Nowe Audi Q8 – luksusowy SUV coupé

W warszawskiej hali Centrum Expo XXI, w niemal kosmicznej scenerii, zaprezentowano kolejny model z rodziny Q – Audi Q8, które łączy cechy eleganckiego, luksusowego coupé z praktycznymi rozwiązaniami dużego SUV-a. Czy samochód ten zyska uznanie klientów, okaże się już w trzecim kwartale bieżącego roku, kiedy pierwsze egzemplarze zagoszczą w salonach.

Już na pierwszy rzut oka z zewnątrz oryginalną stylistykę auta podkreślają: muskularny, pionowo ustawiony grill z wysuniętym do przodu frontowym spojlerem, mocno zaakcentowane wloty powietrza oraz ośmiokątna osłona chłodnicy Singleframe. Przednie reflektory mogą być diodowe lub opcjonalnie diodowe HD Matrix LED. Światła tylne połączone są wąskim pasmem świetlnym, umieszczonym na czarnym tle, co nawiązuje do modelu Audi Quattro. Ten SUV coupé ma 4,99 m długości, 2 m szerokości i 1,71 m wysokości (jest szerszy, ale jednocześnie nieco krótszy i niższy niż Audi Q7). Jego wnętrze jest przestronne m.in. dzięki 3-metrowemu rozstawowi osi. Opcjonalnie można zamówić system trzech przesuwanych foteli z tyłu. Standardowa pojemność bagażnika wynosi 605 l, a po złożeniu oparć tylnych siedzeń uzyskujemy 1755 l przestrzeni bagażowej.

Znajome wnętrze

We wnętrzu pojazdu widać nawiązania do modeli A6 i A8. Jest ono eleganckie, komfortowe, wykonane z dbałością o detale, z materiałów dobrej jakości. Centralnym elementem jest dotykowy górny wyświetlacz systemu MMI touch response o przekątnej 10,1 cala, który służy do obsługi systemów infotainment i nawigacji. Ekran dolny, o przekątnej 8,6 cala, służy natomiast do wprowadzania tekstu (np. do nawigacji), obsługi klimatyzacji i innych funkcji poprawiających komfort podróży. Wszystkie wskaźniki wyświetlane są na ekranie cyfrowego kokpitu – Audi virtual cockpit.

System nawigacji, bazując na poprzednich trasach, potrafi rozpoznać preferencje kierowcy i udzielać mu inteligentnych podpowiedzi, a zindywidualizowane profile użytkowników pozwalają na ustalenie aż czterystu preferowanych ustawień dla wielu kierowców użytkujących jeden samochód.

Komfort podróżowania zapewniają również fotele, dopasowujące się do pasażera, wentylowane, z funkcją masażu oraz automatyczna, 4-strefowa klimatyzacja z pakietem poprawiającym jakość powietrza we wnętrzu, a oprawę muzyczną gwarantuje wysokiej klasy system Bang & Olufsen Advanced Sound System. Auto można wyposażyć także w opcjonalną funkcję Audi connect key, umożliwiającą kierowcy otwieranie, zamykanie i uruchamianie samochodu przy pomocy kompatybilnego smartfona z systemem Android.

Układ jezdny i systemy bezpieczeństwa

Obok standardowego, progresywnego układu kierowniczego, zmieniającego przełożenie na bardziej bezpośrednie w zależności od kąta skrętu kierownicy, Audi oferuje również opcjonalny układ czterech kół skrętnych. Układ ten może przy małych prędkościach skręcić koła tylne pod kątem max. 5 stopni w kierunku przeciwnym do kierunku skrętu, co poprawia zwrotność samochodu. Może również skręcić je pod takim samym kątem w kierunku tym samym co kierunek skrętu pojazdu przy prędkościach wyższych. To z kolei wpływa na poprawę stabilności na drodze.

Krótkie zwisy, system kontroli nachylenia i 254 mm prześwitu sprawiają, że auto dobrze radzi sobie w terenie. Zawieszenie z układem kontroli tłumienia jest standardem, a opcjonalnie, w zestawieniu z komfortowym lub sportowym zestrojeniem, Audi oferuje adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z kontrolą tłumienia, które może podnieść nadwozie o ok. 90 mm.

Luksusowy SUV posiada też wiele systemów bezpieczeństwa jazdy, wśród których znajdują się m.in.: adaptacyjny tempomat, asystent wydajności, asystent ruchu poprzecznego, ostrzeżenie przed zmianą pasa ruchu, ostrzeżenie o wysokich krawężnikach oraz kamery 360 stopni. Innowacyjnym rozwiązaniem będzie funkcja automatycznego wjazdu do garażu, pozwalająca na całkowicie autonomiczne parkowanie w garażu pod nadzorem kierowcy, która ma być montowana w tym modelu od 2019 r. Na podobnej zasadzie działa obecnie funkcja automatycznego parkowania.

Najnowsze rozwiązania

Topowego SUV-a coupe marki z Ingolstadt wyposażono w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne i elementy wyposażenia znane z flagowej limuzyny A8. Początkowo klienci będą mieli do wyboru dwa silniki V6 turbo o pojemności 3 l: benzynowy generuje moc 340 KM, a Diesel – 231 lub 286 KM. Wszystkie wersje Audi Q8 wyposażone będą w napęd 4×4 (Quattro), 48-woltowy układ elektryczny oraz zwiększający wydajność system mild hybryd. Podczas hamowania system ten może odzyskać nawet 12 kW mocy i przekazać ją do akumulatora. Technika MHEV pozwala na długie fragmenty jazdy w trybie tzw. żeglowania (z wyłączonym silnikiem). W takiej sytuacji, system start-stop zaczyna działać przy prędkości 22 km/h.

Głównymi rywalami tego modelu na rynku są BMW X6 i Mercedes GLE Coupe. Tak, jak Q7, Audi Q8 będzie produkowane w fabryce niemieckiej firmy na Słowacji.

Jolanta Stypułkowska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *