Opony całoroczne będą coraz popularniejsze?

Połowa respondentów z czterech krajów: Polski, Niemiec, Francji i Włoch, uważa, że opony całoroczne są wystarczająco bezpieczne, by używać ich przez cały rok w Europie Środkowej, ponieważ spełniają wszystkie wymagania regulacyjne dotyczące opon zimowych. Tak przynajmniej wynika z ankiety przeprowadzonej przez firmę Nokian Tyres.

Przyczepność, prowadzenie, odporność na zużycie i cechy umożliwiające bezpieczną jazdę w zimie w zmieniających się warunkach były również wymieniane wśród najistotniejszych zalet. Kierowcy uczestniczący w ankiecie wskazali, że wybierają opony całoroczne z dwóch względów: wygody i bezpieczeństwa. Wiele gospodarstw domowych preferuje nadal opony sezonowe, a to między innymi z uwagi na zwykle wysokie ceny opon całorocznych.

Ponad połowa kierowców w Europie, którzy używają opon całorocznych, wybiera je ze względu na wygodę, ponieważ nie trzeba ich wymieniać dwa razy do roku. Kolejnym powodem jest bezpieczeństwo – wynika z ankiety.

Wygoda jest głównym powodem dla kierowców włoskich — w różnym stopniu zgadza się z tym 70 proc. tej grupy respondentów, a także 63 proc. kierowców z Niemiec. Dla Polaków najważniejsze jest bezpieczeństwo, a 74 proc.  z nich zgadza się z tym, że opony całoroczne są wystarczająco bezpieczne na wszystkie pory roku. Podobnego zdania są kierowcy francuscy i włoscy — odpowiednio 56 proc.  i 54 proc. 

Respondenci oczekują jednak pewnych udoskonaleń opon całorocznych. Najważniejsza jest poprawa oszczędności paliwa, a na kolejnych miejscach listy życzeń znalazły się: dobra odporność na zużycie i cena. Jeżeli chodzi o jazdę po śniegu i błocie pośniegowym, zastrzeżenia mają szczególnie kierowcy włoscy (41 proc.), a także francuscy (35 proc.) i niemieccy (34 proc.), ponieważ uważają, że lokalna pogoda w zimie nadal wymaga opon sezonowych.

Większość opon całorocznych stosuje się w małych i średnich samochodach rodzinnych — wskaźnik ten wynosi aż 58 proc.  w przypadku samochodów pokonujących od 5 000 do 20 000 km rocznie w Niemczech. Przeważająca większość — 78 proc.  niemieckich kierowców używających opon całorocznych stosuje je w samochodach na benzynę. Robi tak też 55 proc. polskich kierowców i 45 proc. włoskich, podczas gdy 62 proc. kierowców z Francji woli na nich jeździć samochodami z silnikami Diesla.

Większość respondentów używa opon całorocznych w samochodach mających ponad pięć lat. Jedynie 3,75 proc. wszystkich ankietowanych osób z Europy Środkowej kupuje opony całoroczne do samochodów nowych, mających mniej niż rok. W związku z tym nic dziwnego, że wielu kierowców rozważa wyposażanie w opony całoroczne drugiego samochodu w gospodarstwie domowym, który osiąga zwykle mniejszy roczny przebieg. Zgadza się z tym 74 proc. polskich kierowców, a także 59 proc. włoskich, 57 proc. niemieckich i 47 proc. francuskich.

Z ankiety wynika, że większość osób używa opon mających mniej niż dwa lata, co oznacza, że wciąż korzystają ze swojego pierwszego zestawu opon całorocznych. Ten wskaźnik jest najwyższy w Polsce (67 proc.), a następnie w Niemczech (57 proc.). Ponadto 77 proc. respondentów zgadza się z tym, że zmiany klimatyczne i łagodniejsza pogoda zimną zwiększą atrakcyjność opon całorocznych dla konsumentów w przyszłości.

Ogólny wskaźnik dynamiki wzrostu sprzedaży opon całorocznych już teraz jest wysoki i wynosi 20–25 proc. Rynek ten, zdaniem firmy Nokian, będzie więc nadal bardzo rosnąć w przyszłości, a ankieta odzwierciedla te nastroje. 70 proc.  respondentów zdecydowanie kupiłoby ponownie opony całoroczne do swojego samochodu.

Źródło: IBRM Samar

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *