TOP50 najlepszych dealerów w Polsce

Na konferencji Forum TOP100, która odbyła się 21 marca 2018 roku, już po raz jedenasty ogłoszono listę największych polskich grup dealerskich i dealerów samochodów. Dealerzy obecni na Liście TOP50 sprzedają ponad połowę nowych aut w Polsce, czyli przeszło 250 tys. sztuk.

Ranking 50 dealerów i grup dealerskich, sprzedających najwięcej nowych aut, czyli Listę TOP50, przygotowuje co roku firma DCG Dealer Consulting, wydawca miesięcznika „Dealer”. Podobne zestawienia robione są dla większości najważniejszych rynków samochodowych w Europie (m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy we Włoszech). Na podstawie tych list obliczany jest głównie wskaźnik konsolidacji rynku, czyli procentowa wielkość sprzedaży 50 największych firm w stosunku do wolumenu całego rynku.

W 2006 r., kiedy ogłoszono pierwszą Listę TOP50, wskaźnik konsolidacji na polskim rynku wynosił 31,2%. Początkowo zwiększał się on z reguły powyżej 2 pkt. proc. rocznie, dzięki czemu w 2011 r. udało się przekroczyć poziom 40%. W dwóch kolejnych latach było już gorzej, ponieważ w 2012 r. konsolidacja – jedyny raz w historii – spadła o 0,5 pkt. proc., a w 2013 r. wzrosła zaledwie o 0,2 pkt. Jednak w ciągu kolejnego roku rynek skonsolidował się o niemal 4 pkt. proc., co jest rekordem. Lata 2015-2016 to znowu stabilne konsolidowanie (wzrost wskaźnika odpowiednio o 1,67 i 1,59 pkt. proc.), dzięki czemu w 2016 r. doszliśmy do 48,5%.

W 2017 r. wskaźnik przekroczył już symboliczne 50% (wyniósł dokładnie 50,1%), co oznacza, że po raz pierwszy 50 dealerów z Listy TOP50 sprzedało ponad połowę nowych aut w Polsce.

Kolejne rekordy

Najnowsza Lista TOP50 to jednak jeszcze kilka innych rekordów. Średnia sprzedaż na dealera/grupę dealerską z „pięćdziesiątki” przekroczyła już 5 tys. aut (dokładnie 5095). Rekordowa okazała się również sprzedaż dealerów na punkt, gdzie – również po raz pierwszy – przełamano barierę tysiąca samochodów (1168 aut – o ponad 18% więcej niż w 2016 r.). Imponujące są wyniki liderów – firmy, które znalazły się na podium, sprzedały ponad 52 tys. samochodów (pierwsi dwaj dealerzy sprzedali odpowiednio 22 i 20 tys. szt., a trzeci wypracował wolumen powyżej 10 tys. aut).

Bardzo dobre wyniki firm z TOP50 w 2017 r. przełożyły się na 18,8-proc. wzrost sprzedaży, czyli o 3,8 pkt. proc. więcej niż wzrost całego polskiego rynku (podobnie jak w przypadku zeszłorocznej Listy).

Rynek dealerski obecnie ma się dobrze, o czym świadczy fakt, że na Liście TOP50 znacząco przeważają wzrosty – proporcje między firmami ze wzrostem i spadkiem sprzedaży wynoszą 47 do 3 (o jedną firmę gorzej niż na Liście z 2016 r.).

Lider wciąż w Poznaniu

Najlepszym dealerem w Polsce po raz czwarty z rzędu została Grupa Krotoski-Cichy (+12,2% r/r), choć jej przewaga nad Grupą PGD-IP nieco zmalała: z 3,5 tys. w 2016 r. do 2,5 tys. (to efekt ponad 20-proc. wzrostu wicelidera). Na najniższym stopniu podium znalazła się Grupa Plichta Dealer Park, osiągając ponad 40% wzrostu r/r. To już drugi raz z rzędu, kiedy trójmiejski dealer poprawia swój wynik aż o kilkadziesiąt procent (w 2016 r. było to aż +49%). Generalnie tylko jedna firma z pierwszej dziesiątki odnotowała wzrost mniejszy niż dwucyfrowy (to Grupa Bemo – dealer spadł w tabeli względem ostatniej edycji z 3. miejsca na 5.).

Największy wzrost na Liście – 74,4% – zanotowała Carolina Car Company, co wiąże się m.in. z coraz lepszym wykorzystaniem nowej lokalizacji dealera w Bielsku-Białej. Imponować mogą także rezultaty uzyskiwane przez grupy: Duda-Cars (+64,2%), Dobrygowski oraz Romanowski (wzrosty odpowiednio o 54% i 41%).

Na najnowszej Liście TOP50 znalazło się aż 3 debiutantów, którzy konsekwentnie przez ostatnie lata na to pracowali. Najwyższą z tego grona lokatę (33.) zajęła wspomniana już Grupa Duda-Cars, na miejscu 39. znalazła się Grupa Wróbel, zaś na 47. – firma Jaszpol, jedyny dealer Renault i Dacii na ziemi łódzkiej (+34 proc. r/r). Po kilku latach nieobecności na Listę powrócił z kolei Zimny Auto – dealer marek Skoda i Volkswagen z Łodzi oraz Piotrkowa Trybunalskiego.

Volkswagen kontra Toyota

Przegląd marek znajdujących się w TOP50 potwierdza obserwacje z poprzednich list. Tradycyjnie wśród dealerów dominuje wielomarkowość (pierwszy dealer, mający w portfolio tylko markę Toyota, Carolina Car Company, znajduje się na 23. pozycji). Nie musi to jednak oznaczać wielokoncernowości – dealerzy nr 1 i 3 na polskim rynku (a także 10. – Carsed) to grupy związane wyłącznie z markami Grupy Volkswagena. O sile niemieckiego koncernu świadczy też fakt, że aż 17 dealerów z TOP50 posiada w swoim portfolio jedną z czterech głównych marek Volkswagena. Tradycyjnie udany rok mają również dealerzy Toyoty – wśród 50 najlepszych jest ich aż 8. Warto wspomnieć, że tylko jedna z tych firm – Grupa Bońkowscy – związana jest dodatkowo z marką z innego koncernu (w tym przypadku z BMW). Jak widać Toyota i Volkswagen wciąż rywalizują ze sobą w sprzedaży, a tym samym w TOP50.

Powody do zadowolenia może też mieć marka Mercedes-Benz, która w ostatnim roku podwoiła swój „stan posiadania” na Liście. Ośmiu reprezentantów posiada Renault/Dacia, po 7 – Fiat i Ford. Grupą dealerską z największą liczbą autoryzacji (11) oraz lokalizacji (17) pozostaje Grupa PTH, mająca za sobą udany rok: ponad 9 tys. sprzedanych samochodów i 31-proc. wzrost, co przełożyło się na 6. miejsce w zestawieniu.

Prognozy

Jeśli chodzi o granicę konsolidacji, to bardzo trudno ją określić. Prognozy miesięcznika „Dealer” zakładają w 2018 r. około 15-proc. wzrost sprzedaży nowych aut. Jeśli TOP50 utrzyma tempo wzrostu o 3-4 pkt. proc. wyższe niż rynek, na co wiele wskazuje, to wskaźnik konsolidacji znowu wzrośnie. Może temu sprzyjać także coraz mniejsza liczba odrębnych spółek działających w branży, co jest z kolei efektem zakupów i przejęć mniejszych firm przez większe. Dodatkowo, zdaniem części ekspertów z branży, konsolidacja może wkrótce osiągnąć etap, na którym transakcje kupna/sprzedaży firm będą się odbywać także między największymi firmami w Polsce. Sprzyjać temu ma dobra koniunktura – według prognoz w grudniu br. sprzedaż aut powinna osiągnąć poziom 600 tys.

Oprac. na podstawie materiałów DCG Dealer Consulting.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *