[W MAGAZYNIE] – Ograniczenie szarej floty

Oszczędności przekraczające 500 000 funtów i zmniejszenie rocznych przebiegów o 44% – takie pozytywne skutki przyniósł program ograniczania tzw. szarej floty przez Norfolk Community Health & Care NHS Trust.

Wojciech Kaczalek

Norfolk Community Health & Care NHS Trust (NCH&C) to brytyjska organizacja świadcząca usługi z zakresu zdrowia publicznego. Zatrudnia ponad 2200 osób, z czego 80% stanowią lekarze, pielęgniarki, dentyści i fizjoterapeuci. NCH&C obsługuje ok. 90 000 osób. Pracownicy organizacji pomagają pacjentom w ich domach, miejscach opieki, przychodniach, szpitalach środowiskowych. W związku z tym muszą być mobilni.

Organizacja przez kilka ostatnich lat wprowadzała zmiany do systemu zarządzania transportem zatrudnionych. Wysiłki Norfolk Community Health & Care NHS Trust zostały docenione przez organizatorów plebiscytu Fleet Hero Awards 2017. Przyznali oni NCH&C nagrodę w kategorii Smarter Travel za promowanie zrównoważonej mobilności.

Szara flota jak szara strefa

Trust zaczął zmieniać system związany z podróżami w 2013 r. Wtedy to ruszyła implementacja polityki mobilności, opracowanej przy współudziale pracowników i związków zawodowych. Problemem organizacji była tzw. szara flota (ang. grey fleet). Pod tym określeniem kryje się korzystanie przez pracowników z samochodów prywatnych do celów służbowych.

Teoretycznie opieranie transportu na szarej flocie może być dobrym pomysłem. Firma czy organizacja nie musi utrzymywać własnej floty, dokonywać wymiany samochodów, serwisować pojazdów itd. Zamiast tego rozlicza się z pracownikami, wypłacając im kilometrówkę. Problem w tym, że bazowanie na szarej flocie może prowadzić do nadużyć, nawet wtedy, gdy prowadzona jest ewidencja przebiegu pojazdów prywatnych do celów służbowych. Jak wskazują wyniki osiągnięte przez Norfolk Community Health & Care NHS Trust, ograniczenie szarej floty może przynieść wymierne korzyści.

Efektywne podróżowanie

Polityka dotycząca podróżowania została tak skonstruowana, aby pracownicy jak najczęściej korzystali z innych pojazdów niż własne. Do nadzorowania przebiegów i stawek za korzystanie z samochodów prywatnych stosuje się internetowy system. Rekompensata za użytkowanie własnego pojazdu jest niższa w porównaniu z zalecaną przez brytyjski urząd podatkowy, ale mieści się w granicach prawa. Jeśli pracownik nie zgodzi się na korzystanie z auta służbowego, musi liczyć się z tym, że po przekroczeniu przebiegu 3500 mil (5632 km) stawka maleje z 56 pensów za milę do 20 pensów za milę.

Wprowadzony system wymaga od kierowców podawania dokładnych celów podróży. Pracownicy przed wyjazdem otrzymują plan najkrótszej i najekonomiczniejszej trasy. Ma to zapobiegać sztucznemu „pompowaniu” kilometrów. System obliczania kilometrówek został zintegrowany z systemami działów kadr i płac. Zapewnia to większą automatyzację, redukuje koszty i pozwala łatwiej przeprowadzać audyty.

Korzystanie z floty

Organizacja Norfolk Community Health & Care NHS Trust wprowadziła liczne rozwiązania mające ułatwić podjęcie decyzji o rezygnacji z korzystania z samochodów prywatnych. Wprowadzony został system, który weryfikuje, czy pracownicy podjęli właściwe decyzje, jeśli chodzi o dobór środka transportu do danej trasy.

Została ustalona hierarchia doboru pojazdów w zależności od przewidywanego przebiegu. Jeśli dystans nie przekracza 70 mil (ok. 113 km), pracownicy powinni korzystać z transportu publicznego bądź poolowych rowerów i samochodów. Jeżeli trasa jest dłuższa, kierowca powinien wybrać się w trasę samochodem z wynajmu. Auto prywatne ma być ostatecznością.

Stan floty Norfolk Community Health & Care NHS Trust na sierpień 2018 r. przedstawiał się następująco: 32 samochody poolowe (część specjalistycznych, część wynajmowanych od Enterprise), 77 auta firmowe w leasingu, 33 auta benefitowe (korzystanie w zamian za potrącenie pieniędzy z pensji), dostęp do jednego pojazdu w car sharingu. Do tego dochodzą codzienne wynajmy krótkoterminowe, uzależnione od potrzeb.

Duże oszczędności

Implementacja polityki zrównoważonej mobilności przyniosła duże korzyści, nie tylko finansowe, ale również związane z ograniczeniem emisji szkodliwych substancji i poprawą bezpieczeństwa. Pracownicy rzadziej korzystają z własnych samochodów. Częściej poruszają się za to nowszymi, bardziej ekologicznymi i lepiej serwisowanymi pojazdami. Jak przedstawiają się statystyki z 2017 r. w porównaniu z 2015 r.?

Łączny przebieg samochodów szarej floty spadł o 19%, a konkretnie aż o 752 000 mil (ponad 1,2 mln km). Dystans pokonywany przy wykorzystaniu leasingowanych aut służbowych wzrósł z kolei o 42%, o 202 000 mil (ponad 325 000 km). Całkowity przebieg w przypadku aut poolowych oraz aut wynajmowanych na jeden dzień zmniejszył się o 19% (73 000 mil, ponad 117 000 km). W sumie pracownicy przejechali o 623 000 mil lub ponad milion kilometrów mniej w porównaniu z wcześniejszym okresem, co oznacza spadek o 13%.

Od okresu 2007-2008 łączne roczne przebiegi zmniejszyły się aż o 44%, a sumaryczne przebiegi szarej floty spadły z 5 do 3 mln mil (z 8 do 4,8 mln km). W ciągu ostatnich 2 lat organizacja za- oszczędziła 500 000 funtów.

Wideo

Menadżer Floty: Szkolenie Hybrydowa Flota - Czy to się opłaca?
!! Wyprzedzamy nowotwór
Menadżer Floty w Genewie - TOYOTA
Menadżer Floty w Genewie - LEXUS
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności