Wynajem długoterminowy coraz popularniejszy

Z roku na roku w Polsce coraz popularniejszy staje się wynajem długoterminowy. Powoli zaczyna wypierać leasing finansowy, kredyty czy zakup za gotówkę.

Eksperci z Keralla Research przygotowali dla Carefleet raport odnośnie wynajmu długoterminowego. Jak się okazuje, co piąta firma z sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce korzysta z tego typu usługi. W trzecim kwartale 2015 roku rynek urósł o 14% w porównaniu do tego samego okresu sprzed 12 miesięcy. Usługa ta sukcesywnie zastępuje pozostałe formy finansowania samochodów w przedsiębiorstwach (leasing finansowy, kredyt czy zakup ze środków własnych).

Przeprowadzone badania pokazały, że ponad ¾ właścicieli firm z sektora MŚP (76,8%) wie o możliwości wynajmu długoterminowego pojazdów służbowych. Co ciekawe, wśród przedsiębiorców deklarujących znajomość tej usługi jest aż 93,8% firm z branży transportowej i telekomunikacyjnej. Są oni rozlokowani we wschodniej (45,9%) oraz północno-zachodniej (31%) części Polski.

Świadomość właścicieli firm od 2009 roku wzrosła do 100%. Jednak nie każdy wie, że może skorzystać z tego typu usługi (22,5%). Firmy, które wykazują najniższy poziom znajomości wynajmu reprezentują głównie branżę usługową (65,8%) i mają siedzibę w północnej Polsce (11,1%). Wraz ze wzrostem świadomości dostępności usługi wynajmu  długoterminowego, wzrasta zainteresowanie. Co czwarty pytany rozważa możliwość skorzystania, a co piąty już z niej korzysta z tej usługi.

Blisko 64% spośród tych, którzy wiedzą o dostępności takiej usługi, potrafi jednocześnie wskazać jej potencjalne zalety. Najczęściej wymienianą i zarazem najważniejszą jest korzyść finansowa. Aż 44,7% przedsiębiorców uważa, że stałe, comiesięczne raty stanowiące dla firmy koszty uzyskania przychodu nie obciążają bilansu i zwiększają płynność finansową. Jak zauważa się w raporcie, kolejnymi korzyściami wymienianymi przez respondentów są: przewidywalność i oszczędność kosztów (36,6%), czasu poświęconego na obsługę serwisową oraz likwidację szkód czy wymianę opon w samochodach (23,7%). Przedsiębiorstwa zwracają również uwagę na: możliwość wymiany samochodów na nowe bez angażowania się w sprzedaż dotąd używanego samochodu, udogodnienia wynikające z usług towarzyszących, większy dostęp do nowości oraz mniej formalności w procesie finansowania niż w przypadku kredytu.

Jak wynika z raportu, ponad połowa badanych, która otrzymała ofertę na wynajem długoterminowy mówi, że była ona zbieżna z ich oczekiwaniami (52,3%). Najczęściej taką opinię wyrażają firmy transportowe. Mniejszym dopasowaniem charakteryzują się przedsiębiorstwa budowlane. Ocenia się, że najkorzystniejsza oferta cenowa jest dla firm z parkiem pojazdów od 21 do 50 aut.

Z przeprowadzonego badania można się również dowiedzieć, że co trzeci badany wskazał odpowiedź „nie wiem”. Oznacza to duże prawdopodobieństwo nieprawidłowego odczytywania ofert. Nie potrafią odnieść się, porównać lub przeanalizować poszczególnych składowych w relacji do obecnie ponoszonych kosztów.

Źródło: Keralla Research

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *