Jubileusz Škody. Czeska marka świętuje 125-lecie działalności

Historia marki Škoda sięga 1895 roku, co czyni ją jedną z pięciu marek samochodowych na świecie z najdłuższą historią. 2020 rok to czas obchodów 125-lecia działalności firmy, ale także 115 rocznicy wprowadzenia na rynek pierwszego samochodu tej firmy do produkcji.

W jubileuszowym roku Škoda stawia na przyszłość bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Do oferty dołącza bestsellerowa Octavia czwartej generacji, a swoją premierę będzie miał również elektryczny SUV, będący pierwszym pojazdem producenta opartym na modułowej platformie MEB, przeznaczonej do samochodów elektrycznych. – Škoda Auto jest jedną z pięciu światowych, nadal aktywnych, marek samochodowych z najdłuższą historią. Odwaga i pomysłowość dwóch założycieli, Václava Laurina i Václava Klementa, stanowią podstawę tej wyjątkowej historii, a jednocześnie motywują do prowadzenia firmy w kierunku pomyślnej przyszłości. Tymi wartościami kierujemy się realizując naszą strategię 2025, przekształcając firmę z producenta samochodów w nowoczesną firmę oferującą najlepsze rozwiązania w zakresie mobilności – mówi Bernhard Maier, dyrektor generalny Škoda Auto.

Kierunek przyszłość

W ramach strategii 2025 firma zaprezentuje w pierwszej połowie roku produkcyjną wersję modelu koncepcyjnego Vision iV. Pierwszy w pełni elektryczny SUV jest również pierwszym pojazdem oferowanym przez markę, opartym na modułowej platformie MEB dla grupy VW. Trwająca od 2019 roku kampania produktowa Škody obejmuje premiery 30 nowych modeli do końca 2022 r., z których ponad 10 będzie częściowo lub całkowicie zelektryfikowana. 115 lat po wprowadzeniu pierwszego samochodu do produkcji firma działa na ponad 100 rynkach, dostarczając rocznie 1,24 miliona pojazdów klientom na całym świecie.

Historia sukcesu marki

Założyciele firmy Václav Laurin i Václav Klement położyli podwaliny pod rozwój firmy Škoda w grudniu 1895 r. otwierając przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją i serwisem rowerów w Mladá Boleslav. Firma Laurin & Klement (L&K) w ciągu kilku lat przekształciła się w producenta samochodów oraz motocykli. Zaawansowane technicznie modele z innowacyjnymi rozwiązaniami szybko zyskały popularność, m.in. w Wielkiej Brytanii, na jednym z najbardziej wymagających rynków eksportowych.

Pierwszy samochód Laurin & Klement, Voiturette A, zadebiutował już w 1905 roku. Był modelem przeznaczonym do codziennej jazdy o doskonałym stosunku ceny do wydajności. L&K kompleksowo rozszerzał swoje portfolio modelowe i wkrótce oferował również samochody sportowe i dostawcze. Podstawą dalszego rozwoju firmy było połączenie Laurin & Klement oraz grupy Škoda w 1925 r., co zapewniło niezbędny kapitał dla dalszej ekspansji. W tym czasie powstało też logo marki.

Światowe plany obchodów 125-lecia

Na rok 2020 firma zaplanowała liczne działania celebrujące 125 rocznicę powstania marki, które obejmą wydarzenia dla klientów Škody, entuzjastów motoryzacji, ale także dla pracowników firmy. Škoda stworzyła na przestrzeni ponad 100 lat wiele legendarnych modeli, a niektóre z nich będą obchodzić w 2020 roku rocznicę swoich premier, np. zaprezentowana 85 lat temu Škoda 935 Dynamic z opływowym nadwoziem czy obchodząca 60 urodziny Octavia Combi. W tym roku przypada także 70. rocznica startu załogi Škody w słynnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans, który podkreśla długą motorsportową tradycję czeskiej marki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *