[RELACJA] Konferencja Transport Research Arena 2016

Konferencja TRA (Transport Reseach Arena) to jedno z ważniejszych wydarzeń o skali międzynarodowej związanych z rozwojem transportu. Tegoroczna edycja została zorganizowana w Warszawie w dniach 18-21 kwietnia.

Odbywająca się co dwa lata konferencja TRA to inicjatywa Komisji Europejskiej, Konferencji Europejskich Dyrektorów Dróg (Conference of European Directors of Roads – CEDR) oraz Europejskich Platform Technologicznych (Europejską Radę Badań Transportu Samochodowego ETRTRAC, Europejską Rada Badań kolejowych ERRAC, Europejską Platformą Technologiczną Transportu Wodnego WATERBORNE). TRA ma na celu zaprezentowanie najbardziej zaawansowanych prac badawczych i innowacji, najnowszych osiągnięć technologicznych i przemysłowych oraz implementacje innowacyjnych pomysłów z zakresu transportu w Europie i na świecie.

Szósta edycja konferencji dobyła się na Stadionie Narodowym w Warszawie pod hasłem „Innowacyjne rozwiązania dla mobilności przyszłości”. W uroczystym otwarciu wzięli udział m.in.: Mateusz Morawiecki – wicepremier oraz minister rozwoju, Carlos Moedas – europejski komisarz ds. badań, Jerzy Buzek i Tomasz Poręba – członkowie Parlamentu Europejskiego, Greg Nadeau – zarządca w Federalnej Agencji Autostrad (Federal Highway Administration) w USA, Jean-Luc di Paola Galloni – współprzewodniczący ERTRAC, Leszek Rafalski – dyrektor Instytutu Dróg i Mostów w Warszawie oraz Violeta Bulc – komisarz europejski ds. transportu.

Podczas trzech dni uczestnicy mogli wysłuchać prelekcji mówiących o problemach oraz innowacyjnych działaniach jakie są podejmowane, aby transport w szerokim rozumieniu tego słowa stał się łatwiejszy, bardziej efektywny oraz przyjaźniejszy środowisku. Głównymi tematami poruszanymi w trakcie TRA były:

  • dekarbonizacja, zrównoważony rozwój i efektywne wykorzystanie energii,
  • technologie związane z projektowaniem i produkowaniem pojazdów,
  • systemy i usługi związane z przewozem miejskim i długodystansowym osób,
  • transport towarów,
  • bezpieczne i wydajne systemy transportowe,
  • infrastruktura transportowa,
  • automatyzacja i łączność (connectivity),
  • czynnik ludzki i socjoekonomiczny w transporcie.

Na części wystawienniczej swoje produkty i rozwiązania prezentowały firmy z całej Europy. Swoje stoiska miały także placówki naukowe prowadzące badania związane z ekologicznymi problemami.

Jednym z przykładów jest AVL. Austriacka firma zaprezentowała uczestnikom konferencji mobilne urządzenie PEMS (ang. Portable Emission Measurement System), służące do pomiaru emisji substancji szkodliwych spalin w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego. Dzięki takim rozwiązaniom możliwe jest zbadanie emisji z pojazdów w korkach czy typowym ruchu przy wyższych prędkościach jazdy niż zakłada to test europejski, obowiązkowy przy badaniach homologacyjnych.

W części wystawowej było prezentowane także rozwiązanie wodorowe BMW. Niemiecka marka wykorzystuje ogniwo wodorowe udostępnione przez Toyotę. W przeciwieństwie do japońskiego producenta samochodów, BMW nie stworzyło modelu od podstaw, ale postanowiło przerobić model 5GT do zasilania alternatywnym paliwem. W efekcie powstał pierwszy samochód premium zasilany wodorem.

W trakcie TRA można było zapoznać się także z ciekawymi rozwiązaniami zwiększającymi zasięg pojazdów elektrycznych (zastosowanie specjalnej przyczepy z bateriami) oraz umożliwiającymi przerobienie pojazdów spalinowych w auta o napędzie alternatywnym. Przedstawiono ponadto nowe technologie, które będą stosowane przy budowie dróg i unowocześnianiu infrastruktury miast.

W Transport Reseach Arena 2016 wzięło udział ok. 2400 osób z 62. krajów. Odbyły się 4 sesje plenarne, 8 sesji strategicznych, 34 sesje techniczne. Liczba prezentacji wyniosła ponad 500. Następna  konferencja TRA odbędzie się w 2018 r. w Wiedniu pod hasłem „Transport w erze cyfrowej – nowe rozwiązania dla społeczeństwa, ekonomii i środowiska”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *