Nowoczesna telematyka w zarządzaniu flotą samochodową: od lokalizacji po AI

Rozwój telematyki można prześledzić, sięgając korzeni tej technologii. Początkowo, systemy telematyczne były stosowane do prostego monitorowania tras i czasu pracy kierowców. Pierwsze lokalizatory były ograniczone, ale ich wprowadzenie dało impuls do dalszego rozwoju tej sfery rynku.

W miarę postępu technologicznego, telematyka zaczęła integrować różnorodne dane z pojazdów. Znacznie przekroczyła granice jedynie monitorowania trasy, umożliwiając bardziej kompleksową analizę zachowania kierowców i efektywności floty. To zjawisko stanowiło punkt zwrotny w zarządzaniu flotą.

GPS w zarządzaniu flotą – klucz do precyzji i efektywności

Globalne Systemy Pozycjonowania (GPS) stanowią kluczowy element w dzisiejszym zarządzaniu flotą, zapewniając precyzyjną lokalizację i efektywność operacyjną. Historia systemów GPS rozpoczyna się w latach 60. XX wieku, kiedy to Stany Zjednoczone rozpoczęły prace nad satelitarnym systemem nawigacyjnym. W 1978 roku uruchomiono pierwszy satelitę Navstar, a w 1995 roku system został oficjalnie udostępniony dla cywilów.

GPS działa na zasadzie triangulacji, korzystając z sygnałów wysyłanych przez satelity umieszczone na orbicie. Odbiornik GPS na powierzchni Ziemi odbiera sygnały od co najmniej trzech satelitów, co umożliwia dokładne określenie położenia geograficznego.

Obecnie GPS jest jednym z najbardziej powszechnie stosowanych systemów nawigacyjnych na świecie. Oprócz GPS istnieją także inne globalne systemy pozycjonowania, takie jak rosyjski GLONASS, europejski Galileo i chiński BeiDou. Każdy z tych systemów składa się z sieci satelitów, które umożliwiają precyzyjne śledzenie położenia na całym globie. GLONASS, powstały w Związku Radzieckim, działa na podobnej zasadzie co GPS. Galileo, projekt Europejskiej Agencji Kosmicznej, jest jednym z najnowocześniejszych systemów nawigacyjnych, oferując jeszcze większą precyzję. BeiDou, rozwijany przez Chińską Ludową Armię, ma zasięg obejmujący obszar Azji i Pacyfiku.

Zastosowanie różnych systemów nawigacyjnych w zarządzaniu flotą pozwala na większą precyzję lokalizacji, co jest kluczowe dla efektywności operacyjnej. Korzystanie z różnych systemów umożliwia również bardziej niezawodne śledzenie pojazdów, zwłaszcza w obszarach, gdzie jeden z systemów może mieć ograniczenia zasięgu. Współczesne technologie telematyczne w dziedzinie zarządzania flotą wykorzystują te globalne systemy nawigacyjne, aby dostarczać kompleksowe i precyzyjne informacje, umożliwiając flotom doskonałą efektywność i optymalizację operacji.

Optymalizacja operacyjna, precyzyjne monitorowanie oraz dostęp do wielu globalnych systemów nawigacyjnych stawiają zarządzanie flotą na wyższym poziomie, umożliwiając przedsiębiorstwom efektywną i zrównoważoną eksploatację floty pojazdów. W dobie dynamicznego rozwoju technologii telematycznych, GPS do auta i inne systemy nawigacyjne stają się kluczowym narzędziem dla flot zarządzających swoimi zasobami w sposób inteligentny i efektywny.

Wartość danych telematycznych dla fleet managerów

Fleet Managerowie stają obecnie przed wyzwaniem zarządzania coraz większą ilością danych. Nowoczesne systemy telematyczne dostarczają im nie tylko informacji na temat lokalizacji pojazdów, ale także analizy stylu jazdy kierowców, parametrów technicznych czy nawet warunków atmosferycznych.

Klarowne raporty i analizy w czasie rzeczywistym stały się nieodłącznym elementem skutecznego zarządzania flotą. Fleet Managerowie muszą być w stanie szybko podejmować decyzje, a telematyka dostarcza im narzędzi do podejmowania informowanych wyborów.

Kluczowa w tym ujęciu staje się stabilność dostarczanych danych oraz skalowalność rozwiązania. Wobec tego co oferuje rynek – cena nie powinna stanowić głównego źródła decyzji zakupowej.

Różnorodność rozwiązań telematycznych – monitoring GPS floty w różnych odmianach

W dzisiejszym dynamicznym środowisku zarządzanie flotą samochodową w firmie jest wyzwaniem. Różnorodność urządzeń telematycznych stanowi kluczowy element efektywnej kontroli i optymalizacji operacji. Istnieje kilka rodzajów urządzeń telematycznych, z których każde oferuje unikalne funkcje i zestaw wyzwań, dostosowując się do różnych potrzeb flot pojazdów.

Pierwszym rodzajem są urządzenia pod gniazdko 12V. To najbardziej podstawowe rozwiązanie, często stosowane ze względu na swoją dostępność i atrakcyjną cenę. Jednakże, jak wskazuje literatura branżowa, urządzenia te mają swoje ograniczenia, zwłaszcza brak dostępu do danych pochodzących bezpośrednio z pojazdu, a także problem z nieautoryzowanym wyłączaniem urządzeń.

Kolejnym typem są urządzenia podklejane do klemów akumulatora. Charakteryzują się one większą stabilnością niż te wpięte do gniazdka, ale ich zalety kompensowane są bardziej skomplikowaną instalacją. Wciąż jednak są to popularne rozwiązania, zwłaszcza w flotach, które chcą rozwiązań tanich i prostych. Niestety, wobec obecnych wyzwań biznesowych i zarządczych, tego typu opcje są niewystarczające. Łatwość ingerencji użytkownika w urządzenie, brak odpowiedniej liczby danych czy niestabilność działania są jedynie podstawowymi ograniczeniami.

Urządzenia podłączane do złącza OBD (On-Board Diagnostics) to kolejna grupa. Takie urządzenia są łatwe w instalacji i zapewniają dostęp do różnorodnych danych pojazdu. Jednakże, mają swoje ograniczenia, szczególnie podatność na manipulacje ze strony kierowców oraz potencjalne zakłócenia działania innych systemów pojazdu. Co więcej, z zasady używane jest gniazdo, które w swym pierwotnym założeniu służy diagnostyce serwisowej – wpinanie w nie urządzeń typu lokalizator GPS może je uszkodzić.

Ostatnim rodzajem są urządzenia podłączane bezinwazyjnie i indukcyjnie do magistrali CAN (Controller Area Network). Jest to najbardziej zaawansowane i precyzyjne rozwiązanie dostępne na rynku. Oferuje dostęp do zaawansowanych danych pojazdu, umożliwiając bardziej szczegółową analizę oraz skuteczne zarządzanie flotą. Stabilność danych, ich złożoność i bezpieczeństwo analizy sprawiają, że monitoring GPS floty za pośrednictwem takich rozwiązań to najlepsza opcja.

Dlaczego więc różnorodność tych urządzeń jest ważna? Każdy rodzaj spełnia inne potrzeby floty, a ich zrównoważone stosowanie może przynieść największe korzyści. W zależności od specyfiki floty i celów zarządzania, decydenci mogą dostosować wybór urządzeń, minimalizując jednocześnie ryzyko utraty danych lub ich nieautoryzowanego wyłączania. Różnorodność urządzeń telematycznych staje się kluczowym elementem dostosowywania technologii do specyfiki floty. Zwiększa także efektywności operacyjną i długoterminową rentowności. W dobie szybkiego rozwoju technologii telematycznych, elastyczność w wyborze urządzeń przekłada się na inteligentne i zrównoważone zarządzanie flotą pojazdów. Monitoring GPS floty realizowany za pośrednictwem bezpiecznego i indukcyjnego połączenia z szyną CAN to najczęściej wybierane rozwiązanie na rynku.

Telematyka w modelu SaaS

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii telematycznych, dostawcy systemów telematycznych przechodzą od tradycyjnych modeli na korzyść nowoczesnego SaaS (Software as a Service). Zmiana ta nie tylko rewolucjonizuje branżę telematyczną, ale także niesie szereg korzyści zarówno dla dostawców, jak i użytkowników końcowych. Ewolucja technologiczna idzie w parze ze zmianami w mentalności samych użytkowników i zarządców flot. Sformułowania dotyczące „śledzenia” zastępowane są przez „monitoring”. Również użytkownicy są bardziej świadomi korzyści płynących z telematyki, m.in. przez co ta, stała się powszechna.

Telematyka w modelu SaaS – w tradycyjnych modelach biznesowych, dostawcy telematyki sprzedawali klientom oprogramowanie, które instalowano na lokalnych serwerach. W modelu SaaS dostawcy oferują dostęp do oprogramowania za pośrednictwem internetu, bez konieczności instalacji lokalnej. To podejście przynosi szereg korzyści dla dostawców i klientów.

Jednym z kluczowych atutów modelu SaaS dla dostawców telematyki jest elastyczność cenowa. W tradycyjnym modelu licencyjnym, klienci płacą za oprogramowanie i jego aktualizacje jako jednorazową inwestycję lub regularne opłaty. W modelu SaaS opłaty są zazwyczaj niższe, a klienci płacą jedynie za korzystanie z usługi, co przekłada się na bardziej przewidywalne koszty dla floty.

Procentowy udział kosztów telematyki w TCO jest znikomy i stanowi zazwyczaj między 1% a 4% łącznych miesięcznych kosztów utrzymania pojazdu.

Również dostawcy czerpią korzyści z efektywności w zarządzaniu wersjami oprogramowania. W modelu SaaS wszelkie aktualizacje, łatki bezpieczeństwa czy nowe funkcje są automatycznie wdrażane na serwerach dostawcy. To z kolei eliminuje konieczność indywidualnej aktualizacji dla każdego klienta. To oznacza, że dostawcy mogą skupić się na doskonaleniu oprogramowania, zamiast tracić czas na zarządzanie procesem aktualizacji u każdego klienta.

Zmiana na model SaaS otwiera również dostawcom telematyki, jak np. Cartrack Polska, możliwość świadczenia bardziej spersonalizowanych usług. Dostawcy mogą dostosować swoje oferty do indywidualnych potrzeb klientów, oferując im dostęp do konkretnych funkcji czy raportów, co zwiększa satysfakcję klienta i umacnia długoterminowe relacje. Należy także zauważyć, że przewaga konkurencyjna w dzisiejszym świecie biznesu opiera się na dostarczaniu wartości dodanej. Dostawcy telematyki w modelu SaaS są w stanie szybko reagować na zmiany na rynku, wprowadzając innowacyjne rozwiązania czy dostosowując się do ewolucji potrzeb klientów. To z kolei przyciąga nowych klientów i umacnia pozycję dostawcy na rynku.

Jak telematyka kształtuje przyszłość zarządzania flotą?

Telematyka stała się kluczowym narzędziem w zarządzaniu flotą samochodową. Współczesne floty korzystają z zaawansowanych danych, aby optymalizować trasy, monitorować zużycie paliwa i poprawić bezpieczeństwo jazdy. Kluczową rolę odgrywają kierowcy, fleet managerowie oraz całe struktury firmowe, które stają się uczestnikami integralnymi w procesie zarządzania flotą.

Wraz z dynamicznym rozwojem telematyki, kierowca nie tylko staje się obiektem monitorowania, ale także aktywnym uczestnikiem procesu zarządzania flotą. Nowoczesne rozwiązania umożliwiają kierowcom dostęp do danych dotyczących ich stylu jazdy, efektywności trasy czy warunków atmosferycznych. Telematyka nie tylko kontroluje, ale również motywuje kierowców do bardziej bezpiecznej i efektywnej jazdy.

Fleet manager: nowa rola analityka i stratega

Dla fleet managerów, obsługa rosnącej ilości danych staje się wyzwaniem. W obliczu tego, to właśnie telematyka przekształca dane w zintegrowane, klarowne raporty, ich rola przekształca się w kierunku specjalistów od analizy danych. Dostęp do analiz w czasie rzeczywistym staje się kluczowy, umożliwiając skuteczne zarządzanie flotą.

System monitorowania floty GPS to tak naprawdę współcześnie bardzo zaawansowane narzędzie teleinformatyczne. Rozwiązania obecnie dostępne na rynku pozwalają w sposób kompleksowy zarządzać nie tylko kosztami floty, bezpieczeństwem kierowcy czy digitalizacją procesów. Telematyka w modelu SaaS, ze stabilną transmisją danych, to dzisiaj nieocenione narzędzie w procesie realizacji ambitnych celów ESG. To również technologiczne wsparcie w procesie raportowania wyników pozafinansowych firmy (CSRD).

Co więcej, właściciele, prezesi i zarządcy biznesowi zyskują z telematyki w kontekście strategicznego podejścia do zarządzania flotą. Dzięki danym dotyczącym lokalizacji, dostępności pojazdów czy efektywności operacyjnej, są w stanie podejmować najważniejsze decyzje. Telematyka staje się narzędziem wspierającym strategie biznesowe i zwiększającym konkurencyjność przedsiębiorstwa. Zarządzanie poprzez dane do nie trend – to proces, który już trwa i tylko zyskuje na sile.

Telematyka a przyszłość zarządzania flotą samochodową w firmie

Telematyka, jako kluczowy element zarządzania flotą, przeszła znaczącą ewolucję od momentu swojego pojawienia się na rynku. Początkowo ograniczała się do prostych lokalizatorów GPS, które zapewniały jedynie podstawowe informacje o położeniu pojazdów. Dzisiaj, telematyka rozwija się w kierunku zaawansowanych systemów opartych na Big Data i sztucznej inteligencji (AI), redefiniując standardy zarządzania flotą.

Pierwsze lokalizatory GPS były stosunkowo proste i miały ograniczone możliwości. Dostarczały jedynie informacji o trasie przebytej przez pojazd oraz pozycji geograficznej. Z biegiem czasu telematyka ewoluowała, umożliwiając coraz bardziej zaawansowany monitoring GPS auta. Obecnie, systemy telematyczne są w stanie monitorować nie tylko lokalizację, ale także parametry techniczne pojazdu, styl jazdy kierowcy, zużycie paliwa, a nawet prognozować potrzeby konserwacji.

Rozwój technologii Big Data odegrał kluczową rolę w transformacji telematyki. Zbiory danych generowane przez pojazdy flotowe są teraz ogromne, a zaawansowane narzędzia analityczne pozwalają na ich efektywne przetwarzanie i wykorzystanie. Telematyka BIG DATA to nie tylko monitorowanie, ale także strategiczne zarządzanie danymi dla osiągnięcia lepszej efektywności i rentowności floty.

Wprowadzenie sztucznej inteligencji (AI) do telematyki to kolejny krok w przyszłość zarządzania flotą. Systemy telematyczne wykorzystujące AI są w stanie analizować ogromne ilości danych w czasie rzeczywistym, dokładnie przewidywać wzorce i sygnalizować potencjalne problemy. To umożliwia jeszcze bardziej precyzyjne podejście do planowania tras, utrzymania pojazdów i zarządzania całym procesem logistycznym.

Podsumowując, telematyka przeszła długą drogę od prostych lokalizatorów GPS do zaawansowanych systemów opartych na Big Data i sztucznej inteligencji. Dzięki temu, zarządzanie flotą staje się kompleksowe, precyzyjne i dostosowane do zmieniających się potrzeb biznesowych. Telematyka nie tylko monitoruje, ale również wspiera podejmowanie strategicznych decyzji, co czyni ją niezastąpionym narzędziem dla firm operujących flotami pojazdów. W dobie ciągłego postępu technologicznego, inwestycje w telematykę stają się jedyną słuszną drogą do efektywnego zarządzania flotą i osiągania sukcesów w dynamicznym środowisku biznesowym.

Źródło: Materiał partnera

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *