Skarb Państwa zainwestuje w Izerę 250 mln zł

Dokapitalizowanie projektu budowy polskiego auta elektrycznego Izera ma umożliwić m.in. rozpoczęcie współpracy z dostawcą platformy technologicznej, kontynuowanie prac inżynieryjnych oraz działania przygotowawcze związane z budową fabryki w Jaworznie.

Podpisana została umowa inwestycyjna między Skarbem Państwa a ElectroMobility Poland (EMP), spółką odpowiedzialną za realizację projektu budowy polskiego samochodu elektrycznego pod nazwa Izera. Na mocy umowy państwo obejmie nowe akcje EMP o wartości 250 milionów złotych. Akcje te mają zostać wyemitowane w wyniku podwyższenia kapitału zakładowego. Ich zakup zostanie w całości pokryty pieniędzmi pochodzącymi z Funduszu Reprywatyzacji. Dotychczasowi udziałowcy EMP – Enea, Tauron, Energa oraz PGE – zachowają pakiety akcji.

Według przedstawicieli EMP, 250 mln złotych ma zostać przeznaczone między innymi na rozpoczęcie współpracy z dostawcą platformy technologicznej dla samochodu, kontynuowanie prac inżynieryjnych, działania przygotowawcze związane z budową fabryki w Jaworznie. Zgodnie z umową inwestycyjną, pieniądze te muszą zostać wydane w ciągu ośmiu miesięcy. – Otwieramy nowy rozdział naszego przedsięwzięcia. Środki, które pozyskamy w ramach umowy inwestycyjnej pozwolą na realizację absolutnie kluczowych celów projektowych tj. finalizację rozmów biznesowych z kluczowymi partnerami czy rozpoczęcie współpracy z dostawcą platformy – mówi Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland.

Podpisanie umowy inwestycyjnej jest pierwszym z formalnych kroków, które mają umożliwić realizację kolejnych etapów projektu. Wpłata środków z Funduszu Reprywatyzacji na konto spółki nastąpi po walnym zgromadzeniu akcjonariuszy zatwierdzającym podwyższenie kapitału zakładowego oraz niezbędnych zmianach w KRS. Jak poinformował IBRM Samar Paweł Tomaszek, dyrektor biura komunikacji i rozwoju biznesu ElectroMobility Poland, na przełomie 2021 i 2022 roku EMP chce zaprezentować platformę, na której będzie budowana Izera. Cały czas trwają także przygotowania do rozpoczęcia budowy fabryki w Jaworznie. Fizycznie prace budowlane mają ruszyć w II połowie przyszłego roku. Rozpoczęcie produkcji polskiego samochodu elektrycznego planowane jest na II połowę 2024 roku.

ElectroMobility Poland to firma powołana w 2016 r., w której po 25 proc. udziałów objęły spółki energetyczne PGE, Enea, Tauron i Energa. Jak podkreślali wcześniej przedstawiciele EMP. dzięki ich zaangażowaniu finansowemu udało się m.in. zbudować dwa prototypy Izery (w tym jeden jeżdżący) oraz „wskazać” miejsce pod budowę fabryki w Jaworznie. Jak informowała wcześniej spółka, dzięki nowej fabryce pracę ma znaleźć docelowo około 15 tys. osób: 3 tys. w zakładzie w Jaworznie oraz 12 tys. u dostawców i kooperantów. Ale nie stanie się tak od razu. W pierwszym etapie, w trakcie którego planowana jest roczna produkcja na poziomie 100 tysięcy samochodów, w samej fabryce ma pracować 2 tysiące osób. Pełne zatrudnienie to potencjalnie drugi etap rozwoju fabryki, w trakcie którego jej zdolności produkcyjne mają wynieść nawet 200 tysięcy egzemplarzy rocznie.

Budowa fabryki, a także sieci sprzedaży i serwisowej oraz marketing kosztować mają razem ok. 5 mld złotych.

Źródło: IBRM Samar

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *