Po ponad 10 latach Lexus wprowadza na rynek zupełnie nową generację flagowego modelu LS. Podczas prezentacji zorganizowanej na stadionie warszawskiej Legii, była okazja do bliższego zapoznania się z nowszym produktem japońskiej marki.
Lexus LS AD 2017 jest dłuższy i niższy od swego poprzednika, jego sylwetka wyraźnie nawiązuje do modeli coupe, a całość została okraszona nowymi, charakterystycznymi dla nowych aut tej marki, akcentami stylistycznymi. Auto wyposażono w najnowszą generację inteligentnego pneumatycznego zawieszenia (Air Suspension i Adaptive Variable Suspension) oraz w nową generację systemu VDIM, który gromadzi dane, pochodzące z czujników rozmieszczonych w strategicznych miejscach pojazdu. Zbierane informacje dotyczą obrotów kół, ciśnienia na hamulcach i ruchu całego nadwozia. Na podstawie tych danych system uruchamia różne układy, odpowiedzialne za stabilność i bezpieczeństwo, do których należą: system ABS, układ rozdziału siły hamowania EBD, wspomaganie hamowania EBA, a także kontrola stabilności VSC oraz system stabilizacji toru jazdy ESP.
Największe wrażenie robi jednak nowoczesny układ napędowy Lexus Multi Stage Hybrid. Składa się on z 3,5-litrowego silnika benzynowego V6, bezstopniowej przekładni planetarnej i dwóch silników elektrycznych. W wersji 600h samochód rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 5,4 s. Co ciekawe, w trybie z napędem wyłącznie silnikami elektrycznymi Lexus może poruszać się z prędkością nawet 140 km/h. Ceny wersji hybrydowej zaczynają się od 545 500 zł, natomiast model z benzynowym silnikiem 4,6 l (387 KM) w podstawowej odmianie kosztuje 449 200 zł.
Przy okazji prezentacji nowej limuzyny Lexusa, pokazano także najnowszego sportowego coupe tej marki – model LC. Auto bazuje na koncepcyjnym pojeździe LF-LC i podobnie jak pierwowzór, zachwyca elegancką i dynamiczną linią nadwozia. W starannie dopracowanym wnętrzu dominują elementy ze skóry, aluminium i wysokiej jakości tworzyw. Do napędu wersji LC500 posłużył benzynowy silnik o pojemności 5,0 l o mocy 477 KM, która przekazywana jest na tylną oś za pośrednictwem 10-stopniowej automatycznej skrzyni biegów. Jak przystało na ręcznie składaną jednostkę V8, silnik oferuje fantastyczne brzmienie, a auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,4 sekundy i osiąga maksymalnie 270 km/h. W ofercie jest także odmiana hybrydowa, którą napędza silnik V6 o pojemności 3,5 litra i mocy 299 KM. Silnik elektryczny ma 179 KM, a łączna moc całego układu wynosi 359 KM. Z tym zestawem współpracuje bezstopniowa skrzynia CVT, która jednak znacznie różni się od innych przekładni tego typu. CVT w Lexusie ma zintegrowaną, dodatkową automatyczną skrzynię biegów o czterech przełożeniach. Ma to pomóc lepiej wykorzystać potencjał jednostki napędowej. Ta skomplikowana konstrukcja w połączeniu z hybrydowym napędem pozwala na przyspieszenie auta do 100 km/h w czasie 4,7 sekundy i jego rozpędzenie maksymalnie do 250 km/h.
Co ciekawe, zarówno Lexus LC500 jak i model LC500h w podstawowej wersji kosztują 527 000 zł.
Tomasz Szmandra