[W MAGAZYNIE] Toyota Camry – Historia Sukcesu

Słysząc nazwę „Toyota”, od razu myślimy „Corolla”. W historii japońskiej marki jest jednak znacznie więcej modeli, które zapisały się na jej kartach złotymi literami. Jednym z nich jest Camry, ceniona za jakość, trwałość i typową dla japońskiej marki niezawodność. Od chwili jej rynkowego debiutu minęło już 36 lat. W nadchodzących miesiącach, po 14 latach przerwy, Camry powraca do salonów Toyoty w całej Europie – w postaci modelu ósmej już generacji. Poznajcie historię tego najpopularniejszego na świecie sedana

Tekst: Marek Wieliński

Dlaczego Camry?

Jej nazwa wzięła się od japońskiego słowa „kanmuri”, oznaczającego koronę. Japoński sedan zyskał ogromną popularność na drogach całego świata, szczególnie jednak w Stanach Zjednoczonych, gdzie jest najczęściej kupowanym samochodem osobowym. W przyszłym roku Camry powraca do Europy w swoim najnowszym wcieleniu. W tym czasie Europejczykom oferowano bowiem przeznaczony na Stary Kontynent model Avensis.

W latach 80. Toyota miała już ugruntowaną opinię producenta trwałych i niezawodnych samochodów o bardzo dobrej jakości i dużej precyzji wykonania. Na tę renomę zapracowały m.in. takie modele jak Corolla, Land Cruiser, Hilux, Celica i Supra. Japoński producent potwierdził ją swoim kolejnym, nowatorskim jak na owe czasy, modelem Camry.

CAMRY PIERWSZEJ GENERACJI (1982-1986)

Toyota Camry pojawiła się w marcu 1982 r., by stawić czoło konkurencji w postaci kompaktowej Hondy Accord. Korzystając z doświadczeń kryzysu paliwowego lat 70., auto wyposażono w nowoczesne i lekkie, oszczędne rozwiązania. Najważniejszym z nich był przedni napęd z poprzecznie umieszczonym silnikiem. Nadwozie w wersjach sedan i liftback opracowano z zastosowaniem badań w tunelu aerodynamicznym, co pozwoliło uzyskać znakomite jak na owe czasy współczynniki oporu powietrza Cx 0,38 i 0,36. Początkowo samochód był dostępny z czterocylindrowym, 100-konnym silnikiem 1.8 i 5-biegową przekładnią manualną. Wkrótce ofertę uzupełnił 120-konny silnik 2.0 z 4-biegowym automatem i turbodiesel 1.8, później 2.0. Samochód produkowano w fabryce Tsutsumi w japońskim Toyota City. Dobra jakość i niska cena przełożyły się na komercyjny sukces w postaci ponad 250 000 sprzedanych aut.

CAMRY DRUGIEJ GENERACJI (1986-1991)

Nadwozie drugiej generacji Camry zyskało jeszcze bardziej opływowe, zaokrąglone kształty, dzięki którym współczynnik oporu powietrza udało się obniżyć do wartości Cx 0,34. Oprócz sedana dostępna była także wersja kombi. Wycofano się natomiast z produkcji liftbacka. Benzynowe silniki zaopatrzono w nowoczesny wtrysk paliwa. W ofercie pojawiły się też dwa silniki V6 o pojemności 2,0 i 2,5 l. Stworzono nawet wersję z napędem na cztery koła. Nie zmieniono przy tym rozstawu osi, który wynosił 2600 mm. Nadwozie było jednak dłuższe o 10 cm od Camry pierwszej generacji. Model pojawił się również w naszym kraju – mimo że Camry 2.0 XL z turbodoładowanym silnikiem Diesla o mocy 84 KM kosztowała 10 000 dol., stanowiąc równowartość ponad 40-letnich zarobków przeciętnego Polaka. Pocieszeniem mogło być bogate wyposażenie – w tym oferowane w standardzie wspomaganie kierownicy. Camry była wówczas jednym z najlepszych aut klasy średniej wyższej w Europie. W 1987 r. z udziałem spółki Pol-Mot otwarto, oferujący m.in. ten właśnie model, pierwszy w Polsce salon Toyota Radość.

CAMRY TRZECIEJ GENERACJI (1991-1997)

Ten drugi po Corolli globalny model Toyoty zadebiutował na 54. Salonie Samochodowym IAA we Frankfurcie. Trzecia generacja była przede wszystkim znacznie większa, szybsza i lepiej wyposażona od poprzedniczki. Jej nadwozie upodobniło się do flagowej limuzyny Lexusa, modelu LS400. Miało długość 4,72 m i szerokość 1,77 m. Współczynnik oporu powietrza Cx zredukowano w nim do wartości 0,31. Dysponujące ogromnym bagażnikiem o pojemności 517 l wnętrze było niezwykle przestronne i bardzo bogato wyposażone. Innowacje pojawiły się także pod maską, w postaci silników z czterema zaworami na cylinder.

Bazowa jednostka 2.2 miała moc 132 KM. Dostępna była też potężna 3.0 V6 o mocy 188 KM, gwarantująca znakomite osiągi i dużą elastyczność. Z oferty zniknęły jednostki Diesla. W Polsce w 1991 r., na 4 lata przed denominacją, podniesiono cła, dodając podatek VAT i 50-proc. akcyzę. Z tego powodu za nową Camry z silnikiem o pojemności przekraczającej ustawowe 2 l trzeba było zapłacić ok. 474 000 000 zł. Uruchomiło to ma- sowy import używanych Toyot Camry z USA, sprowadzanych do Polski jako tzw. mienie przesiedleńcze. Ogromną popularnością cieszyła się produkowana w Georgetown w stanie Kentucky odmiana Station Wagon, czyli kombi, z charakterystycznymi dwiema wycieraczkami tylnej szyby. Jedynym w Polsce dilerem Toyoty, który sprowadzał te wersje na zamówienie do Gdańska, była trójmiejska firma Carter.

CAMRY CZWARTEJ GENERACJI (1997-2001)

Czwarta generacja przyniosła – zamiast rewolucji – przemyślaną ewolucję modelu. Wymiary i wygląd nadwozia zostały niemal bez zmian – z wyjątkiem szerszej osłony chłodnicy z poprzecznymi żebrami. Zmieniono też kształt przednich lamp. W środku zastosowano nową stylistykę deski rozdzielczej, dodając więcej wyposażenia i polepszając jakość materiałów wykończeniowych. Pod maską zostały te same benzynowe silniki. Zwiększono jednak ich moc. Rzędowa, czterocylindrowa jednostka 2.2 rozwijała 135 KM, a odmiana 3.0 V6 zyskała moc 194 KM.

W gamie nadwozi pozostawiono wybór między sedanem i kombi. W 1999 r. pojawiła się jeszcze wersja coupé, a w 2000 r. do gamy dołączył bazujący na niej kabriolet. Jednym ze znaków rozpoznawczych ówczesnej Toyoty Camry było przebogate standardowe wyposażenie, obejmujące automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz zapobiegający poślizgom układ ABS. Na polskim rynku największą popularność zyskała wersja z mocnym i wspaniale brzmiącym silnikiem V6, sprzężonym z automatyczną skrzynią biegów.

CAMRY PIĄTEJ GENERACJI (2001-2006)

Piąta generacja modelu Camry pojawiła się na rynku w postaci jeszcze większego sedana. Co ciekawe, tym razem zabrakło wersji kombi. Zrezygnowano z niej z powodu zmieniających się oczekiwań klientów, którzy woleli minivany i crossovery. Samochód zbudowano od podstaw na nowej platformie K, skracając o wiele miesięcy proces projektowania samochodu i znacznie zmniejszając jego koszty.

Pod maską nadal można było znaleźć czterocylindrową odmianę silnika benzynowego, tym razem już jednak znacznie mocniejszą – miała moc aż 156 KM i pojemność 2,4 l. Drugą jednostką pozostała od- miana 3.0 V6 o mocy 188 KM. Absolutną nowością był jednak najmocniejszy jak dotąd silnik 3.3 V6 o mocy 214 KM. W Polsce obowiązywało wciąż wysokie, 35-proc. cło na samochody importowane z Japonii. W efekcie w 2004 r. model Camry zniknął z naszego ryku, a w jego miejsce pojawił się przygotowany specjalnie dla Europejczyków model Avensis. Samochód o wiele tańszy, bo produkowany na naszym kontynencie, a przez to – zgodnie z ówczesnymi przepisami – wolny od cła. W gamie silników Avensisa znalazły się trzy jednostki benzynowe i jedna wysokoprężna.

CAMRY SZÓSTEJ GENERACJI (2006-2011)

Na tle poprzednich generacji ta była najbardziej rewolucyjna. Chodziło oczywiście o rewolucję pod względem technicznym. Po raz pierwszy w historii modelu Camry pod jego maskę trafił napęd hybrydowy, tzw. Hybrid Synergy Drive. Zestaw składający się z czterocylindrowego silnika benzynowego o mocy 150 KM sprzężonego z jednostką elektryczną korzystał z automatycznej przekładni e-CVT i legitymował się łączną mocą aż 190 KM.

Nie zrezygnowano oczywiście ze stosowania konwencjonalnych, benzynowych jednostek. Pierwszą był rzędowy silnik 2.4 o mocy zwiększonej do 160 KM. Przy okazji przeprowadzonego w 2009 r. faceliftingu zastąpiono go 2,5-litrową jednostką w dwóch wersjach mocy: 171 i 181 KM. Łączono go z 5-biegową skrzynią manualną, a także ze skrzynią automatyczną. Alternatywą był silnik 3.5 V6 o mocy 272 KM, połączony z nowo opracowaną, 6-biegową automatyczną skrzynią. Oferowano także odmianę z napędem na wszystkie koła. Pod względem stylistycznym tak potężnej rewolucji już nie było. W ofercie została jedna wersja nadwozia – sedan. W Europie samochód nie był oferowany w oficjalnej sieci sprzedaży Toyoty. Na nasz kontynent wciąż przeznaczony był model Avensis.

CAMRY SIÓDMEJ GENERACJI (2011-2017)

To właśnie w niej możemy odnaleźć znane do dziś elementy stylistyki, typowe dla współczesnych modeli Toyoty. Nowy model, za sprawą sztywniejszej konstrukcji nadwozia, charakteryzował się znacznie lepszym prowadzeniem. Pod maską zachowały się jednak silniki z poprzedniej generacji. Japońska marka nie byłaby jednak sobą, nie wprowadzając technicznych modyfikacji. Najważniejszą było zastosowanie elektrohydraulicznego układu wspomagania kierownicy. To sprawiło, że moc hybrydy wzrosła do 204 KM, rzędowego silnika 2.5 do 181 KM, a odmiany V6 – aż do 272 KM. Kolejną ciekawostką techniczną była całkowita rezygnacja ze skrzyń manualnych na rzecz tak popularnych, szczególnie w USA, automatycznych skrzyń biegów. Montowane w siódmej generacji modelu Camry automatyczne skrzynie miały 6 przełożeń.

CAMRY ÓSMEJ GENERACJI (OD 2017 R.)

Oto kolejna, wielka rewolucja. Rok 2017 przyniósł przełom w historii modelu Camry. Znacznie większy niż tylko zastosowanie hybrydowego napędu. Ósma generacja, w przeciwieństwie do swoich poprzedniczek, staje się modelem światowym i triumfalnie wraca do Europy. Pośród licznych nowości od strony technicznej na szczególne wyróżnienie zasługuje całkowicie nowa konstrukcja, oparta na skalowanej, modułowej platformie TNGA (Toyota New Global Architecture). Korzysta z niej również kilka innych, najnowszych modeli japońskiego koncernu, jak superoszczędny i ekologiczny Prius czy stylowa i awangardowa Toyota C-HR.

TNGA oznacza również nieporównywalnie mocniejsze i sztywniejsze, a przy tym również lżejsze i bardziej funkcjonalne nadwozie, a z drugiej strony – doskonalsze jednostki napędowe. To także wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi, znacznie poprawiające właściwości jezdne, i niżej położony środek ciężkości. Nowa Camry ma pod maską napęd hybrydowy nowej generacji, który osiąga moc systemową na poziomie 218 KM. Połączony z bezstopniową przekładnią e-CVT, zaopatrzoną w możliwość symulowania 6-biegowej, sekwencyjnej zmiany przełożeń, pozwala przyspieszać do 100 km/h w 8,3 s. Na tym jeszcze nie koniec nowinek technicznych. W ofercie znajdzie się opracowany specjalnie do tego modelu zestaw audio JBL.

Ponadto na liście standardowego wyposażenia najnowszej Toyoty Camry pojawił się zaawansowany system bezpieczeństwa czynnego – Toyota Safety Sense. Nowy model, produkowany w fabryce Toyoty w Kentucky, już od roku jest obecny na rynku amerykańskim. W tym roku do polskich salonów trafiły już pierwsze demonstracyjne egzemplarze, wyprodukowane w Japonii, skąd Camry będzie importowana do Europy. Trwa przedsprzedaż modelu – w ciągu miesiąca zamówiono aż 170 egz. Klienci odbiorą swoje auta w drugim kwartale 2019 r., kiedy samochód zadebiutuje na europejskim rynku.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *