Floty mogą przyczynić się do zmiany obecnej sytuacji związanej z brakiem preferencji dla samochodów ekologicznych, ponieważ są niezwykle istotnym elementem krajowego krajobrazu motoryzacyjnego – mówi Grzegorz Sokalski, Fleet Sales Manager Hyundai Motor Poland.
Jak podsumowałby Pan rok 2016 dla Hyundaia?
Hyundai staje się coraz silniejszym graczem na dynamicznie rozwijającym się rynku, dzięki pełnej gamie modelowej, nowoczesnym i zaawansowanym technologicznie produktom oraz specjalnym programom finansowym. Notujemy wzrost sprzedaży w bieżącym roku i planujemy dalszą ekspansję na rynku w kolejnych latach. Warto również podkreślić fakt, że w bieżącym roku Hyundai Motor zajmuje 35. miejsce w rankingu największych marek globalnych, opracowanym przez specjalistów niezależnej agencji Interbrand.
Jak w ostatnich czasach zmieniał się rynek motoryzacyjny w Polsce? Jak ewoluował klient, także flotowy?
Rodzimy rynek sprzedaży samochodów odbudowuje się, odnotowując wzrost czwarty rok z rzędu. To bez wątpienia dobra wiadomość, chociaż o urodzaju w salonach oczywiście nie ma mowy. Jeżeli jednak spojrzeć na dynamikę rok do roku, to okaże się, że na tle pozostałych krajów Unii nasze wyniki wypadają całkiem dobrze. Niestety tego samego nie można powiedzieć o wolumenie rejestracji nowych samochodów osobowych, który w porównaniu z Niemcami, Hiszpanią czy Wielką Brytanią ciągle pozostaje w tyle.
U nas ciągle prym wiodą auta używane, które są kilkakrotnie tańsze niż te z salonu. Być może zapowiadane zmiany w podatku akcyzowym zmienią proporcje sprzedaży i zyskają na tym samochody nowe. Polski rynek flotowy znajduje się w fazie równoważonego i długofalowego rozwoju, choć większa sprzedaż nowych samochodów powinna się opierać w przyszłych latach na klientach indywidualnych.
Jakie są plany sprzedażowe IONIQ-a? Czy to auto ma szansę na zaistnienie w świadomości klienta instytucjonalnego, czy też jest inaczej pozycjonowany?
Hyundai IONIQ to pierwszy na świecie samochód, który może być wyposażony w jeden z trzech różnych napędów: elektryczny, hybrydowy typu plug-in (z możliwością ładowania z gniazdka elektrycznego) lub klasyczny hybrydowy. Atrakcyjna oferta finansowania została specjalnie dostosowana do różnorodnych potrzeb naszych klientów. Samochód jest dostępny w leasingu, abonamencie i wynajmie. Firmy mają więc dziś możliwość skorzystania z najlepszej dla siebie formy użytkowania i finansowania pojazdu.
Czy według Pana alternatywne źródła napędu będą coraz popularniejsze wśród klientów flotowych? Czy takie targi jak EkoFlota, stawiające na innowacje i mobilność oraz właśnie na napędy alternatywne, to dobry kierunek?
Floty mogą przyczynić się do zmiany obecnej sytuacji związanej z brakiem preferencji dla samochodów ekologicznych, ponieważ są niezwykle istotnym elementem krajowego krajobrazu motoryzacyjnego. Klienci instytucjonalni to główni nabywcy nowych samochodów w Polsce. Ponadto firmy we własnym zakresie prowadzą szkolenia z bezpiecznej jazdy, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa na drogach.
Targi EkoFlota to wydarzenie, które ma pomóc firmom w znalezieniu odpowiednich narzędzi do podjęcia działań proekologicznych. W jednym miejscu przedstawiono całą ofertę związaną z ekologią i flotami. Udało się także połączyć społeczną odpowiedzialność biznesu z korzyściami finansowymi.
Czy kluczem do sukcesu Hyundaia są niezawodne samochody czy może jednak cały czas cena? A może jeszcze coś innego?
Zdecydowanie niezawodność, ale wymieniłbym też trzeci czynnik, mianowicie ogólnie rozumianą jakość, która przejawia się w takich aspektach jak niebanalne wzornictwo, trwałość materiałów, nowoczesne rozwiązania techniczne. Te elementy stanowią o tym, że klient jest w stanie zapłacić za model marki Hyundai porównywalne, a czasami nawet większe pieniądze niż za auta uznanych producentów europejskich.
Hyundai ma specjalną ofertę dla grup zawodowych. Poza architektami, prawnikami czy taksówkarzami, czyli przedstawicielami zawodów, które mogą liczyć na upusty w programach wielu marek, Hyundai oferuje rabaty także dla duchowieństwa czy rolników. Skąd taki dobór grup zawodowych i jaka jest rola tego programu dla firmy? Na jakiego rodzaju korzyści mogą liczyć małe i średnie przedsiębiorstwa?
Jednoosobowe firmy stanowią duży udział w sprzedaży marki w Polsce, dlatego grupy zawodowe i osoby prywatne prowadzące działalność gospodarczą i mające REGON objęte są specjalnym programem zakupu samochodów marki Hyundai. Oprócz atrakcyjnego rabatu klienci mogą liczyć na promocyjne finansowanie. Przypominamy również, że nasze samochody mają 5-letnią gwarancję bez limitu kilometrów. Wszystkie te elementy sprawiają, że propozycja Hyundaia jest bardzo konkurencyjna.
Kompleksowa oferta flotowa to nie tylko produkt, ale także cała otoczka wokół niego, dobrze dobrane finansowanie i odpowiedni serwis. Jak z tym sobie radzi Hyundai?
Firmy użytkujące od 2 do 20 aut korzystają z pakietu atrakcyjnych rozwiązań Hyundai for Business. Wspieranie przez naszą markę klientów flotowych nie jest nowością i spowodowane jest faktem, że rynek klientów instytucjonalnych dynamicznie się rozwija i stanowi obecnie ponad 70% sprzedaży wszystkich nowych samochodów na rynku motoryzacyjnym w Polsce.
Program Hyundai for Business składa się z 5 głównych narzędzi wykorzystywanych w codziennej działalności biznesowej. Pierwszym jest Rabat dla Biznesu, dzięki któremu wspieramy przedsiębiorców i grupy zawodowe. Kolejnym narzędziem jest ubezpieczenie 2,99%, dostępne również dla klientów instytucjonalnych. W ofercie mamy innowacyjne opcje finansowania pojazdów, w tym Leasing Hyundai Finance, Hyundai Abonament i wynajem Hyundai Fleet Lease. Klienci mogą też skorzystać z programu serwisowego Hyundai Business Care. Bardzo istotne jest to, że udzielamy 5-letniej gwarancji bez limitu kilometrów.
Jak duży udział wśród flot ma oferta abonamentowa?
Rejestracje samochodów na jednoosobowe działalności gospodarcze stanowią dziś znaczący udział sprzedaży do firm. Dla wielu producentów sprzedaż do mikroprzedsiębiorców jest korzystna i bardziej opłacalna niż obsługa dużych flot. W ostatnich latach obserwujemy coraz więcej programów skierowanych dla tzw. REGON-owców, jakie powstają w związku ze zwiększonymi potrzebami zapewnienia mobilności jednoosobowym firmom. Sprzedaży samochodów towarzyszą coraz atrakcyjniejsze sposoby finansowania zakupów, które jeszcze kilka lat temu nie występowały w Polsce.
Coraz popularniejsze są rozwiązania wynajmu pojazdów, w tym Abonament, i ten rynek corocznie odnotowuje duże wzrosty, niemniej jednak leasing finansowy wciąż dominuje jako najkorzystniejsza opcja finansowania samochodów przez małe firmy.
Hyundai Abonament to niespotykany dotąd na rynku program wynajmu konsumenckiego skierowany do klientów prywatnych oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. W programie abonamentu klienci mogą użytkować modele Hyundai, płacąc bardzo niską ratę miesięczną bez wpłaty wstępnej ani żadnych opłat dodatkowych.
Jakie auto marki jest najpopularniejsze we flotach? Czy nowy Hyundai i30 będzie stanowił jeden z motorów napędowych sprzedaży flotowej marki w Polsce?
Tradycyjnie już segmenty B i C stanowią trzon sprzedaży Hyundaia we flotach. Co nas również cieszy, sprzedaż Tucsona coraz mocniej się rozwija i stanowi dziś niemal 40% sprzedaży marki na rynku B2B. W przypadku nowego i30 plany mamy ambitne, lecz jestem przekonany, że model ten będzie wzorem w swojej klasie zarówno pod względem jakości produktu, jak również zróżnicowanej oferty finansowej.
Jakie są plany sprzedażowe Hyundaia na 2017 r.?
Zrównoważony globalny wzrost marki jest na stałe wpisany w naszą strategię sprzedaży w Polsce. Jeśli rynek w naszym kraju w dalszym ciągu będzie się rozwijał w tempie kilku, kilkunastu procent, na pewno przyczynimy się do takiego wzrostu.
Rozmawiał Piotr Wielgus
Źródło: Menadżer Floty