Działaj w zgodzie z Toyota Way

Toyota Motor Poland, przy współpracy z „Pulsem Biznesu”, zorganizowała szkolenia dla sektora MŚP. Uczestnicy spotkań mieli m.in. okazję poznać unikatowy sposób funkcjonowania japońskiej marki oraz dowiedzieć się, jak przygotować się do nadchodzących zmian podatkowych. Szkolenia odbyły się w dwóch miejscach: 6 listopada w Poznaniu oraz 13 listopada w Warszawie.

– Konferencja zorganizowana przez Toyotę szczególnie zainteresowała mnie ze względu na panel, na którym omawiane były zmiany podatkowe, jakie nas czekają. Rady od ekspertów przydadzą mi się w wypełnianiu codziennych obowiązków. Prelekcje ekspertów Toyoty były bardzo ciekawe, naprawdę mnie zainteresowały. Myślę o zmianie samochodu i teraz możliwe, że będzie to RAV4. Toyota zachęciła mnie do swoich modeli – powiedziała uczestnicząca w szkoleniu Anna Kozłowska z warszawskiego Centrum EXPO XXI.

Uzupełnieniem bogatej części merytorycznej był w obu przypadkach konkurs. Polegał on na kreatywnym rozwinięciu skrótu C-HR. Autorzy najciekawszych pomysłów otrzymali na weekend Toyotę C-HR.

Toyota Way

Oba szkolenia otworzyła prelekcja, którą prowadziła Anna Głogowska, ekspert ds. personalnych i trener wewnętrzny Toyota Motor Poland. Opowiedziała o swojej pracy oraz o filozofii Toyota Way, która przyczyniła się do globalnego sukcesu japońskiej firmy.

Filarami działalności Toyoty są „kaizen”, czyli wyzwanie, oraz „genchi genbutsu”, szacunek i praca zespołowa. Tymi zasadami kierują się wszyscy pracownicy korporacji – od szeregowych po członków zarządu.
Filozofia Toyota Way jest wprowadzana w oddziałach japońskiej firmy na całym świecie, w tym w Polsce. Toyota Motor Poland w 2015 r. sprzedała 37 000 samochodów. W tym roku z polskich salonów wyjedzie ok. 52 000-54 000 aut japońskiego koncernu.

Istotną informacją z wystąpienia Anny Głogowskiej było stwierdzenie, że głos pracowników ma duże znaczenie w rozwoju firmy. To oni najlepiej wiedzą, jak usprawnić działanie przedsiębiorstwa, ponieważ mają bezpośrednią styczność z danymi procedurami i produktami.

Anna Głogowska wskazywała również na to, jak zwiększyć wydajność, zminimalizować zużycie zasobów i umocnić swoją pozycję na rynku, chroniąc miejsca pracy i tworząc nowe.

Ekologiczna flota

Doktor inżynier Andrzej Szałek, ekspert ds. nowych technologii Toyota Motor Poland, dużą część prelekcji poświęcił rozwojowi sztucznej inteligencji (SI). Tak zwana logika rozmyta wprowadzona do systemów komputerowych znalazła zastosowanie w sterowaniu automatycznych skrzyń biegów i umożliwiła stworzenie takich układów jak ABS.

Kolejnym krokiem było opracowanie sieci neuronowych, które pomogły w stworzeniu nowoczesnych systemów bezpieczeństwa czynnego, np. korygowania toru jazdy i automatycznego hamowania po wykryciu przeszkody. Tego typu układy są częścią pakietu bezpieczeństwa Toyota Safety Sense.

Następnym etapem będzie autonomizacja transportu. Zwiększanie bezpieczeństwa i zmiana sposobu przemieszczania się będą mieć niebagatelny wpływ na funkcjonowanie społeczeństw oraz ekonomię. Mogą mieć duży wpływ na to, w jaki sposób firmy będą prowadzić działalność. Ponadto nieustanne zwiększanie bezpieczeństwa ogranicza straty społeczne, a także redukuje koszty przedsiębiorstw związane z wypadkami.

Doktor Szałek zaprezentował również możliwości samochodu wodorowego – modelu Toyota Mirai. Toyota produkuje również inne samochody bezemisyjne, których wspólnym mianownikiem są ogniwa paliwowe w układzie napędowym: od osobowych, przez autobusy, po ciężarówki.

Hybrydyzacja, a następnie wodoryzacja motoryzacji przyczyni się do ochrony środowiska. Toyota w ciągu 20 lat sprzedała ponad 11 mln aut spalinowo-elektrycznych, dzięki czemu do atmosfery trafiło o 77 mln t dwutlenku węgla mniej, niż gdyby na drogi wyjechała podobna liczba pojazdów spalinowych.

Hybrydy to bardzo ciekawe rozwiązanie dla firm, również tych mniejszych, które często potrzebują samochodu do poruszania się głównie po mieście.

Debata ekspertów

Kolejnym punktem programu była debata prowadzona przez Łukasza Koryckiego – zastępcę redaktora naczelnego „Pulsu Biznesu”. W gronie ekspertów znaleźli się: Krzysztof Kamieniak – doradca podatkowy i menadżer w biurze PwC w Poznaniu, Przemysław Grzanka – doradca podatkowy i menadżer w biurze PwC w Warszawie, Bogdan Zatorski – ekspert firmy informatycznej Sage, Małgorzata Mazur – szef biura księgowego Tax Team, Katarzyna Miazek z Tax Care.

Specjaliści dyskutowali oraz odpowiadali na pytania uczestników dotyczące obowiązku przygotowania tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego. Stanowi on zestaw informacji o operacjach gospodarczych przedsiębiorcy.
Eksperci dyskutowali też o nowych zasadach rozliczania VAT, m.in. split payment, czyli możliwości podzielonej płatności. Dyskutowano także o ustawie STIR (System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej), która ma wejść w życie w przyszłym roku. System ten będzie wykorzystywany do uszczelnienia VAT. Będzie to algorytm, przy pomocy którego fiskus będzie oceniał ryzyko i będzie mógł blokować przedsiębiorcom konta.

Szkolenie zorganizowane przez Toyotę Motor Poland i „Puls Biznesu” pozwoliło przedsiębiorcom z sektora MŚP na poszerzenie wiedzy z kilku różnych obszarów. Dzięki informacjom o filozofii Toyota Way mogą usprawnić działanie własnych przedsiębiorstw. Panel o nowoczesnych technologiach pokazał, jak w przyszłości może wyglądać motoryzacja, a co za tym idzie, w jaki sposób mogą zmieniać się floty. Dyskusja dotycząca podatków była zbiorem bardzo konkretnych informacji, które, dzięki wiedzy ekspertów, zostały podane w przystępny sposób.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *