Ty też możesz jeździć samochodem na prąd – tak można w skrócie przedstawić nową kampanię elektromobilni.pl , której celem jest przybliżenie realiów eksploatacji zelektryfikowanych aut i walka ze stereotypami na ich temat. Partnerem kampanii jest Mercedes-Benz Polska.
Wbrew pozorom samochody hybrydowe typu plug-in oraz w 100% elektryczne nie wymagają od swoich użytkowników rewolucyjnych zmian, a przy tym potrafią zapewniać mnóstwo przyjemności z jazdy. Trzeba tylko dać im szansę, rozważyć, spróbować – stąd pomysł na kampanię. Edukacja jest bowiem kluczowa w kwestii właściwego wykorzystania ich potencjału.
Samochody elektryczne, choć coraz popularniejsze, obrosły w wiele mitów – wiele osób nie zdaje sobie nawet sprawy, że bez trudu mogłaby użytkować taki pojazd. 98% użytkowników konwencjonalnych aut w Polsce przyznaje, że stan ich wiedzy nie pozwoliłby na podjęcie decyzji o zamianie pojazdu na elektryczny. Tymczasem, jak dowodzą przykłady innych państw, 9 na 10 kierowców EV w Europie jest zadowolonych ze swojego wyboru, a każdy z nich przekonuje do elektromobilności trzy kolejne osoby. Dlatego kilkadziesiąt podmiotów i instytucji aktywnych w obszarze zrównoważonego transportu postanowiło działać – przy wsparciu Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii. Poza firmami motoryzacyjnymi w akcję zaangażowali się m.in. dostawcy energii elektrycznej, a do grona jej patronów należą liczne ambasady, izby handlowe oraz polskie samorządy.
Centralnym elementem kampanii jest serwis elektromobilni.pl – z obszerną bazą wiedzy na temat elektromobilności oraz interaktywnymi kalkulatorami i porównywarkami, uławiającymi zakup i użytkowanie samochodów elektrycznych (w tym m.in. mapa stacji ładowania, katalog EV, porównywarka taryfowa i całkowitych kosztów eksploatacji, kalkulatory kosztów podróży, ładowania czy emisji CO 2 ). Docelowo w serwisie znajdzie się aż 12 narzędzi ułatwiających podjęcie decyzji o „przesiadce” na elektromobilność.
W ramach kampanii uruchomiony zostanie także program Elektromobilna Polska, skierowany do miast, instytucji i firm przyjaznych elektromobilności. Powstanie wirtualna mapa prezentująca miejsca przyjazne elektromobilności – celem jest wyznaczenie tysięcy takich lokalizacji w całej Polsce.
Przy okazji kampanii elektromobilni.pl powstanie także pierwszy w Polsce klub posiadaczy i użytkowników aut elektrycznych. W ramach klubu będą oni mogli dzielić się ze sobą swoją wiedzą i doświadczeniami, a także przekazywać swoje sugestie, nawiązując dialog z branżą oraz administracją publiczną. W zamian za aktywności członkowie klubu otrzymają m.in. zniżki na usługi ładowania w sieci GreenWay (od 5 do nawet 10%).
Mercedes-Benz aktywnie wspiera kampanię elektromobilni.pl . Badania producenta spod znaku trójramiennej gwiazdy pokrywają się zresztą z ideami kampanii – czego dowodem są statystyki gromadzone przez aplikację EQ Ready , która pozwala użytkownikom na własnym przykładzie sprawdzić, czy są gotowi do jazdy samochodem zelektryfikowanym. Śledzi ona pokonywane trasy, uwzględnia hipotetyczne ładowania i informuje, czy przy danym trybie eksploatacji możliwe byłoby korzystanie z pojazdu na prąd. Mercedes-Benz od dłuższego czasu udostępnia aplikację EQ Ready użytkownikom aut wszystkich marek. Jak pokazują wyniki zgromadzone z ok. 1,6 mln anonimowych podróży, 90% przejazdów jest krótszych niż 50 km, a 96% – krótszych niż 100 km. Oznacza to, że 90% zarejestrowanych podróży można by odbyć wyłącznie „na prądzie”, nawet za kierownicą obecnie oferowanych hybryd plug-in Mercedesa. Koncern samochodowy ze Stuttgartu już dziś oferuje 20 hybrydowych odmian plug-in swoich modeli, pozwalających jednorazowo, lokalnie bezemisyjnie, pokonać odcinek kilkudziesięciu kilometrów. Do tego dochodzą pojazdy w 100% na prąd – EQC, EQV, a także elektryczne smarty EQ. A już niedługo gama zelektryfikowanych Mercedesów z rodziny EQ znów zostanie poszerzona.
Organizatorami kampanii są Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu (KOZK), a honorowy patronat nad nią objęły Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii.
(TSz) Źródło: Informacja prasowa