Seat zapowiada miejski samochód elektryczny

Podczas dorocznej konferencji prasowej Seat S.A. ogłosił plan Future Fast Forward. Inicjatywa zakłada m.in. zaprezentowanie nowego miejskiego samochodu elektrycznego do 2025 roku oraz produkcję ponad pół miliona pojazdów elektrycznych rocznie przez fabrykę w Martorell. Pod koniec tego roku swój pierwszy w pełni elektryczny model przedstawi Cupra, a w 2022 roku ta niedawno powstała marka planuje wejście na rynek regionu Azji i Pacyfiku.

Plan Future Fast Forward ma stać się katalizatorem elektryfikacji hiszpańskiego przemysłu. Głównym założeniem jest produkcja pojazdów elektrycznych w Hiszpanii od 2025 roku.

Docelowo chcemy, by zakłady w Martorell produkowały rocznie ponad pół miliona pojazdów elektrycznych dla całej Grupy Volkswagen – powiedział Prezes Seat S.A. Wayne Griffiths – Ten projekt ma się stać motorem transformacji hiszpańskiego przemysłu motoryzacyjnego. Jednak aby Grupa Volkswagen mogła podjąć ostateczną decyzje dotyczącą tego międzysektorowego i ogólnokrajowego planu, niezbędne jest wsparcie rządu Hiszpanii oraz Komisji Europejskiej.  

Hiszpania jako drugi co do wielkości producent aut w Europie ma duży wpływ na osiągnięcie celów Europejskiego Zielonego Ładu do 2030 roku. Zamiarem konsorcjum, w skład którego wchodzi Seat S.A. oraz 14 innych instytucji, jest stworzenie ekosystemu dla pojazdów elektrycznych poprzez stymulowanie popytu oraz rozwój publicznej infrastruktury ładowania. Kolejnym etapem ma być lokalizacja łańcucha wartości pojazdów elektrycznych, zaczynając od ekosystemu akumulatorów elektrycznych. Według założeń, inicjatywa ma zapewnić nowe miejsca pracy dla młodych ludzi.

Miejska elektryfikacja

Zapowiedziany przez Seata nowy miejski samochód elektryczny pozwoli marce wejść w segment pojazdów elektrycznych o wartości około 20-25 tysięcy euro. Ma to wpłynąć na popularyzację elektromobilności wśród szerokiego grona klientów oraz osiągnięcie celów ustanowionych w tzw. Nowy Zielonym Ładzie. Zakład produkcyjny w którym będzie produkowany nowy model zostanie podany w najbliższych miesiącach.

Rozwój Cupry

W 2020 roku Cupra sprzedała 27 400 samochodów, osiągając wzrost o 11% w porównaniu do roku poprzedniego. Jest to jedna z nielicznych marek w całej Europie, która podczas kryzysu pandemicznego osiągnęła wzrost sprzedaży. Od powstania w 2018 roku marka sprzedała ponad 70 tysięcy samochodów, znacznie przekraczając początkowe oczekiwania.

Podczas konferencji Wayne Griffiths ogłosił, że do 2024 roku zostanie zaprezentowany drugi w pełni elektryczny model Cupry – Tavascan. Nowy samochód będzie bazował na platformie MEB koncernu Volkswagen. Pierwszy elektryczny pojazd marki, model Born, zostanie przedstawiony jeszcze pod koniec bieżącego roku. Cupra planuje również rozszerzenie działalności o nowe kraje. W 2022 roku marka rozpocznie działania w Australii, co jest kluczowym krokiem w stronę ekspansji marki na rynek regionu Azji i Pacyfiku.

Powrót do zysków jeszcze w 2021 roku

Pandemia COVID-19 tymczasowo zahamowała pozytywny trend sprzedaży Seata utrzymujący się w ostatnich latach. W 2020 roku hiszpańska firma uzyskała wynik operacyjny na poziomie -418 mln euro (2019: 352 mln euro) i zysk po opodatkowaniu w wysokości -194 mln euro (2019: 346 mln euro).

Poziom sprzedaży firmy wpisuje się sytuację branży samochodowej w całej Europie. Najważniejsze rynki dla marek Seat i Cupra, takie jak Hiszpania, Wielka Brytania i Włochy, znalazły się wśród krajów najbardziej dotkniętych efektami pandemii w skali całego świata.

W ubiegłym roku Seat sprzedał ponad 427 tysięcy samochodów, o 25,6% mniej niż w roku poprzednim (2019: 574 100 aut). Przełożyło się to na niższe o 21% obroty w porównaniu do roku poprzedniego (2019: 11 147 mln euro, 2020: do 8 784 mln euro). Pomimo złożonej sytuacji w 2020 roku firma utrzymała swój udział na rynku europejskim, zaś w kilku krajach odnotowała wręcz wzrost.

W 2021 roku wrócimy do wypracowywania zysków – zaznaczył Wayne Griffith. – Naszym celem jest sprawne zwiększenie sprzedaży i powrót wolumenów do poziomu sprzed COVID-19.

Seat S.A. utrzymał poziom inwestycji z lat poprzednich. W 2020 roku firma przeznaczyła ponad miliard euro na inwestycje związane z badaniami i rozwojem. To trzeci rok z rzędu, w którym na te działy przeznaczono sumę przekraczającą poziom miliarda euro. Zaangażowanie finansowego firmy w rozwój będzie utrzymane zgodnie ze strategią ogłoszoną w lipcu ubiegłego roku. Do 2025 roku Seat S.A planuje przeznaczyć na ten cel ponad 5 miliardów euro.

(TSz) Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *