[W MAGAZYNIE] Podstawą estetyki są proporcje

To najpiękniejszy samochód, jaki kiedykolwiek narysowałem – to słowa Marca Lichtego, szefa Audi Design, wypowiedziane jesienią 2018 r. na wystawie motoryzacyjnej w Los Angeles podczas prezentacji koncepcyjnego jeszcze wtedy Audi e-tron GT. Dwa lata później pierwsze w pełni elektryczne gran turismo Audi świętuje swoją premierę już jako samochodu w wersji produkcyjnej. To najlepszy moment, by porozmawiać z Markiem Lichtem o znaczeniu e-tron GT dla marki Audi.

Oczekiwanie dobiega końca. Już we wtorek, 9 lutego, Audi oficjalnie przedstawi model e-tron GT. Czy ta prezentacja, po 7 latach bycia szefem Audi Design, jest cały czas dla Pana ekscytująca?

Marc Lichte: Światowa premiera to taki magiczny moment – zarówno dla całego zespołu Audi Design, jak i dla mnie osobiście. Prezentacja nowego samochodu jest zwieńczeniem procesu jego rozwoju, który zazwyczaj trwa 4 lata. To długa droga, która wymaga ogromnej pracy, wielu dyskusji, a czasem trudnych decyzji. Jednak na koniec wszyscy jesteśmy dumni z tego, że możemy zaprezentować wynik naszych wspólnych wysiłków.

„Duma” jest tu słowem kluczowym. Spoglądając na ten pokazowy egzemplarz, widzimy, że naprawdę wysoko zawiesił Pan poprzeczkę dla modelu e-tron GT. Co wyróżnia stylistykę tego samochodu?

Z dobrym projektem mamy do czynienia wtedy, gdy produkt jest jednocześnie estetyczny i funkcjonalny, a także gdy doświadczenia z nim są pozytywne i bezproblemowe. Podstawą estetyki są proporcje: krótkie zwisy i duży rozstaw osi w połączeniu z niewysokim przedziałem pasażerskim na mocnym nadwoziu. e-tron GT ma wszystkie te cechy.

Czy można opisać ten samochód jako nową ikonę designu Audi? Czy nie będzie to zbyt aroganckie?

Tak, to bez wątpienia zbyt aroganckie twierdzenie. Przecież nie można stworzyć ikony marki wyłącznie na desce kreślarskiej. Samochód musi zyskać taką reputację na drodze, w otoczeniu pełnym innych elementów – również stylistycznych – które „zorientują” go na takiej pozycji. Prawdziwe ikony designu mają coś, co pozwala im odróżnić się od otoczenia; dobrymi przykładami są tu VW Garbus i Porsche 911. Wystarczą tylko trzy linie, aby je opisać, i każdy się zorientuje, o jaki samochód chodzi.

Zatem co Audi chce przekazać otoczeniu, prezentując e-tron GT?

Przede wszystkim nasze hasło przewodnie „Vorsprung durch Technik” – „Przewaga dzięki technice” albo, cytując nową strategię naszej marki: „Living Progress” – „Żywy i ciągły postęp”. Niektóre modele przez lata historii marki w szczególny sposób wykuwały te hasła. Kilka przykładów: A2 to najwyższa wydajność, TT oznacza formalistyczny design, a R8 to bezkompromisowe osiągi. Dlatego w przypadku e-tron GT nie chodzi o to, czy jest on ikoną designu, ale o to, jak wyraża naszą postawę. Innymi słowy, pytanie brzmi, jak reinterpretuje „Vorsprung durch Technik”.

Jaki kurs na przyszłość wyznacza e-tron GT?

e-tron GT to gran turismo. Termin ten pierwotnie oznaczał samochody sportowe, które nadawały się do wyścigów długodystansowych. Modele GT różnią się zatem od samochodów czysto sportowych tym, że oferują większy komfort i większe wnętrze. Jako w pełni elektryczne gran turismo e-tron GT reinterpretuje ten proces równoważenia, nie ograniczając osiągów do samej mocy, ale przypisując szczególną, kreatywną wagę wydajności.

Wydajność jako bazowa idea dla designu. Co to dokładnie oznacza?

Mniejszy opór powietrza przekłada się na większy zasięg – to podstawowe prawo fizyki mobilności elektrycznej przekształciliśmy w zasadę projektowania e-tron GT. Forma podąża za funkcją, estetyka wynika z wydajności. Nowy język stylistyczny skupia się na opływie powietrza, a tym samym na wyrafinowanej aerodynamice. Design e-tron GT jest bez wątpienia podstawą dla projektowania przyszłych modeli elektrycznych.

Rozmawiamy cały czas o designie zewnętrznym auta. A jak opisze Pan te funkcje – przede wszystkim wydajność – w odniesieniu do stylistyki wnętrza?

Mobilność elektryczna dodaje lekkości i funkcjonalności wnętrzu – miejsca jest w nim tak samo dużo jak w pojazdach wyższych segmentów. Kompaktowy na zewnątrz, przestronny wewnątrz. Dlatego też daliśmy e-tronowi GT taki wygląd wewnętrzny, który podkreśla nie tylko typowo sportowy charakter GT z wyraźnym ukierunkowaniem na kierowcę, ale także jego odniesienie do równowagi środowiskowej. Model koncepcyjny z 2018 r. posłużył jako prototyp dla seryjnego modelu produkcyjnego. Charakteryzuje się on własną linią wyposażenia, która nie wykorzystuje skóry, a zamiast tego opiera się na materiałach pochodzących z recyklingu.

Sportowe gran turismo, które pozycjonuje się na podstawie wydajność i zrównoważonego rozwoju. Czy to jest ta nowa postawa, o której Pan wspomniał?

Tak w skrócie. Zrównoważony rozwój zaczyna się od początkowej idei i wyraża się poprzez projekt. e-tron GT jest tym samym pionierem idei, która będzie charakteryzować nasze rozumienie luksusu w czasach mobilności elektrycznej.

Opracował: Piotr Wielgus

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *