[W MAGAZYNIE] Niezależne sieci serwisowe – czy warto?

Przeglądy okresowe i bieżące naprawy to jeden ze znaczących kosztów posiadania samochodu. Na naszym rynku funkcjonują autoryzowane stacje obsługi oraz warsztaty niezależne – niezrzeszone i sieciowe. Zgodnie z obowiązującym prawem w niezależnym serwisie możemy serwisować auto nawet na gwarancji. Zobaczmy więc, czy warto zrezygnować z usług ASO. 

Najwięcej jest w Polsce serwisów niezrzeszonych – ok. 70%, natomiast sieciowe stanowią ok. 25% rynku. Rosnące oczekiwania klientów i coraz większa konkurencja powodują, że warsztaty samochodowe muszą walczyć o utrzymanie dotychczasowych klientów i pozyskanie nowych. Zarządzający flotami praktycznie w każdym serwisie mogą uzyskać rabat na usługi, oczywiście jeśli będą dobrymi negocjatorami. Wiele warsztatów sieciowych ma w swojej ofercie korzystne finansowo programy dla flot. W listopadzie 2004 r. weszła w życie dyrektywa unijna, znana pod nazwą GVO, która umożliwia serwisowanie nowych aut również w nieautoryzowanych serwisach, bez obawy o utratę gwarancji. Przepisy te są korzystne dla właścicieli pojazdów, ponieważ dają możliwość wyboru, co jest szczególnie ważne np. dla osób, które mieszkają daleko od autoryzowanych serwisów konkretnej marki. Jeśli jednak zależy nam na zachowaniu gwarancji i pewności, że stan techniczny naszego auta będzie utrzymany na wysokim poziomie, musimy wybrać serwis, który zapewni odpowiedni standard obsługi i będzie dysponował odpowiednim sprzętem oraz wyposażeniem, tak aby przegląd był zgodny z wymaganiami producenta.

Niektórzy pracownicy ASO, świadomie lub nie, wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że posiadacze nowych samochodów nie mogą wykonywać usług, w tym przeglądów okresowych, poza ASO producenta pojazdu ze względu na utratę gwarancji. Tymczasem przepisy określają jednoznacznie, że fakt wykonania usługi poza stacją autoryzowaną nie może być podstawą oddalenia późniejszego roszczenia reklamacyjnego – tłumaczy Robert Dzierżanowski, kierownik sieci Bosch Car Service.

Tymczasem w zależności od zakresu czynności ceny w nieautoryzowanych serwisach są średnio od kilkunastu do kilkudziesięciu procent niższe niż w większości stacji ASO. Jest jednak wiele elementów, które należy wziąć pod uwagę, zanim podejmiemy decyzję, gdzie wykonamy określoną usługę serwisową. Warto przy tym pamiętać, że w kwestiach spornych producent może się powoływać na niefachowo wykonaną usługę i podać to jako przyczynę problemów z samochodem, odmawiając naprawy gwarancyjnej.

CO PRZEMAWIA NA KORZYŚĆ ASO? 

Koncerny samochodowe przekonują, że ASO zapewnia nam utrzymanie auta w dobrym stanie technicznym przez długi czas, ponieważ pracują tam wysoko wykwalifikowani fachowcy, którzy wciąż zwiększają swoje kwalifikacje, m.in. biorąc udział w szkoleniach organizowanych przez producentów samochodów. Kolejny argument na korzyść ASO to dostęp do wiedzy na temat najnowocześniejszych technologii, znajdujących się w serwisowanych modelach. Serwisy te mają urządzenia do naprawy całej gamy modeli, komputery do diagnozowania przyczyn usterki oraz aktualne oprogramowanie. W przypadku trudniejszych napraw mogą też korzystać ze wsparcia inżynierów zatrudnionych w koncernie. W ASO ceny są wysokie, ale teoretycznie powinno ono gwarantować nam dobrą jakość usług.

ZALETY SERWISÓW NIEZALEŻNYCH 

Nie oznacza to jednak, że niezależne serwisy ustępują ASO, jeśli chodzi o wyposażenie warsztatów czy wyszkolenie pracowników. Przepisy unijne nakładą na koncerny samochodowe obowiązek dzielenia się wiedzą na temat nowych samochodów z serwisami spoza sieci dilerskiej, dlatego również warsztaty sieciowe, nawet małe, mogą mieć dostęp do najnowszej dokumentacji, szkoleń, niezbędnych urządzeń i oprogramowania. Jest to jednak obwarowane określonymi wymogami, np. trzeba zarejestrować się w systemie, udokumentować formę prowadzonej działalności gospodarczej, a w niektórych przypadkach również potwierdzić posiadane kwalifikacje. Koszty z tym związane są niestety spore, więc trudno się spodziewać, że mechanicy w małym warsztacie będą mieli taką wiedzę, aby serwisować wszystkie marki. Drobne naprawy możemy wykonać praktycznie wszędzie, ale bardziej skomplikowane w najnowszych autach mogą okazać się niemożliwe. W przypadku konieczności naprawy starszych samochodów wiedza mechaników z małych serwisów niezależnych, często poparta wieloletnim doświadczeniem, prawdopodobnie będzie wystarczająca. W przypadku aktualnie produkowanych modeli trzeba się nieustannie szkolić, rozwijać i poszerzać swoją wiedzę i umiejętności.

Jeśli chodzi natomiast o większe serwisy sieciowe, tj. prywatne warsztaty zrzeszone w sieci i działające zgodnie z określonymi zasadami, to na ogół są one multimarkowe. Dzięki pomocy firmy, która je zrzesza, mają dostęp np. do tańszych czy lepszych jakościowo części zamiennych oraz szkoleń. W serwisach tych często pracują doświadczeni fachowcy, którzy wcześniej szlifowali swoje umiejętności np. w ASO i dobrze znają wybrane marki samochodów.

Ponadto auta sprzedawane w Europie (począwszy od normy Euro 5) muszą mieć sterowniki zgodne ze standardem Pass-Thru, a tym samym umożliwiać obsługę i diagnozowanie również za pomocą urządzeń dostarczanych przez niezależnych dostawców sprzętu, pod warunkiem że są zgodne z tym standardem. Profesjonalne urządzenia diagnostyczne pozwalają mechanikom w nieautoryzowanych serwisach łączyć się z serwerami producentów aut, pobierać dane diagnostyczne i serwisowe oraz aktualizować oprogramowanie sterowników. Takie warsztaty mogą więc robić to, co wcześniej zastrzeżone było dla ASO. Oczywiście wszystkie serwisy na swoje usługi powinny dawać gwarancję.

Przykładem niezależnego serwisu, spełniającego wysokie standardy usług i cenionego przez klientów, jest pomorska Spółka Auto Miras Autoryzowany Serwis Samochodowy. Ma ona certyfikowany przez firmę Bosch serwis mechaniczny oraz blacharsko-lakierniczy z certyfikatem TÜV Rheinland.

Jest też oficjalnym partnerem serwisowym BMW Bawaria Motors, a także ma autoryzację marki Porsche na naprawy blacharsko-lakiernicze.

Mocną pozycję na rynku motoryzacyjnym ma także Inter Cars SA – właściciel ogólnopolskiej sieci serwisów: Perfect Service, Q-Service, Q-Service Truck, Q-Service Premium, Q-Service Moto, zrzeszających niezależne warsztaty samochodowe, które zachowują własną tożsamość. Jednak jej podstawowa działalność to import i dystrybucja części zamiennych do samochodów osobowych i użytkowych. Firma ma również dział poświęcony obsłudze klientów flotowych i odrębną ofertę dla nich.

Jeśli chodzi o serwisy blacharsko-lakiernicze, to klienci dobrze oceniają m.in. sieć Compet. Działa ona w systemie franczyzowym. Ma ofertę zarówno dla flot, CFM-ów, ubezpieczycieli, jak i klientów indywidualnych. Wszystkie serwisy zrzeszone w tej sieci są certyfikowane.

ZAKRES I DOKUMENTACJA PRZEGLĄDU 

Przegląd nowoczesnych aut często wymaga znacznie więcej niż tylko wymiany oleju i filtrów. Warsztat, z usług którego chcemy skorzystać, powinien być wyposażony w profesjonalne narzędzia i oprogramowanie diagnostyczne, aby mieć dostęp do dokumentacji serwisowej dla konkretnego modelu. Doradca serwisowy wprowadza dane auto do komputera z odpowiednim oprogramowaniem warsztatowym, a system automatycznie generuje listę czynności do wykonania podczas konkretnego przeglądu. Jeśli wszystkie czynności będą wykonane zgodnie z obowiązującą procedurą, to w razie konieczności wykonania naprawy gwarancyjnej nie będzie argumentu, że auto było serwisowane niezgodnie z wymaganiami. Do skorzystania z gwarancji niezbędne jest też udokumentowanie, że czynności serwisowe wykonane przez niezależny warsztat były zgodne z zaleceniami producenta. Poza wpisem do książki serwisowej ważna jest także szczegółowa faktura lub rachunek, z danymi samochodu oraz wykazem wszystkich prac i zastosowanych części.

Dzięki dyrektywie GVO nie ma również obowiązku montowania części pochodzących wyłącznie z oficjalnej dystrybucji, aby zachować gwarancję. Nawet serwisując samochód w ASO, mamy prawo dostarczyć własne części czy materiały eksploatacyjne (np. oleje, płyny, filtry), które pochodząod niezależnych dostawców, jeśli tylko spełniają normy jakościowe, takie jak produkty pochodzące lub rekomendowane przez producenta auta. GVO określa, że za części oryginalne (których można używać w autach na gwarancji) uznaje się:

  • części wyprodukowane przez producenta pojazdu i sygnowane jego logo,
  • części wytwarzane przez innych producentów, którzy dostarczają je producentowi auta na tzw. pierwszy montaż,
  • części niezależnych producentów, którzy wytwarzają je zgodnie z technologią wymaganą przez producenta auta i określają ją jako oryginalną część zamienną.

TAK, ALE… 

Producenci samochodów nie mogą uzależniać gwarancji od serwisowania samochodu w ASO. Aby jednak zachować gwarancję i mieć pewność, że auto jest właściwie serwisowane, musimy zadbać, aby było obsługiwane zgodnie z zaleceniami producenta, a wszystkie czynności serwisowe wykonywane w niezależnym warsztacie powinny mieć właściwą dokumentację. Niezależne warsztaty, tak samo jak serwisy autoryzowane, mogą uzyskać dostęp do dokumentacji serwisowej i oprogramowania dostarczanego przez producentów aut, co zapewnia technologia Pass Thru. Jednak przed podjęciem ostatecznej decyzji, gdzie będziemy serwisować nasze auto lub całą flotę, powinniśmy sprawdzić oferty zarówno w ASO, jak i warsztatach niezależnych cieszących się dobrą renomą oraz wziąć pod uwagę zakres wykonywanych czynności i warunki gwarancji. Na tej podstawie zadecydujemy, która opcja będzie w naszym przypadku najbardziej opłacalna.

Wideo

III Międzynarodowe Targi EkoFlota: Innowacje, Ekologia, Mobilność – podsumowanie
The best of Poznań Motor Show 2018
[Genewa Motors Show 2018] Nissan IMx KURO i Nissan LEAF
The best of Geneva International Motor Show 2018
  •  image
  •  image
  •  image
  •  image
[Pierwsza jazda] Test Infiniti Q30
[Fotorelacja] Motor Show 2016

Aktualności