano który z dealerów jako pierwszy został wybrany do współpracy przy tym projekcie.
Program Renew
Renault wprowadza ponadto na polski rynek markę Renew – program przeznaczony dla certyfikowanych samochodów używanym wszystkich marek, bez ograniczenia typu napędu. Sieć sprzedaży samochodów używanych obejmie 45 partnerów w Polsce, uruchomiona zostanie też specjalna strona internetowa. Firma poinformowała, że pod marką Renew Grupa Renault będzie oferowała sprawdzone samochody używane, które poddane zostaną blisko 159 punktom kontroli technicznej. Będą to modele z gwarancją na 12 lub 24 miesiące, bezpłatną kontrolą techniczną po roku, ofertą finansowania dla każdego, również dla firm, z Assistance – pomoc drogowa 24/7dni, propozycją odkupu poprzedniego pojazdu od właściciela oraz jazdą próbną.
Dacia szóstą najchętniej wybieraną marką przez klientów indywidualnych
Wchodząca w skład Grupy Renault marka zamknęła 2023 rok z 17 845 zarejestrowanymi autami, co dało jej 3,8 proc. udziału w rynku samochodów w Polsce. Na ten rok producent zapowiada kilka interesujących premier, które mają pomóc mu w zdobyciu nowych klientów. Jeśli chodzi o rok miniony, w naszym kraju zarejestrowano 17 845 Dacii, co dało marce 3,8 proc. udziału w polskim rynku samochodowym. Dacia znalazła się w pierwszej szóstce pod względem sprzedaży do klienta indywidualnego.
Najpopularniejsze modele
Największym zainteresowaniem cieszyła się Dacia Duster, w 2023 roku zarejestrowano 9 100 sztuk tego modelu. Duster uplasował się w TOP 2 w segmencie SUV B+ i na trzecim miejscu w sprzedaży do klienta indywidualnego. Dacia Sandero znalazła się w TOP 2 sprzedaży do klienta indywidualnego i na trzecim miejscu w segmencie B. W roku 2023 zarejestrowano 5 159 egzemplarzy Sandero, z czego 77 proc. stanowiło Sandero Stepway. Za ponad połowę zakupów Sandero odpowiadali klienci indywidualni. Według producenta dużym zainteresowaniem cieszyła się też Dacia Jogger. W 2023 roku zarejestrowano 3 186 sztuk tego modelu, co daje 53 proc. wzrostu w stosunku do 2022 roku. Warto dodać, że w 2023 roku 57 proc. ogólnej sprzedaży wszystkich modeli Dacii stanowiły samochody z fabryczną instalacją LPG.
– Bardzo cieszy nas duży wzrost sprzedaży Joggera oraz to, że pozostajemy jedną z sześciu marek najchętniej wybieranych przez klienta indywidualnego w Polsce. Dacia we wszystkich swoich modelach oferuje fabryczną instalację LPG, która spotyka się z dużym zainteresowaniem. W tym roku planujemy zaprosić klientów do naszych zupełnie nowych, zmienionych salonów. Szykujemy również wiele nowości, w tym m.in. zupełnie nowy model naszego Dustera – powiedziała Agnieszka Łyżwińska, dyrektor zarządzająca Dacia East.
Plany na 2024 rok
Przedstawiciele marki poinformowali, że Dacia kontynuuje wprowadzanie nowej identyfikacji wizualnej w swoich salonach. W maju na rynku pojawi się nowy Duster i jego wersja hybrydowa, do sprzedaży wejdzie nowy Jogger Hybrid 140 oraz nowa elektryczna Dacia Spring. Rok zamknie premiera Bigstera, którego będzie można zamawiać, chociaż model trafi do sprzedaży w 2025 roku.
Oprac. TSz.