Nowe BMW Serii 5 – co zaoferuje siódma generacja?

Jej najważniejsze nowości to zdaniem producenta lepsza dynamika jazdy, maksymalna oferta systemów wspomagających kierowcę, wysoki poziom skomunikowania oraz nowy, innowacyjny system obsługi. Zobaczymy jak to będzie w praktyce, tymczasem na razie w teorii tak będzie prezentować się oferta siódmej już generacji BMW Serii 5.

Pierwszych sześć generacji BMW serii 5 sprzedało się w liczbie ponad 7,6 milionów egzemplarzy. „Siódma generacja BMW serii 5 ma iść w kierunku przyszłości, jaki marka BMW wyznaczyła w ramach filozofii NUMBER ONE > NEXT.

Lżejsze, sztywniejsze i bardziej autonomiczne

BMW EfficientLightweight to jeden z autorskich „programów dietetycznych” jakie aplikuje BMW dla swoich nowych modeli. Mikstura aluminium i wysokowytrzymałych stali pozwoliła zmniejszyć masę pojazdu nawet o 100 kg (w zależności od wersji) w stosunku do poprzedniego modelu. Ulepszono też konstrukcję zawieszenia, skuteczniej także poprawiono rozkład masy między osiami. Dynamice jazdy mają sprzyjać też różne opcje układu jezdnego, takie jak zintegrowany aktywny układ kierowniczy, który teraz można łączyć z inteligentnym napędem na cztery koła xDrive. Rekordem w klasie „piątki” jest współczynnik oporu powietrza w karoserii limuzyny (długości 4935 mm), wynoszący 0,22.

BMW wyposaży Serię 5 standardowo w kamerę stereoskopową, która w połączeniu z opcjonalnymi czujnikami radarowymi i ultradźwiękowymi nadzoruje otoczenie pojazdu. Nowością w BMW serii 5 jest, oprócz asystenta wymijania i ostrzegania przed pojazdami nadjeżdżającymi z boku, asystent zmiany pasa ruchu i asystent toru jazdy. Ten ostatni nadzoruje pasy ruchu oraz sytuację obok pojazdu i poprzez korekty toru jazdy aktywnie pomaga kierowcy uniknąć grożącej kolizji.

Rozszerzone funkcje oferowanego opcjonalnie aktywnego regulatora prędkości (Active Cruise Control, ACC) i asystenta kierowania i toru jazdy są w BMW serii 5 kolejnym krokiem w stronę automatyzacji jazdy. Funkcje te obejmują przejmowanie ograniczeń prędkości oferowane przez opcjonalny układ Intelligent Speed Assist, przy czym kierowca może wprowadzić korektę +/- 15 km/h. W zakresie prędkości od 0 do 210 km/h samochód może na życzenie kierowcy przejąć dodawanie gazu, hamowanie i kierowanie.

Nowe BMW serii 5 wyposażone jest w układ iDrive nowej generacji. Dzięki niemu można obsługiwać funkcje nawigacji, telefonu, systemu rozrywki i pojazdu. Informacje wyświetlane są na ekranie o wysokiej rozdzielczości i przekątnej 10,25’’. Obsługa odbywa się zależnie od preferencji kierowcy za pośrednictwem kontrolera iDrive, poleceń głosowych, gestów lub dotykania przycisków na ekranie.

Kierowca może dowolnie konfigurować duże „kafelkowe” przyciski, które stale aktualizowane wskazują zawartość ich menu. Kolorowy wyświetlacz BMW Head-Up najnowszej generacji ma w porównaniu z poprzednią wersją o 70 procent większą powierzchnię projekcji i wskazuje znaki drogowe, listy telefoniczne, stacje radiowe, tytuły utworów, wskazówki nawigacyjne i ostrzeżenia systemów wspomagających kierowcę.

W kwestii komfortu fotele dostępne są z funkcją masażu. Podobnie jak innowacyjne sterowanie fotelem za pomocą czujników dotykowych czy czterostrefowa klimatyzacja z jonizacją i delikatnym perfumowaniem powietrza. Specjalna izolacja silnika (SYNTAK), akustyczna przednia szyba i akustyczna podsufitka odczuwalnie zmniejszają poziom hałasu wewnątrz auta.

Wszystkie reflektory BMW serii 5 Limuzyna wykonane są standardowo w technologii diodowej. Opcjonalnie oferowane są diodowe reflektory adaptacyjne ze zmiennym rozkładem światła i ze światłem na ronda i nieoślepiającym asystentem świateł drogowych BMW Selective Beam o zasięgu do 500 m.

Nowe silniki benzynowe: BMW 530i oraz BMW 540i

Nowy model zadebiutuje z dwoma silnikami wysokoprężnymi i dwoma benzynowymi, z napędem tylnym lub inteligentnym napędem na cztery koła xDrive. Nowy czterocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 2.0 l w BMW 530i oferuje maksymalny moment obrotowy 350 Nm i maksymalną moc 185 kW / 252 KM. Jego zużycie paliwa w cyklu mieszanym to 5,4 litra/100 km. BMW 530i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,2 s, a jego prędkość maksymalna to 250 km/h.

Tymczasowy topowy silnik, sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 3 l w nowym BMW 540i, oferuje moc 250 kW/340 KM i moment obrotowy 450 Nm. Mimo większej mocy i dynamiki jazdy średnie zużycie paliwa wynosić ma tylko 6,5 l/100 km. W połączeniu z napędem xDrive BMW 540i przyspiesza do setki w jedyne 4,8 s.

Nowe silniki wysokoprężne: BMW 520d oraz BMW 530d

BMW 520d z czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym ma moc 140 kW/190 KM i maksymalny moment obrotowy 400 Nm. Jego zużycie paliwa wynosi według katalogu 4,1 l/100 km w wersji ze skrzynią manualną oraz 4,0 l/100 km Limuzyna przyspiesza do setki w 7,6 s (Steptronic). Prędkość maksymalna wynosi 237 km/h.

Lepszą dynamiką i wydajnością może pochwalić się również nowe BMW 530d. Moc 195 kW/265 KM i maksymalna moment obrotowy 620 Nm tej sześciocylindrowej jednostki rzędowej znacznie przewyższają poprzedni model. Średnie zużycie paliwa w BMW 530d na poziomie 4,5 l/100 km. Z takim zestawem ta wersja BMW Serii 5 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,7 s, a prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h.

Krótko po premierze BMW uzupełni ofertę nowych limuzyn serii 5 o kolejne silniki. BMW 520d EfficientDynamics Edition z 8-stopniową skrzynią Steptronic, wyposażone w czterocylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 190 KM.

W marcu 2017 r. w ofercie pojawi się BMW 530e iPerformance – BMW serii 5 Limuzyna z napędem hybrydowym plug-in. Połączenie napędu elektrycznego BMW eDrive z czterocylindrowym silnikiem benzynowym dało ekstremalnie niską emisję CO2 wynoszącą zaledwie 46 g/km (i zużycie paliwa na poziomie 2,0 l/100 km)*. Moc systemowa wynosi 185 kW / 252 KM.

Najwyższe osiągi pośród wszystkich nowych BMW serii 5 oferować będzie od marca 2017 r. tymczasowo BMW M550i xDrive z silnikiem V8 o mocy 340 kW/462 KM i momencie obrotowym 650 Nm. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje BMW M550i xDrive 4,0 s.

Źródło: BMW