[W MAGAZYNIE] Warsztaty w epoce cyfryzacji

Żyjemy w czasach, w których nowoczesne technologie wkraczają do naszego życia tak szybko i intensywnie jak nigdy wcześniej. Szeroko pojęta branża motoryzacyjna przoduje w zakresie innowacji, które znajdują zastosowanie nie tylko wśród światowych koncernów wytwarzających produkty OEM, ale także w segmencie aftermarket, gdzie – na płaszczyźnie lokalnej – funkcjonuje wiele fantastycznych biznesów.

 

Wojciech Ćwikliński 

 

Przykładem takiego przedsiębiorstwa jest niezależny warsztat samochodowy. Jak epoka cyfryzacji zmienia funkcjonowanie tego typu firmy i gdzie, dzięki zastosowaniu nowych technologii, możemy jako przedsiębiorcy usprawnić nasz biznes?

HISTORIA SERWISOWA ON-LINE 

Najbardziej widocznym obszarem, który podlega zjawisku cyfryzacji, jest obsługa klienta. Dotyczy to zresztą nie tylko branży motoryzacyjnej. Zmiany te przejawiają się chociażby w procedurze zapisywania czynności serwisowych. Jeszcze do niedawna większość warsztatów zapisywała wymianę elementów eksploatacyjnych w papierowej książce serwisowej lub na zawieszce w komorze silnika. Dziś najlepsze warsztaty, wzorem rozwiązań na rynku OEM, zapisują historię serwisową całkowicie on-line. Implikacja danych z wewnętrznego programu do strony internetowej firmy umożliwia – po założeniu konta przez klienta – wgląd do historii wizyt w danym warsztacie. Mało tego, są już na rynku firmy, które mają własne aplikacje mobilne. Dają one możliwość wglądu do historii serwisowej oraz np. umawiania wizyt on-line. Z punktu widzenia klienta to duża przewaga rynkowa, bo jest to możliwość, która powinna być już standardem, a nie wyjątkiem w skali regionu. A że zazwyczaj jeszcze jest – tym lepiej dla tego, kto wprowadzi ją jako pierwszy.

KODY AZTEC – NIEWYKORZYSTANA EFEKTYWNOŚĆ 

Kody AZTEC to dobrze znane kody QR, obecne w każdym dowodzie rejestracyjnym wydanym po 2004 r. Trzeba uczciwie przyznać, że technologia QR generalnie nie zrobiła nad Wisłą kariery. Najlepsze warsztaty oraz stacje kontroli pojazdów wykorzystują jednak dobrodziejstwo tego rozwiązania. Weźmy pod uwagę sytuację, w której wykonujemy okresowe badanie techniczne na stacji kontroli pojazdów. Po co przepisywać ręcznie wszystkie dane pojazdu i właściciela? Wystarczy, że diagnosta zeskanuje kod AZTEC, a dane pojawią się w systemie. Oprócz gigantycznej oszczędności czasu to także bezpieczniejsza metoda wprowadzania danych – nie ma możliwości popełnienia błędu np. podczas wpisywania numeru VIN. W przypadku ręcznego wpisywania danych, gdy robimy to po raz dwudziesty w ciągu dnia, pomyłki nie należą do rzadkości.

WSZYSTKIE DOKUMENTY W CHMURZE 

Faktury od kontrahentów, rachunki, karty gwarancyjne urządzeń warsztatowych – są dzisiaj w chmurze, nie w fizycznych teczkach. W nich, głęboko zakopane, mogą leżeć jedynie kopie najważniejszych dokumentów, takich jak np. umowy pracowników. Część właścicieli warsztatów niezależnych przekonała się do chmury po wejściu rozporządzenia RODO. Możliwość trzymania dokumentów on-line to gwarancja wygody i bezpieczeństwa w zakresie przechowywania danych, jakiego wymaga się w XXI w.

SZKOLENIA DLA MECHANIKÓW ON-LINE 

Motoryzacja rozwija się dziś tak szybko jak nigdy wcześniej i tylko systematyczne szkolenia mogą sprawić, że warsztaty niezależne będą mogły zapewnić dobrą jakość usług. Trend na najbliższe lata bez wątpienia będzie dotyczyć szkoleń z obsługi samochodów elektrycznych i hybrydowych. Nie można jednak zapominać o tym, co jest – napędy konwencjonalne i powiązane z nimi rozwiązania technologiczne również idą do przodu. W odpowiedzi na te oczekiwania na rynku pojawiły się pierwsze szkolenia on-line dla mechaników, w czym przoduje Valeo. Są one darmowe i wystarczy się zarejestrować. Dotyczą procedur naprawczych z zastosowaniem produktów tej firmy i rozwiewają obecne na aftermarkecie mity. Nie oznacza to oczywiście, że należy rezygnować z tradycyjnych szkoleń, a wręcz przeciwnie. Szkolenia on-line będą odgrywać na razie rolę pomocniczą, bo – szczególnie dla początkującego mechanika – nie ma to jak fizyczna obecność przy samochodzie. Prawda stara jak świat.

MARKETING INTERNETOWY 

Ostatnim zjawiskiem, które wpisuje się niejako w trend cyfryzacji, jest marketing i jego rola w przypadku warsztatów niezależnych. Nie da się ukryć, że najefektywniejsze działania można prowadzić za pośrednictwem mediów społecznościowych – Facebooka, Google i Instagrama. Każda z tych platform daje ogromne pole do popisu dla warsztatu, który może informować o aktualnych promocjach, nowych usługach czy pokazywać naprawiane pojazdy, budując w ten sposób opinię profesjonalisty. Najlepsze serwisy niezależne wykorzystują na ogromną skalę marketing w Google, by wypozycjonować się na konkretne usługi, np. na wymianę oleju (w danej miejscowości). Dzięki odpowiednio zaprojektowanej stronie internetowej oraz działaniom z obszaru SEO firmowa strona może pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania. Warto przy tym pamiętać o aktywnym prowadzeniu samej strony oraz wizytówki w Google, które zazwyczaj są pierwszą linią kontaktu z potencjalnym klientem.

Wideo

!! Wyprzedzamy nowotwór
Menadżer Floty w Genewie - TOYOTA
Menadżer Floty w Genewie - LEXUS
Menadżer Floty w Genewie - VW
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności