[W MAGAZYNIE] – pierwsza jazda TOYOTA PROACE City

Toyota wprowadza na rynek kompaktowego vana, który wzbogaci ofertę marki w segmencie aut użytkowych, dołączając do modeli: Hilux, PROACE i PROACE Verso. Samochód został opracowany we współpracy z Grupą PSA, a na rynku pojawi się na początku przyszłego roku.

Tekst: Tomasz Szmandra

Nowy model japońskiej firmy ma jeden niezaprzeczalny atut – można dostosować go do potrzeb bardzo różnych odbiorców. Jego długość wynosi 4,4 lub 4,7 m. Dłuższa wersja dostępna jest też jako furgon brygadowy. Auto oferuje sporą przestrzeń przewozową – do 3,3 m3 w krótszej wersji nadwozia i 4,3 m3 w dłuższej. Opcjonalny system Smart Cargo zapewnia jedną z największych w tej klasie długość przestrzeni bagażowej – 3,1 lub 3,4 m (w zależności od wersji), natomiast ładowność w obu przypadkach wynosi 1000 kg dla obu długości nadwozia (przewiezie 2 europalety). Van może także ciągnąć przyczepę o ładowności 1,5 t. Do wyboru są asymetryczne tylne drzwi (przeszklone lub nie) oraz przeszklona pokrywa unoszona do góry. W przypadku odmiany osobowej Verso auto może zaoferować 5 lub 7 miejsc siedzących.

PRAKTYCZNE WNĘTRZE

Przy zakupie tego modelu mamy możliwość wyboru konfiguracji wnętrza w zależności od tego, czy auto będzie wykorzystywane do przewozu osób czy towarów. Zarówno w przypadku wersji krótkiej, jak i długiej można się zdecydować na dwa indywidualne fotele lub 3-osobową kanapę z przodu. To drugie rozwiązanie umożliwia montaż systemu Smart Cargo, który łączy otwieraną przegrodę z unoszonym przednim siedzeniem pasażera. Rozwiązanie to zwiększa długość przestrzeni bagażowej o 1,3 m, natomiast pojemność – o 0,4 m3. Środkowe miejsce z przodu można obrócić, tworząc wygodny stolik z dodatkowym schowkiem pod spodem. Model pełniący funkcję furgonu brygadowego ma w drugim rzędzie składaną na płasko kanapę z przesuwaną przegrodą, tak aby zwiększyć przestrzeń bagażową. Klapę przegrody można otworzyć i przewozić w ten sposób długie przedmioty. W kabinie znajduje się też wiele pojemnych schowków (w zależności od wersji) – od pojemników na monety i kubki, dużych otwartych półek po szuflady pod siedzeniami oraz schowki w dachu, drzwiach i podłodze. W wersji pasażerskiej (Verso) opcjonalnie dostępne są: panoramiczny szklany dach, schowek nad głową (podobny jak w samolotach) oraz centralny ruchomy schowek o łącznej pojemności 74 l, dostępny z drugiego rzędu siedzeń i bagażnika. Jest też opcja zamontowania otwieranego okna w tylnych drzwiach, co ułatwia dostęp do przestrzeni bagażowej np. na ciasnym parkingu.

Wnętrze osobowego PROACE City Verso można skonfigurować na kilka sposobów. W drugim rzędzie mogą zostać zamontowane trzy indywidualne fotele lub składana kanapa, dzielona w proporcji 60 : 40. Trzeci rząd siedzeń może zostać dodany zarówno w dłuższej, jak i krótszej wersji nadwozia – można tam całkiem wygodnie podróżować. Dodatkowo kanapę w drugim rzędzie można przesuwać po szynach. Warto wspomnieć, że w specyfikacji z trzema osobnymi fotelami w drugim rzędzie każdy z nich ma mocowanie fotelika Isofix, co nie jest częste w tym segmencie. Wszystkie siedzenia pasażerów po złożeniu tworzą płaską podłogę, a na liście opcji znajduje się również ładowarka indukcyjna do smartfonów.

NOWOCZESNE ROZWIĄZANIA

PROACE City został wyposażony w 8-calowy ekran dotykowy, obsługujący system multimedialny, współpracujący z nośnikami audio i smartfonami, który można rozszerzyć o nawigację i aplikacje internetowe, rozpoznawanie komend głosowych oraz sieciowy serwis informacji o warunkach na drodze (TomTom Traffic). W ofercie wyposażenia dodatkowego są też m.in. wyświetlacz Head-Up Display, pokazujący w polu widzenia kierowcy najważniejsze informacje, oraz kamera cofania. Jeszcze bardziej zaawansowane wsparcie kierowcy oferuje System Smart Active Vision, który działa z wykorzystaniem dwóch kamer i zamontowanego pod sufitem 5-calowego ekranu, wyświetlającego w czasie rzeczywistym widok za samochodem i po bokach. Pod maską nowego PROACE City pracują jednostki benzynowe i wysokoprężne o mocy od 75 do 130 KM, współpracujące z 6-stopniową skrzynią manualną lub 8-stopniową skrzynią automatyczną.

BEZPIECZNA JAZDA

Model ten został wyposażony również w nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Już standardowy pakiet Toyota Safety Sense oferuje układ zapobiegania zderzeniom z poprzedzającym samochodem (PCS), rozpoznawanie znaków drogowych (RSA), system ostrzegania o opuszczaniu pasa ruchu (LKA) oraz tempomat. Ponadto auto można doposażyć m.in. w automatyczne przełączanie świateł mijania na drogowe (AHB), adaptacyjny tempomat (ACC), system monitorowania martwego pola w lusterkach czy wspomagania parkowania. Za pomocą obrotowego przełącznika można wybrać tryb jazdy dostosowany do warunków na drodze: Normal, Snow, Sand i All-terrain. Smart Load Indicator z kolei umożliwia kontrolowanie ładunku – system sygnalizuje przekroczenie 90% ładowności samochodu oraz włącza ostrzeżenie na desce rozdzielczej. Podsumowując, Toyota PROACE City to nowoczesny, komfortowy, praktyczny i bezpieczny samochód, który udowadnia, że pojazdy użytkowe wcale nie muszą być nudne. Japoński producent liczy, że będzie to kolejny sukces rynkowy, a my już wkrótce przekonamy się, jak ten model zostanie przyjęty przez klientów.

Galeria