[W MAGAZYNIE] PIERWSZA JAZDA ŠKODA SUPERB 2019

Superb od lat jest jednym z najlepiej sprzedających się modeli Škody. Teraz czeska marka postanowiła zafundować swojemu flagowemu samochodowi kurację odmładzającą. Zobaczmy, po czym rozpoznać Superba po faceliftingu.

Tekst: Tomasz Szmandra

Zacznijmy od zmian zewnętrznych, których jest bardzo niewiele, jakby projektanci wyznawali zasadę, że nie poprawia się dobrego. W tym miejscu warto jednak wymienić przemodelowaną atrapę chłodnicy, ozdobną listwę między światłami tylnymi LED i zmieniony kształt przedniego zderzaka, co spowodowało wydłużenie auta o 8 mm w przypadku wersji liftback oraz o 6 mm w przypadku wersji kombi. Generalnie wymiary wnętrza, rozstaw osi i wielkość bagażnika pozostały takie same. Superb to samochód oferujący wystarczającą ilość miejsca zarówno w kabinie, jak i w bagażniku. Pojemność kufra wynosi 625 l (680 l dla wersji kombi). Z tyłu bez problemu rozpoznamy nowy model, bo zamiast logo na pokrywie bagażnika umieszczono rozstrzelony napis „ŠKODA” i nowe klosze świateł (podobne do tych, które zastosowano w Audi A6).

ZAAWANSOWANE ROZWIĄZANIA

Odświeżony Superb został wyposażony w reflektory Full LED Matrix – po raz pierwszy zastosowane w seryjnym modelu Škody. System ten wykorzystuje kamerę w przedniej szybie, aby wykrywać zbliżające się pojazdy, osoby oraz obiekty odbijające światło, i automatycznie wyłącza poszczególne jego wiązki. Dzięki temu zapobiega oślepianiu innych użytkowników drogi. Full LED Matrix oferuje dodatkowo funkcję Coming Home/Leaving Home, która automatycznie włącza i wyłącza segmenty reflektorów oraz świateł tylnych podczas wsiadania i wysiadania z samochodu. Ponadto pierwszy raz w seryjnym modelu Škody zastosowano aktywny tempomat Adaptive Cruise Control, wykrywający z wyprzedzeniem ograniczenia prędkości oraz zakręty i dostosowujący do nich prędkość. Nowością jest także asystent awaryjnego zatrzymania Emergency Assist, który w nagłych sytuacjach kieruje samochód na pobocze i zatrzymuje go.

WSPARCIE DLA KIEROWCY

Kierowcę wspomagają także inne systemy, takie jak asystent utrzymania odległości od poprzedzającego pojazdu (Front Assist) oraz czujnik martwego pola o zasięgu do 70 m (Side Assist). Zmodernizowany model Superba ma też najnowsze rozwiązania z zakresu Connectivity. Opcjonalnie można wyposażyć auto m.in. w Vritual Cockpit – cyfrowy zestaw wskaźników i systemy multimedialne do wyboru: radio Bolero z systemem nawigacji Amundsen i 8-calowym wyświetlaczem oraz system nawigacji Columbus z wyświetlaczem o przekątnej 9,2 cala. W wyposażeniu standardowym jest system SmartLink, pozwalający na dostęp do aplikacji ze smartfona za pośrednictwem centralnie umieszczonego wyświetlacza. W samochodzie mamy do wyboru silnik wysokoprężny 2.0 TDI SCR o mocy 190 KM, zestawiony z 7-biegową skrzynią DSG i opcjonalnie z napędem 4×4 oraz dwa silniki benzynowe 2.0 TSI z automatyczną przekładnią DSG – o mocy 190 i 272 KM, z napędem 4×4. Ceny odświeżonego Superba rozpoczynają się od 119 850 zł za auto z silnikiem 2.0 TSI o mocy 190 KM. Sumę 123 650 zł trzeba zapłacić za odmianę kombi z taką samą jednostką napędową. Cennik wersji Sportline rozpoczyna się od 147 600 zł, a za najdroższego Superba Combi w luksusowej wersji Laurin & Klement zapłacimy 183 tys. zł.

SCOUT DO ZADAŃ SPECJALNYCH

Po raz pierwszy czeska marka oferuje swój flagowy model również w uterenowionej wersji Scout, dostępnej wyłącznie jako kombi, z napędem na cztery koła. Odmianę Scout wyróżniają m.in. wzmocnione nadwozie, 18-calowe obręcze kół ze stopów metali lekkich Braga, pakiet do jazdy w terenie, w tym prześwit zwiększony o 15 mm. Charakterystyczny jest też nowy metalizowany kolor karoserii Tangerine Orange (pomarańczowy), zarezerwowany dla tej wersji, a opcjonalnie można doposażyć auto w adaptacyjne zawieszenie DCCD i 19-calowe obręcze kół ze stopów metali lekkich Manaslu. Przedni i tylny zderzak wyposażono w aluminiową osłonę podwozia. Ponadto dodatkowe plastikowe osłony chronią nadkola, progi boczne i dolną część drzwi. Relingi dachowe i listwy wokół szyb bocznych są chromowane, obudowy lusterek bocznych mają kolor srebrny, a na błotnikach zostały umieszczone emblematy „Scout”. Wnętrze jest ozdobione drewnopodobnymi listwami dekoracyjnymi z logo „Scout”, podobnie jak przednie fotele. Wersja uterenowiona oferowana jest wyłącznie z najmocniejszymi jednostkami napędowymi – silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI o mocy 190 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego oraz benzynowym 2.0 TSI o mocy 272 KM i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Ceny Scouta to 167 550 zł w przypadku auta z silnikiem Diesla i 172 400 zł za wersję benzynową. Zgodnie z obowiązującymi trendami eko na początku 2020 r. czeski producent zamierza rozpocząć sprzedaż wersji hybrydowej plug-in, czyli Superba iV. Wtedy też ma się pojawić pierwszy w pełni elektryczny seryjny model Citigo e iV, który wprowadzi markę Škoda w erę elektromobilności.