[RELACJA] Internetowy Samochód Roku 2016 – ranking serwisu OTOMOTO

Serwis ogłoszeniowy OTOMOTO już po raz szósty zaprezentował raport pod tytułem Internetowy Samochód Roku. Dzięki temu na specjalnie zorganizowanym wydarzeniu, na torze FSO Żerań, mogliśmy dowiedzieć się, który z pojazdów był najczęściej wyszukiwany w największym serwisie ogłoszeń motoryzacyjnych w Polsce.

Tegoroczna edycja imprezy została zorganizowana po raz szósty. Raport przedstawiający wyniki, powstałe w oparciu o dane wyszukań pojazdów, pozwolił na określenie które marki oraz modele są najbardziej pożądane wśród potencjalnych klientów odwiedzających serwis OTOMOTO. Jak co roku wyłoniono laureatów w kategoriach: pojazdy osobowe nowe, używane, pojazdy dostawcze do 3,5 tony, pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 tony, pojazdy rolnicze i budowlane. Nowością natomiast jest kategoria klasycznych polskich samochodów. Została ona stworzona dla upamiętnienia aut, które niegdyś były stałym elementem krajobrazu motoryzacyjnego w naszym kraju.

Pojazdy budowlane

W zestawieniu najczęściej poszukiwanych maszyn budowlanych najchętniej wyszukiwano tych najbardziej uniwersalnych. Dlatego w 2016 roku największą popularnością cieszyły się koparko-ładowarki (33,5%), koparki (28,1%) oraz ładowarki (16,6%). Na dalszych pozycjach uplasowały się dźwigi (7,3%) i wózki widłowe (6,4%). W tej kategorii liderem jest koparko-ładowarka JCB z serii CX (22%). Drugie miejsce zachowała marka Caterpillar seria 300 (8%), a trzecie przypadło dla Libherr seria 900 (5%).

Pojazdy rolnicze

Kolejną kategorią, w której przyznano wyróżnienia były pojazdy rolnicze. W tym przypadku trzecie miejsce przypadło dla Zetora 3000-7000. Poszukiwało go 3,8% odwiedzających serwis OTOMOTO. Drugą lokatę wywalczył amerykański produkt John Deere serii 6 (5,6%). Podium w tej kategorii zajął polski produkt Usrus serii C. Jest to najbardziej atrakcyjna propozycja z całej trójki (14 711 zł). W 2016 roku poszukiwało go 16,8% osób.

Pojazdy dostawcze do 3,5 tony

W kategorii dostawczaków nie zaszły zbyt wielkie zmiany. Jedynie na trzecim miejscu nastąpiła roszada. W tym roku przysłowiowy brąz zdobył Volkswagen Transporter, który wrócił na podium niewiele ustępując czołowej dwójce (10,4%) i wypychając z TOP3 model Renault Master. Dwa pierwsze miejsca pozostały bez zmian. Na drugiej lokacie utrzymał się Mercedes Sprinter z wynikiem (11%), zaś podium przypadło dla Fiata Ducato (11,1%).

Pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 tony

Aż sześć marek przekroczyło próg 10% pod względem częstotliwości wyszukiwania w kategorii pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 t. Tylko 11,8% zapytań dotyczyło modeli innych producentów. W zestawieniu doszło do przetasowań względem 2015 roku. Na czele rankingu pozostała marka MAN (18,3%). Scania awansowała z czwartej pozycji na drugą (15,7%). DAF spadł z drugiego miejsca na trzecie (15,3%) i minimalnie wyprzedził Mercedesa (15,2%), który rok wcześniej był na najniższym stopniu podium.

Nowe samochody osobowe

Pod względem nowych samochodów osobowych zaszło wiele zmian w stosunku do rankingu opracowanego za rok 2015. Wtedy liderem była Skoda Octavia, a tuż za nią Volkswagen Golf oraz Mazda 6. 12 miesięcy to jednak dużo czasu. Okazuje się, że preferencje osób wyszukujących pojazdy przez serwis OTOMOTO, całkowicie się zmieniły. Dlatego na trzecie lokacie uplasowała się Skoda Octavia (19,54%), na drugiej Volkswagen Passat, a nowym liderem został Opel Astra (39,36%).

Rok 2016 pod względem sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce był przełomowy. Łącznie zarejestrowano ponad 416 tys. nowych samochodów (czyli 17,2% więcej niż w 2015). Jest to najlepszy wynik od 16 lat. Warto jednak podkreślić, iż główną siłę napędową tej sprzedaży stanowią klienci instytucjonalni. Do polskich przedsiębiorców trafiło ponad 281 tys. nowych aut (jest to wzrost, aż o blisko 22%). Sprzedaż aut firmowych stanowi obecnie w Polsce 67,5% całego wolumenu sprzedaży. Do klientów indywidualnych trafiło zaledwie co trzecie nowe auto (134 tys. samochodów, jest to wzrost o 8,8% w porównaniu z 2015 rokiem).

Rynek samochodowy w Polsce cały czas się dynamicznie rozwija. Czy pomysł wprowadzenia nowej akcyzy na sprowadzone samochody używane spowoduje, że rok 2017 będzie jeszcze lepszy? Czy uda się przekroczyć barierę sprzedaży 500 tys. nowych samochodów osobowych? Początek roku pokazuje, że nadal utrzymuje się tendencja wzrostowa, czy tak będzie przez kolejne miesiące? Niestety na weryfikację tej hipotezy musimy jeszcze poczekać. Pamiętać należy, że każde zapytanie od klienta, wizyta w salonie, czy telefon to potencjalna szansa na wzrost sprzedaży.” – komentuje Tomasz Wierzbiński z KANTAR TNS S.A.

Samochody osobowe używane

Serwis OTOMOTO to jednak przede wszystkim pojazdy używane. Roczna analiza wyszukań pozwoliła na określnie TOP3 wśród wszystkich wystawionych samochodów. Trzecie miejsce przypadło dla BMW serii 3. Zdobycie tej lokaty było możliwe dzięki liczbie 15,2 mln wyszukań. Najczęściej wystawiane egzemplarze BMW Serii 3 w 2016 r. Seria 3 to modele w wariancie E46, produkowanym w latach 1998 – 2007. Średnia cena samochodów z tej generacji to 11 000 – 14 000 zł.

Drugą lokatę zajął Volkswagen Golf. W edycji 2016 Internetowego Samochodu Roku, niemiecki kompakt awansował o jedną pozycję, z liczbą wyszukiwań na poziomie 15,6 mln. Użytkownicy poszukujący Volkswagena segmentu C, największy wybór mieli spośród egzemplarzy w nadwoziu hatchback. Aż 56,6% dostępnych w 2016 r. w OTOMOTO aut miało właśnie ten typ karoserii. Jedną czwartą (25,8%) stanowiły kombi. Liczba Golfów z dieslem lub silnikiem benzynowym pod maską była bardzo podobna (odpowiednio 44% i 43,46%). Największa liczba ogłoszeń dotyczyła modelu Volkswagen Golf IV. Czwarta generacja “króla kompaktów” była dostępna rynku w latach 1997-2003. Najczęstszy przedział cenowy to 6000 – 7500 zł.

Pierwsze miejsce przypadło dla Audi A4. Niemiecki przedstawiciel segmentu D utrzymał pozycję lidera z poprzedniego zestawienia. Liczba zapytań dotycząca tego modelu przekroczyła 16,7 mln. Zdecydowanie najczęściej wystawiane na sprzedaż w 2016 r. były wersje w nadwoziu sedan (50,7%), nieco rzadziej kombi (34,4%). W serwisie OTOMOTO najczęściej pojawiały się ogłoszenia dotyczące wariantów z silnikiem Diesla – 46,9%. Audi A4 z jednostkami benzynowymi to 38,9% ogłoszeń, a z instalacją LPG 13,6%. Większość dostępnych egzemplarzy to Audi A4 w wariancie B6. Przeciętna cena Audi A4 B6 waha się w granicach 13 000 – 16 500 zł. Poniżej zostało przedstawione zestawienie TOP10 od 2011 do 2016 roku.

Polskie Klasyki

Ostatnią, a zarazem nową kategorią w raporcie Internetowy Samochód Roku, były Polskie Klasyki. Pod względem popularności wyszukiwań ósmą lokatę zajęło FSO Syrena (0,19%). Nieco wyżej pojawiło się FSO Warszawa (0,37%), ZDS Nysa (0,47%), FSC Żuk (1,42%), FSR Tarpan (2,79%). Pierwszą trójkę otwiera FSO Polonez (6,4%), a tuż przed nim ze zdecydowanie wyższym współczynnikiem wyszukań (26,27%) znalazł się FSO 125p. Liderem w tej kategorii jest Polski Fiat 126p (62,05%).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *