Polscy kierowcy zimą najbardziej obawiają się jazdy po śliskich, oblodzonych i mokrych drogach, przy ograniczonej widoczności, a ich pewność siebie za kierownicą jest wyraźnie niższa niż kierowców w innych europejskich krajach, objętych badaniem przeprowadzonym na zlecenie firmy Goodyear. Badanie to pokazało również, że odpowiednie opony są dla polskich kierowców kluczowym elementem podnoszącym poczucie pewności na drodze, ważniejszym niż w innych krajach.
Badanie wykonane dla firmy Goodyear przez europejską agencję badawczą YouGov objęło 4500 kierowców z 9 krajów: Polski, Francji, Niemiec, Włoch, Rumunii, Szwecji, Norwegii, Danii i Finlandii.
Najbardziej boimy się lodu
Z badania wynika, że polscy kierowcy czują się mniej bezpiecznie na drogach w trudnych warunkach zimowych w porównaniu do średniej z badanych europejskich krajów. Lód okazał się lękiem numer jeden we wszystkich badanych krajach, niezależnie od geograficznych i klimatycznych różnic, z tym że w Polsce i Finlandii wskazało go aż 60% badanych, podczas gdy w pozostałych krajach wynik wahał się między 46% a 52%. Lękiem numer dwa w Polsce okazują się być śliskie i mokre drogi oraz ograniczona widoczność (w obu przypadkach po 47%wskazań). Kolejne obawy na liście to ośnieżone drogi (44%) i utrata kontroli nad pojazdem przez siebie lub innego kierowcę (po 41%). Spora grupa, bo 40% badanych, czuje się niepewnie, gdy auto z tyłu jedzie zbyt blisko, a prawie 1/3 respondentów obawia się utknięcia w zaspie.
W porównaniu do innych krajów, u polskich kierowców obawa przed utratą kontroli nad pojazdem jest wyraźnie większa (41% wobec europejskiej średniej 29%), tak samo jest w kwestii jazdy po zaśnieżonych drogach (44% wobec 25%).
Dobre opony lekarstwem na niepewność
Jazda w zimowych warunkach to duże wyzwanie dla kierowców, ale zdecydowana większość świadomie się do tego przygotowuje – tylko 3% nie podejmuje żadnych działań. Najpopularniejsze remedium na drogowe lęki w Polsce to wymiana opon na zimowe (65%), co jest wynikiem znacznie wyższym od europejskiej średniej (49%). Co ciekawe, wyższy wynik od Polski w kwestii zmiany opon na zimowe zanotowała tylko Finlandia (67%), a najmniej wskazań na zmianę opon było we Francji (15%) i Włoszech (28%). W podobnych do Polski pod względem pogody Niemczech zmianę opon na zimowe wskazało 44% kierowców.
Kolejne czynności deklarowane przez polskich kierowców w ramach przygotowań do jazdy zimą to skrobanie szyb (59%), sprawdzanie prognozy pogody (42%), a także kontrola stanu pojazdu: płynu chłodniczego (39%), stanu hamulców (34%) i ciśnienia w oponach (32%).
Zapytani, co zwiększa ich poczucie bezpieczeństwa na zimowej drodze, polscy kierowcy najczęściej wskazywali na zmniejszenie prędkości – odpowiedziało tak aż 70% respondentów, wyraźnie powyżej średniej dla krajów europejskich (56%). Czujemy się też pewniej, zachowując odpowiedni dystans od pojazdu poprzedzającego (65%) i jadąc dobrze oświetloną drogą (50%). Ponadto czujemy się lepiej, dając sobie więcej czasu na podróż (40%) i mając pełny bak lub w pełni naładowaną baterię w przypadku aut elektrycznych (31%).
– Wspólnym mianownikiem wszystkich lęków i obaw polskich kierowców są te elementy, na które nie mają wpływu. Dlatego odpowiednie przygotowanie auta do zimy i zapewnienie niezbędnego wyposażenia ma kluczowe znaczenie dla naszego bezpieczeństwa, oszczędności, komfortu jazdy, zgodności z przepisami oraz ogólnej pewności siebie na drodze. Nie tylko zmniejsza ryzyko wypadków, ale także pozwala nam cieszyć się bardziej spokojną i bezpieczną podróżą przez zimowe miesiące – powiedziała Marta Sobieska, Head of Consumer Marketing w Goodyear Europe East North.
Zaufanie do opon
Na pytanie o wpływ opon na poczucie pewności na drodze aż 82% polskich kierowców odpowiedziało, że są ważne, w tym przeważająca grupa respondentów (56%) wybrała odpowiedź „bardzo ważne”. Liczne badania potwierdzają, że jakość opon ma duże znaczenie dla osiągów pojazdu zimą i w konsekwencji dla bezpiecznej jazdy. Test przeprowadzony przez wiodący magazyn motoryzacyjny Auto Bild wykazał, że droga hamowania na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h może być nawet o 10 metrów dłuższa w przypadku niskobudżetowych opon zimowych w porównaniu z oponami zimowymi klasy premium.
Jazda w trudnych warunkach drogowych zimą wymaga od kierowcy szczególnego skupienia i szybkiej reakcji, przede wszystkim kiedy na drodze pojawia się niespodziewana przeszkoda albo samochód z przodu nagle zahamuje. Opona pozwalająca skrócić drogę hamowania i radząca sobie z największymi zimowymi wyzwaniami w postaci mokrych i zaśnieżonych dróg staje się w takiej sytuacji bezcenna.
– Odpowiedzią na największe obawy i trudności, z jakimi kierowcy muszą się zmierzyć podczas jazdy zimą, jest nasza najnowsza opona zimowa Goodyear UltraGrip Performance 3. To nie jest zwykła opona – to technologiczne rozwiązania dostosowane do ekstremalnych warunków zimowych. Dzięki zaawansowanej technologii Snow Protect zapewniamy optymalną trakcję i przyczepność, które są kluczowe na zaśnieżonych drogach. „Śnieżne pazury” oraz dłuższe rowki na krawędzi barkowej tego modelu poprawiają osiągi na miękkim i głębokim śniegu, co pozwala kierowcom pewniej poruszać się na zimowych drogach. Z kolei technologia Wet Grip+ ze zoptymalizowaną, okrągłą stopką zapewnia lepsze rozpraszanie wody na mokrej jezdni. Dzięki temu woda jest skutecznie spychana na boki, a nie do przodu, co znacząco zmniejsza ryzyko aquaplaningu” – tłumaczy Marta Kosyra, Brand Marketing Manager odpowiedzialna za segment opon premium w Goodyear EEN.
Źródło: Informacja prasowa