[RELACJA] Traficar wjeżdża do Warszawy

Car-sharing staje się coraz popularniejszy. Najlepszym tego przykładem jest firma Traficar, która przez ostatnie 7 miesięcy oferowała tego typu usługę w Krakowie. Teraz oferta ta jest rozszerzana o kolejne miasto. Mieszkańcy Warszawy od 1 czerwca zyskują alternatywę dla komunikacji miejskiej.

Już od 1 czerwca tego roku na ulicach Śródmieścia, Żoliborza, Woli, Mokotowa Ochoty, Pragi Północ czy Pragi Południe, pojawi się flota srebrnych Renault Clio z logo Traficara. Właśnie w tych siedmiu dzielnicach wystartuje usługa car-sharingu, która umożliwia wynajęcie samochodu na minuty. Docelowo system ma zostać powiększony o całe miasto. Jednak w pierwszym etapie będziemy musieli odebrać/zwrócić pojazd w wyznaczonych dzielnicach miasta (ale eksploatować możemy go nawet poza strefami). W pierwszej transzy do dyspozycji klientów będzie 300 pojazdów z trzy cylindrowymi silnikami benzynowymi o objętości skokowej 0,9 litra (TCe90).

Od chwili uruchomienia usługi w Krakowie w ubiegłym roku planowaliśmy jej rozszerzenie na największe polskie miasta liczące ponad 200 tysięcy mieszkańców. W związku z tym Warszawa to dla nas oczywisty wybór. Dostrzegamy rosnący potencjał usług carsharingowych, dlatego w ciągu roku planujemy start usługi w kolejnych aglomeracjach – mówi Piotr Groński, prezes firmy Traficar.

Jak to działa?

Zasada działania całego systemu oparta jest na specjalnie przygotowanej aplikacji. Jest ona dostępna zarówno na urządzeniach z systemami Android, jak i iOS. Przez siedem ostatnich miesięcy w Krakwie zarejestrowało się 15 tysięcy osób. Po aktywowaniu swojego konta, za pomocą mapy wystarczy odnaleźć najbliżej ustawiony samochód i go zarezerwować. Następnie w przeciągu 15 minut powinniśmy dotrzeć do pojazdu, zeskanować umieszczony na nim kod QR i cieszyć się jazdą.

Opłaty

W odróżnieniu od wielu dostępnych środków komunikacji w tym przypadku nie trzeba uiszczać żadnych opłat wstępnych czy abonamentowych. Płacimy za to co przejedziemy. Koszty związane z korzystaniem z pojazdu w usłudze car-sharingu określono na: każdy przejechany kilometr to 0,80 zł, minuta jazdy – 0,50 zł, a minuta postoju – 0,10 zł. W zakresie możliwości parkowania usługa będzie dostępna w tzw. modelu otwartym (ang. free-floating), co oznacza, że samochód można zwrócić w dowolnym miejscu w wyznaczonych dzielnicach, a nie jedynie w wyznaczonych punktach.

Firmy współpracujące

Strategicznymi partnerami Traficara w Polsce jest Renault Polska oraz PKN ORLEN. Koncern motoryzacyjny z Francji jest odpowiedzialny za dostarczanie pojazdów Renault Clio w odmianie Limited, wyposażonych w system nawigacji czy czujniki parkowania. Natomiast PKN ORLEN zapewnia najwyższej jakości paliwo oraz infrastrukturę do przygotowania samochodów. Dzięki tej współpracy możliwe będzie również pozostawienie pojazdów na wybranych stacjach koncernu.

Kto eksploatuje?

Siedem miesięcy działania systemu w Krakowie, pozwoliło na zebranie danych dotyczących zarówno okresów, kiedy pojazdy są najczęściej wypożyczane oraz jaka grupa osób je eksploatuje. Po wnikliwych analizach okazało się, że najczęściej pojazdy są używane w piątek i sobotę, w godzinach popołudniowych i nocnych. Natomiast najliczniejszą grupę użytkowników stanowią osoby w przedziale wieku 22-25 lat, z czego 69% to mężczyźni, a 31% to kobiety.

Czy jest to przyszłość?

Car-sharing jest coraz bardziej rozpowszechniany. Traficar jest kolejną marką na rynku, która postanowiła przeprowadzić ekspansję w tej dziedzinie. Z pewnością jest to alternatywa dla wielu innych środków transportu. Według wyliczeń przy przejeździe do 5 km, wypożyczenie pojazdu w usłudze car-sharingu jest zdecydowanie bardziej opłacalne niż jechanie taksówką. Z pewnością gdy więcej ludzie zaczną korzystać z innych środków transportu niż własny pojazd, to zmniejszy się problem zakorkowania miast, jak też przekroczonych wartościach emisji substancji szkodliwych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *