Continental EcoContact™ 6 do aut ekologicznych

Rynek oponiarski czeka prawdziwa rewolucja. Rosnąca liczba samochodów elektrycznych i hybrydowych zmusiła producentów opon do zmiany kierunku rozwoju swoich technologii. Zmieniają się także preferencje klientów, których rosnąca świadomość ekologiczna, skłania do zakupu produktów „przyjaznych środowisku”. Podczas niedawnej konferencji Continental zaprezentował dane dotyczące rynku opon w Polsce i w Europie oraz zaprezentował swoją najnowszą ekologiczną oponę.

W porównaniu do roku 2017 rynek opon letnich skurczył się w Polsce o 9,5%, a w Europie o 1,8%. Przy rosnącej sprzedaży samochodów nowych, tendencja spadkowa dla rynku opon letnich spowodowana jest coraz lepszymi właściwościami produktów, które uzyskują teraz dłuższe przebiegi, a także zyskały na trwałości. Rośnie także liczba świadomych klientów, którzy wybierając produkty marek premium mogą pozwolić sobie na dłuższą eksploatację ogumienia. Mniejsza sprzedaż ma bezpośredni wpływ na ilość generowanych odpadów w postaci złomowanych opon, co ma niebagatelne znaczenie dla środowiska.

Cieszy natomiast ciągły wzrost rynku opon zimowych. Polski rynek rośnie szybciej od europejskiego i osiągnął w 2018 roku wynik wyższy o 3% w stosunku do roku 2017, podczas gdy w Europie zwiększył się jedynie o 1,5%. Ciągła tendencja wzrostowa jest konsekwencją wzrostu świadomości klientów w kontekście bezpieczeństwa jazdy, choć w Polsce wciąż sezonowa wymiana opon nie jest obowiązkowa.

Dynamicznie rośnie także rynek opon całorocznych, a tendencję wzrostową obserwować będziemy jeszcze przez kilka następnych lat. Doskonała jakość produktów, potwierdzona testami, pozwoliła na zaprezentowanie alternatywy kierowcom, którzy przez większą część roku poruszają się po mieście i drogach pierwszej kategorii, a jedynie sporadycznie korzystają z gorzej utrzymanych dróg. Opony całoroczne dostrzeżone zostały także przez floty samochodowe, dla których sezonowa wymiana i magazynowanie ogumienia były do tej pory kosztownym obowiązkiem. Te wszystkie czynniki sprawiły, że udział opon całorocznych w Polsce osiągnął wynik 6,7%, a w Europie 8,7%.

Konferencja była także okazją do zaprezentowania najnowszej opony Continental EcoContact™ 6, która uzupełniła gamę najnowszych produktów niemieckiego producenta. Opona ma odpowiadać na potrzeby i oczekiwania zarówno producentów samochodów elektrycznych i hybrydowych, ale także klientów, którzy oczekują najlepszego produktu.

Przed producentami opon stanęło nowe wyzwanie wyprodukowania opon do samochodów elektrycznych. Okazuje się bowiem, że do tej pory niedoceniane wartości, jak emitowany hałas, czy opory toczenia, wychodzą teraz na pierwszy plan. Rosnąca liczba aut ekologicznych wymusiła na producentach zwrócenie większej uwagi na problemy elektromobilności. Jak bowiem jeździć bezgłośnym samochodem, którego opony generują denerwujący szum? Jakie opony wybrać, by zaoszczędzić cenny prąd i przejechać na jednym ładowaniu więcej kilometrów? Jak to wszystko osiągnąć, zachowując jednocześnie najlepsze parametry w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni, przyczepności i żywotności opony?

Producenci ogumienia opracowują coraz bardziej zaawansowane technologicznie opony, które zapewnią jak najniższy opór toczenia, a co za tym idzie obniżają zużycie paliwa oraz emisję spalin. Nowość od Continental – EcoContact™ 6 – jest odpowiedzią zarówno na surowe wymagania w zakresie bezpieczeństwa, jak i coraz ostrzejsze normy środowiskowe. Oceny A/A na etykiecie UE dla opony EcoContact™ 6 oznaczają, że model osiąga najwyższą klasę pod względem efektywności paliwowej oraz hamowania na mokrej nawierzchni. W porównaniu do swojej poprzedniczki – ContiEcoContact™ 5 – nowa opona Continental oferuje o 20 procent większy przebieg i 15 procent niższy opór toczenia (klasa efektywności A), co przekłada się na niższe zużycie paliwa. Aby uzyskać taki wynik, inżynierowie niemieckiego producenta skupili się głównie na składnikach mieszanki. Zaawansowana technologicznie mieszanka „GreenChili 2.0” została zaprojektowana na nowo, aby bardziej równomiernie rozprowadzać składniki chemiczne w oponie. Efektem tego są silniejsze wiązania między polimerami, co pozwala zapobiegać deformacji opony podczas jazdy i zmniejsza jej opór toczenia.