Polskie święto motoryzacji w Poznaniu

Tegoroczne targi motoryzacyjne w stolicy Wielkopolski obfitowały w wiele europejskich i światowych nowości, które tradycyjnie już zostały dostarczone do Polski prosto z Geneva International Motor Show. Magazyn Menadżer Floty był partnerem Poznań Motor Show 2019 i z tej okazji przygotowaliśmy przegląd najciekawszych tegorocznych premier.

Michał Garbaczuk
Tomasz Szmandra

Poznań Motor Show to nie tylko największe targi motoryzacyjne w Polsce, ale również w Europie Środkowej. W tym roku prezentowane pojazdy pogrupowano w ramach czterech salonów: samochodowego, motocyklowego, caravaningowego oraz  aut ciężarowych. Oczywiście nas najbardziej interesowały stoiska firm oferujących samochody osobowe i dostawcze.

Grupa Volkswagen

Tradycją już jest, że siedem marek wchodzących w skład Volkswagen Group swoją ekspozycję prezentuje w Hali 3A. W tym roku powierzchnię szczelnie wypełniały nowości oraz rynkowe bestsellery poszczególnych producentów tego koncernu.

Dla Audi (podobnie jak dla Volkswagena) przyszłość rysuje się pod znakiem elektromobilności. Na rynku jest już pierwszy e-tron, a na stoisku pokazano także koncepcyjny model Q4 e-tron, który w produkcyjnej wersji zaprezentowany zostanie pod koniec roku. Oprócz tego zwiedzający mogli obejrzeć model Elaine i sportowy PB 18, który być może w przyszłości zastąpi Audi R8. Jeśli mowa o sportowym coupe, to zostało ono pokazane w wersji V10 Decennium, napędzanej 10-cylindrowym silnikiem o mocy 620 KM.

SEAT oraz należąca do niego marka Cupra pokazały SUV-y. Stoisko SEATA zdobiły Arona, Ateca i niedawno debiutujący Tarraco, natomiast Cupra przyciągała do siebie budzącym respekt modelem Cupra Ateca Special Edition, wyposażonym w układ wydechowy Akrapovic, hamulce Brembo i 20-calowe felgi w miedzianym kolorze. Największe wrażenie robił jednak Leon Cupra ST w ekskluzywnej wersji Carbon 370, który na polski rynek trafi jedynie w liczbie 13 egzemplarzy.

Skoda ma w tym roku podwójny powód do radości, ponieważ wprowadza na rynek następcę Rapida – model Scala oraz powiększa ofertę SUV-ów o miejski model Kamiq. Samochody właśnie trafiają do salonów sprzedaży, a ich wszechstronność, sprawdzone jednostki napędowe, niezłe wyposażenie wpisują się w hasło Skody –„Simply Clever”. Na stoisku można było podziwiać także modele Kodiaq RS i Karoq Scout, a wizję elektrycznej przyszłości przedstawiały koncepcyjne Vision X oraz Vision E. Jesteśmy pewni, że uzupełnienie oferty o kolejne modele pozwoli Czeskiej marce znów powalczyć o pozycję lidera na polskim rynku.

Volkswagen zaprezentował odświeżonego Passata, który mimo wzrastającego popytu na SUV-y, wciąż należy do grona bestsellerów producenta z Wolfsburga. Samochód zyskał nowy przód, zmienione zostały światła tylne, a dzięki pakietowi IQ.Drive potrafi poruszać się po autostradzie półautomatycznie i to z prędkością 210 km/h. Hybrydowa wersja GTE, jest w stanie teraz pokonać dystans 70 km (wg. Normy NEDC) korzystając jedynie z silnika elektrycznego. Volkswagen już od dwóch lat zapowiada, że do 2023 roku będzie miał w ofercie samochód elektryczny w każdym segmencie. Potwierdzeniem tych działań ma być samochód koncepcyjny ID.Crozz, którego wersję produkcyjną zobaczymy już przyszłym roku, ale prawdziwą bombą była informacja, że już w maju producent zacznie zbierać zamówienia na elektryczny model ID. , który ma kosztować poniżej 130 tys. zł. Tegoroczną ekspozycję uzupełniły SUV-y: T-Roc, T-Cross, Tiguan, Tiguan Allspace i Touareg, wszystkie w wersji R-Line.

Volkswagen Samochody Użytkowe postawił w tym roku na kampery. Ciekawe zabudowy przygotowane zostały na podstawie modeli Crafter, Caddy, a nawet Amarok. Absolutnym hitem okazał się jednak kamper California Ocean, wykorzystująca nadwozie Transportera. Stoisko uzupełniały elektryczne Crafter i Caddy oraz koncepcyjny BUZZ, nawiązujący stylistyką do pierwszego Volkswagena Transportera.

Na koniec zwiedzania stoiska Grupy Volkswagen Group zawitaliśmy do części zajmowanej przez Porsche. Na zwiedzających czekały tam najnowsze 911 (992), wyczynowe wersje 911 GT2 RS oraz 911 Cabrio, które przybyło do Poznania prosto z targów w Genewie. Absolutną gwiazdą stoiska Porsche okazał się jednak nowy model 935, czyli współczesna wersja słynnego wyścigowego „wieloryba”, którą zresztą zaprezentowano obok sprowadzonego z muzeum w Zuffenhausen legendarnego poprzednika z drugiej połowy lat 70-tych, którym ścigał się m.in. słynny Jacky Ickx. Do klientów trafi jedynie 77 egzemplarzy tego wyjątkowego pojazdu, a każdy z nich ma kosztować 700 tys. euro.

Alfa Romeo

FCA tradycyjnie zaprezentowała swoje trzy marki, z czego każda wyróżnia się odrębnym stylem. Alfa Romeo, to przede wszystkim Giulia i Stelvio w wersjach Quadrifoglio. Pod maską każdego z nich pracuje silnik V6 2.9 Bi-Turbo o mocy 510 KM. Nie przez przypadek najnowsza reklama modeli nagrywana była na włoskim torze Monza. Ma to podkreślać sportowe dziedzictwo włoskiego producenta. Niewątpliwą atrakcją ekspozycji był bolid Formuły 1 zespołu Alfa Romeo, za kierownicą którego w tegorocznym sezonie zasiadają Kimi Raikkonen i Antonio Giovinazzi. Tym samym włoska marka oficjalnie wraca do królowej motorsportu. Największą ozdobą stoiska była jednak koncepcyjna Alfa Romeo Tonale – samochód, który jest pierwszym hybrydowym SUV-em w historii marki.

BMW

Gwiazdami ekspozycji spod znaku bawarskiego, kręcącego się śmigła była nowa Seria 7, która naszym zdaniem na żywo wygląda zdecydowanie lepiej, niż na zdjęciach oraz równie luksusowe BMW X7. Dla miłośników jazdy pod gołym niebem producent przygotował premierę BMW 8 Cabrio i roadster Z4. Na stoisku oglądać można było także przedpremierowe okazy X3M i X4M. Elektromobilność reprezentowana była przez i8 Roadster i i3 o zwiększonym zasięgu. Baterie o pojemności 120 Ah, mają pozwolić na przejechanie jednorazowo 300 km. Auto Fus uzupełnił ekspozycję Grupy BMW o spektakularne Rolls-Royce Cullinan (pierwszego SUV-a marki) i otwartą wersję modelu Dawn. Z kolei Alpina to ultra luksusowa B7 i XD3 zbudowane w oparciu o BMW X3. McLarena reprezentowały 570S, 600LT Spider i 720S Spider.

Fiat

Włoska marka w czerwcu obchodzić będzie 120-te urodziny. W czasie Motor Show firma zaprezentowała całą rodzinę modelu Tipo, a także gamę samochodów Fiat 500. Atrakcją był Abarth 595 Pista w pięknym kolorze Blu Podio, a ekspozycję uzupełniły modele 500X i 500L.

Hyundai

Elektryczny model Kona oraz większy Ioniq były gwiazdami stoiska Hyundaia, natomiast jedynym przedstawicielem samochodów napędzanych wodorem był Hyundai Nexo.

Jaguar/Land Rover

Na swoim stoisku brytyjski producent zaprezentował najnowszego miejskiego SUV-a Range Rovera Evoque. Samochód właśnie trafia do salonów w Polsce. W Poznaniu pokazano także modele Velar i Range Rover Autobiography. Z kolei markę Jaguar reprezentował obsypany nagrodami, w tym tytułem Car Of The Year – elektryczny I-Pace oraz modele E-Pace i F-Pace w specjalnej wersji SVR.

Jeep

Należąca do koncernu FCA marka Jeep przywiozła do Poznania pełną gamę oferowanych w Polsce pojazdów, a w śród nich kompaktowe modele Compass Trailhawk i Renegade Trailhawk oraz większego Grand Cherokee Summit. Swoją premierę na targach miał Jeep Cherokee Limited, który czerpie z historii amerykańskiej marki, ale pozwala także na wykorzystanie nowych technologii. Atrakcją stoiska był również premierowy Jeep Wrangler Rubicon, który swoją stylistyka nawiązywał do kultowego Willisa. Samochód posiada 32-calowe, terenowe opony i reduktor o przełożeniu 4:1.

KIA

Marka rodem z Korei Południowej zaprezentowała na targach elektryczny model e-Niro, wprowadzany właśnie na rynki, ciekawy po względem stylistycznym Proceed oraz postrach kierowców – czyli policyjny Stinger.

Mazda

Mazda przywiozła na Motor Show długo oczekiwaną nową Mazdę 3 w wersji sedan, która dołączy do już oferowanej w naszym kraju odmiany hatchback. Producent z Hiroszimy zaprezentował także model CX-5 po modernizacji, w ramach której wnętrze samochodu zostało wzbogacone o najwyższą wersję wyposażenia SkyDREAM oraz dobrze już znane Mazdy 2, 6 oraz CX-3 w wersjach modelowych na 2019 rok. Na stoisku japońskiej firmy nie mogło zabraknąć także jednego z najlepiej sprzedających się sportowych samochodów na świecie, czyli Mazdy MX-5, która w tym roku świętuje swoje 30. urodziny.

Mercedes-Benz

Niemiecka firma zdecydowanie kroczy drogą elektromobilności i na targach w Poznaniu zaprezentowała produkcyjną wersję modelu EQC. Jest to SUV pozycjonowany pośrodku gamy modeli elektrycznych. Producent zapewnia, że EQC będzie w stanie przejechać na jednym ładowaniu ponad 400 km, a ładowanie baterii do pełna ma trwać około pół godziny przy wykorzystaniu ładowarki o mocy 150 kWh. Auto trafi do salonów pod koniec roku i będzie rywalizowało z takimi modelami jak Audi e-tron i Jaguar i-Pace. Pozostałe premiery na stoisku Mercedesa to nowe modele: GLC, CLA Shooting Brake, Klasa B oraz AMG A35.

Z kolei należąca do Mercedesa marka Smart zaprezentowała autonomiczny samochód Smart Vision, który jest pokazem możliwości i zaawansowania technologii prowadzącej do produkcji w pełni autonomicznych pojazdów.

Mitsubishi

Marka przygotowała na targi w Poznaniu dwie premiery. Pierwszą był długo oczekiwany terenowy pick-up L200, który zawitał do stolicy Wielkopolski wprost z salonu w Genewie. Samochód łączy wszechstronność SUV-a z terenowymi możliwościami i ładownością auta użytkowego. Drugą premierą był gruntownie odświeżony ASX. Samochód zyskał zupełnie nowy przód, nawiązujący teraz do większego Outlandera i L200, zmienione zostały tylne światła, a wewnątrz zamontowano nowy system multimedialny.

Nissan

Na swoim stoisku Nissan zaprezentował m.in. samochód wyścigowy Leaf Nissmo, który jest pokazem możliwości producenta w zakresie produkcji aut elektrycznych. Ten wyczynowy pojazd wyposażony został w dwa silniki elektryczne (po jednym na każdą oś) o łącznej mocy 326 KM i momencie obrotowym 640 Nm. Samochód osiąga pierwszą „setkę” w czasie 3,4 sekundy. Na stoisku można było oglądać również Nissana Leaf+ o zwiększonym zasięgu, a także elektrycznego Vana e-NV200. Nie zabrakło też modeli Qashqai i Micra z nowymi jednostkami napędowymi. Wizyta Marka Kamińskiego, była okazją do rozmów o pokonywaniu trudności w drodze samochodem elektrycznym do Japonii i z powrotem. Słynny podróżnik zdradził nam, że planuje już „elektryczną” podróż dookoła świata.

Suzuki

Samochody prezentowane na stoisku Suzuki znane są już z polskich ulic, a najnowszymi modelami jest oczywiście Jimny, którego tegoroczna pula została już sprzedana oraz mały Swift Sport. Ekspozycje uzupełniały Vitara oraz gama motocykli tej marki. Swoją premierę w Poznaniu miał długo oczekiwana model Katana 2019. Obecność Suzuki w Poznaniu była również okazją do przedstawienia działań sponsorskich, bowiem japońska firma mocno inwestuje w polski sport.

Tegoroczne premiery i trendy zauważone przez nas na Poznań Motor Show potwierdzają, że elektromobilność nabiera tempa. Praktycznie wszyscy wystawcy posiadali już w swojej ofercie model hybrydowy lub elektryczny, a Jaguar, Mercedes, Audi i Nissan oferują już samochody, które są w stanie przejechać przynajmniej 400 km na jednym ładowaniu. To sprawia, że z nadzieją patrzymy w przyszłość, a motoryzacja ma szansę zniknąć z listy głównych czynników zanieczyszczających naszą planetę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *