IAA 2021. Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ z napędem elektrycznym

Prezentując EQS 53 4MATIC+, Mercedes-AMG wkracza w całkowicie elektryczną przyszłość. Pierwszy seryjny model AMG z napędem akumulatorowym bazuje na architekturze marki Mercedes-EQ dla samochodów klasy wyższej i luksusowej. Sportowa limuzyna o mocy do 761 KM została „doszlifowana” w Affalterbach we wszystkich aspektach powiązanych z osiągami. I wszędzie tam, gdzie można ich bezpośrednio doświadczyć, imponuje charakterystycznymi dla AMG cechami: od techniki po wygląd oraz emocjonujące brzmienie.

AMG EQS 53 4MATIC+ to nasz pierwszy w pełni elektryczny ambasador w segmencie aut o wysokich osiągach »made in Affalterbach«. Powstał specjalnie dla entuzjastów samochodów, którzy szukają połączenia innowacyjnej elektromobilności z luksusową atmosferą, sportowym charakterem oraz zwinnością i dynamiką. Pierwszy całkowicie elektryczny samochód AMG bez wątpienia przyciągnie nowych odbiorców. W niedalekiej przyszłości pojawią się kolejne w 100% elektryczne modele AMG, zbudowane również na naszej platformie AMG.EA, w całości opracowanej przez nas” – mówi Philipp Schiemer, prezes zarządu Mercedes-AMG GmbH.

Sercem nowego Mercedesa-AMG EQS 53 4MATIC+ jest zorientowana na wysokie osiągi koncepcja napędu, wykorzystującego dwa silniki elektryczne – po jednym przy każdej z osi. Potężny zespół oferuje w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+, który w każdych warunkach optymalnie przenosi siłę napędową na asfalt. Wersja podstawowa osiąga maksymalną całkowitą moc 484 kW (658 KM) przy maksymalnym momencie obrotowym 950 Nm.

Dzięki opcjonalnemu pakietowi AMG DYNAMIC PLUS w trybie RACE START z funkcją boost maksymalna moc wzrasta do 560 kW (761 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi wtedy do 1020 Nm. W tym przypadku Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s (przy naładowaniu akumulatora do poziomu co najmniej 80%). Z opcjonalnym pakietem prędkość maksymalna pojazdu jest ograniczona do 250 km/h. W wersji podstawowej AMG EQS rozpędza się od 0 do 100 km/h w 3,8 s (minimum 80% naładowania akumulatora), a jego prędkość maksymalną ograniczono do 220 km/h.

Emocjonujące spektrum dźwięku

Mercedes-AMG od zawsze słynął z emocjonujących wrażeń z jazdy, a kluczową „składową” był i jest dźwięk. Tak będzie również w przyszłości. EQS 53 4MATIC+ wprowadza do świata elektrycznych aut nowe, przeszywające brzmienie. Wykorzystując specjalne głośniki, tzw. shakery i generator dźwięku, jego system audio tworzy wyjątkowe wrażenia dźwiękowe w dwóch wydaniach: autentycznym lub sportowym. Ekskluzywne AMG Sound Expirence – czyli doświadczenie dźwięku AMG – jest generowane wewnątrz i na zewnątrz pojazdu, z tonacją oraz intensywnością dopasowaną do aktualnych warunków jazdy, wybranego trybu lub preferencji kierowcy.

Silniki elektryczne

Silniki elektryczne na przedniej i tylnej osi są silnikami synchronicznymi z magnesami trwałymi (PSM). Zdecydowany nacisk na osiągi jest widoczny już w wartościach ich mocy i momentu obrotowego. Ponadto elektryczne jednostki Mercedes-AMG charakteryzują się optymalną równowagą pomiędzy mocą, efektywnością oraz komfortem akustycznym. Do tego dochodzi bardzo wytrzymała koncepcja termiczna, umożliwiająca odbywanie powtarzalnych manewrów przyspieszania przy niezmiennie wysokiej wydajności. Jej głównym elementem jest tzw. lanca wodna w wale wirnika, która odpowiada za jego chłodzenie. Koncepcję uzupełnia specjalne żebrowanie stojana i igiełkowo-żebrowa konstrukcja falownika, wykonanego z wysokiej jakości ceramiki. Ponadto zastosowano dodatkową chłodnicę oleju przekładniowego, która zwiększa również efektywność podczas jazdy „na zimno”.

Nowy model niemieckiej marki wyznacza standardy nie tylko za sprawą znakomitych osiągów, ale i dzięki skutecznemu odzyskiwaniu energii podczas hamowania. Moc rekuperacji sięga tu 300 kW. Kierowca może regulować jej poziom, wybierając jeden z trzech stopni; ponadto może korzystać ze wsparcia asystenta Eco Assist. Z pomocą opcjonalnego Pilota jazdy (Drive Pilot) hamowanie następuje automatycznie, w reakcji na wykryte poprzedzające pojazdy – aż do zatrzymania, np. na skrzyżowaniu.

Nowa generacja akumulatora

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ został wyposażony w pojemny 400-woltowy akumulator wyprodukowany w najnowszej technologii litowo-jonowej. Reprezentuje on istotny postęp w zakresie zrównoważonego rozwoju chemii ogniw: zawartość kobaltu została zmniejszona tu do 10%, a zoptymalizowany materiał aktywny składa się z niklu, kobaltu i manganu w stosunku 8:1:1.

Wysokonapięciowy akumulator ma użyteczną pojemność (netto) 107,8 kWh. Jego szczególną cechą techniczną jest specyficzne dla AMG okablowanie, dostosowane do wysokiej wydajności. Również system zarządzania pracą akumulatora jest skonfigurowany specjalnie dla AMG. W trybach jazdy Sport i Sport+ nacisk jest kładziony na osiągi, a w trybie Comfort – na zasięg. Nowa generacja akumulatorów charakteryzuje się znacznie wyższą gęstością energii, a także wyższą mocą ładowania. Dodatkową nowością jest możliwość bezprzewodowych instalacji aktualizacji systemu.

Kolejną zaletą nowej generacji akumulatorów jest znacznie krótszy czas ładowania. Na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym (DC) baterię EQS-a można ładować z mocą do 200 kW. W takim przypadku do naładowania energii potrzebnej na pokonanie kolejnych 300 km (według WLTP) wystarczy nawet 19 minut. Dzięki wbudowanej ładowarce samochód można ładować prądem zmiennym (AC) – w domu lub na publicznych stacjach – z mocą do 22 kW.

W pełni zmienny napęd na wszystkie koła

Siła napędowa obu silników jest przenoszona na drogę przez standardowy, w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+. W sposób ciągły rozdziela on moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną oś w zależności od sytuacji na drodze. W porównaniu z mechanicznym napędem 4×4 zapewnia znacznie szybszą reakcję – moment obrotowy jest tu kontrolowany 10 000 razy na minutę i regulowany w razie potrzeby. Rozkład momentu zależy od wybranego trybu jazdy: w programie Comfort układ koncentruje się na maksymalnej efektywności, a w trybach Sport i Sport+ większa „porcja” siły napędowej trafia na tył, celem uzyskania większej dynamiki poprzecznej.

Zawieszenie z adaptacyjną regulacją tłumienia

Podobnie jak w przypadku „cywilnego” EQS-a zawieszenie nowego Mercedesa-AMG EQS 53 4MATIC+ bazuje na czterowahaczowej osi przedniej i wielowahaczowej osi tylnej. Inżynierowie z Affalterbach udoskonalili jego komponenty i skonfigurowali je tak, aby podwozie spełniało wymagania klientów AMG. Dotyczy to zarówno komfortu, jak i dynamiki jazdy. Standardowo auto wyposażono w pneumatyczne zawieszenie AMG Ride Control+ z adaptacyjnym, elektronicznie regulowanym tłumieniem w połączeniu ze skrętną tylną osią. Podobnie jak w AMG GT 4-drzwiowym Coupé korzysta ono z dwóch bezstopniowych zaworów upustowych umieszczonych na zewnątrz amortyzatora. Pozwalają one na jeszcze dokładniejsze dostosowanie siły tłumienia do różnych warunków i trybów jazdy. Jeden zawór kontroluje tłumienie podczas odbicia, a drugi – w trakcie ugięcia. Oba etapy są kontrolowane niezależnie od siebie. Technika ta umożliwia zarówno podniesienie poziomu komfortu jazdy, jak i zwiększenie dynamiki jazdy. Dzięki zastosowaniu dwóch zaworów amortyzator szczególnie wrażliwie reaguje na zmieniające się rodzaje nawierzchni oraz warunki i jest w stanie zapewnić regulację siły tłumienia w całym zakresie drgań koła.

Seryjna skrętna tylna oś poprawia zwrotność limuzyny, zmniejszając średnicę zawracania do wartości typowych dla aut kompaktowych – kąt skrętu tylnych kół wynosi do 9°. Jednocześnie interakcja pomiędzy obiema osiami poprawia zwinność i pewność prowadzenia.

Układ hamulcowy AMG

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ to nie tylko doskonałe osiągi, ale także odpowiednie bezpieczeństwo prowadzenia. Wyposażono go w wysokowydajny, kompozytowy układ hamulcowy AMG z 6-tłoczkowymi zaciskami i tarczami o wymiarach 415×33 mm z przodu oraz 1-tłoczkowymi zaciskami i tarczami o wymiarach 378×22 mm z tyłu. Opcjonalne, ceramiczno-kompozytowe hamulce AMG wykorzystują jeszcze większe przednie tarcze – o wymiarach 440×40 mm. Kolejną zaawansowaną nowinką techniczną jest tu dodatkowa funkcja i-Booster, dzięki której układ hamulcowy bardzo efektywnie łączy rekuperację z hamulcem hydraulicznym. Aby uzyskać naprawdę autentyczne wrażenia z jazdy, i-Booster jest specjalnie dostrojony do charakterystycznego wyczucia pedału AMG oraz wydajniejszego układu hamulcowego AMG.

Design nadwozia

Charakterystyczny profil z łukowatą linią dachu i wysunięta do przodu kabina sprawiają, że AMG EQS 53 4MATIC+ już na pierwszy rzut oka wyraźnie odróżnia się od pojazdów z silnikami spalinowymi. Język projektowania znajduje odzwierciedlenie w zmysłowo wymodelowanych płaszczyznach, zredukowanych przetłoczeniach i harmonijnych łączeniach. Równocześnie design nawiązuje do znanych cech AMG i przenosi je w erę aut całkowicie zasilanych prądem. Tak powstał niepowtarzalny, typowy dla marki wygląd, połączony z maksymalnie efektywną aerodynamiką. Przedni pas ze standardowymi reflektorami DIGITAL LIGHT wyróżniają charakterystyczne dla AMG: osłona chłodnica i zderzak z wyprofilowaniem na kształt litery A.

Efektywność aerodynamiczna

Nowy EQS 53 4MATIC+ od Mercedes-AMG osiąga bardzo korzystny współczynnik oporu powietrza – od 0,23. Aby to osiągnąć, specjaliści AMG ds. aerodynamiki przeprowadzili wiele testów w tunelu aerodynamicznym oraz badań przepływu i zoptymalizowali zarówno podstawowy kształt, jak i niektóre cechy konstrukcyjne. Obejmują one m.in.: przedni spojler, prowadnice powietrza i kurtyny powietrzne, osłony progów AMG, tylny zderzak ze zoptymalizowanym dyfuzorem z sześcioma „żebrami”, większy tylny spojler oraz aerodynamicznie „doszlifowane” 21- lub 22-calowe obręcze Aero lub Heritage.

Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *