O rosnącej sprzedaży samochodów, najnowszych modelach, inwestycjach w elektromobilność oraz ofercie dla flot rozmawiamy z Tomaszem Porawskim, dyrektorem marki Škoda.
W 2023 r. grupa Škoda Auto odnotowała rekordowy przychód wynoszący 26,5 mld euro – to aż o 26,2% więcej niż w roku poprzednim. W ubiegłym roku na całym świecie marka sprzedała 866 800 samochodów, czyli o 18,5% więcej niż w 2022 r. Jak minione 12 miesięcy wyglądało w przypadku Škoda Polska?
Miniony rok był dla nas zdecydowanie pozytywny – i bardzo dynamiczny. Zarówno w ujęciu rynku europejskiego, jak i polskiego Škoda uwolniła swój potencjał, o czym zadecydowało zwiększenie stabilności łańcucha dostaw. Czas oczekiwania na nowe samochody wrócił do normy, a to przełożyło się na wyniki sprzedaży. Potwierdzają one, że mamy bardzo dobry produkt dla szerokiego grona klientów, dość wspomnieć, że rejestracje Superba i Kodiaqa w przededniu premiery nowych generacji zwiększyły się o, odpowiednio, 14 i 21%. Niemal wszystkie nasze modele wypracowały wzrosty. Finalnie w całym roku dostarczyliśmy klientom ponad 51 tys. aut, o 22% więcej niż w 2022 r., pozyskując dodatkowe 0,8 p.p. udziału w rynku.
Rok 2023 był także czasem licznych premier: pokazaliśmy m.in. odnowione wersje Kamiqa, naszego bestsellerowego miejskiego SUV-a, oraz kompaktowej Scali, a także wspominane już nowe wydania Superba i Kodiaqa. Obszernej aktualizacji doczekał się również Enyaq, który otrzymał m.in. nowy, jeszcze efektywniejszy zespół napędowy oraz udoskonalony system multimedialny.
Niedawno odnotowaliśmy premiery całej gamy nowych modeli, m.in. Scala, Kamiq i Superb Combi, za chwilę dołączą do nich Kodiaq oraz Superb w nadwoziu Liftback. Škoda szykuje także całkowicie nowy model o nazwie Elroq, który będzie reprezentował markę w silnie obsadzonym segmencie kompaktowych SUV-ów. Kiedy to auto zadebiutuje w Polsce i jakich jeszcze ważnych premier możemy się spodziewać w najbliższym czasie?
Zgadza się, w naszych salonach czeka teraz na klientów wiele atrakcyjnych nowości. Każdy ze wspomnianych modeli oferuje „rozsądne”, praktyczne udoskonalenia: Kamiq i Scala zyskały bardziej rozbudowane systemy wspomagające oraz jeszcze wydajniejsze silniki TSI evo2, a Superb i Kodiaq zapewniają jeszcze większy komfort podróżowania. Staramy się w pełni odpowiadać na zróżnicowane potrzeby naszych klientów, toteż oferujemy samochody z silnikami spalinowymi – benzynowymi i wysokoprężnymi, a także hybrydy – miękkie oraz plug-in, oraz samochody elektryczne. Mamy dziś największy wybór modeli i wersji napędowych w historii naszej marki. Oczywiście elektryfikacja stanowi istotny aspekt strategii Škody; w najbliższych latach planujemy poszerzyć ofertę o cztery kolejne modele elektryczne. Pierwszym z nich będzie właśnie Elroq – nasz reprezentant w popularnym segmencie kompaktowych SUV-ów, elektryczny odpowiednik Karoqa. Samochód będzie miał ok. 4,5 m długości i będzie pierwszym modelem zaprojektowanym w duchu nowego języka designu Škody – Modern Solid. Jego premiera odbędzie się już w czwartym kwartale tego roku.
Nowości będzie jednak znacznie więcej. Po pierwsze stopniowo poszerzymy ofertę dostępnych napędów dla nowych generacji Kodiaqa i Superba; pojawia się w niej m.in. hybrydowy napęd plug-in, który w trybie elektrycznym pozwala pokonać ponad 100 km na jednym ładowaniu. Oznacza to, że takim samochodem na co dzień, np. dojeżdżając do pracy i na zakupy, można poruszać się jak elektrykiem. Wygodę użytkowania zwiększa szybka ładowarka pokładowa prądu przemiennego (AC) oraz możliwość szybkiego ładowania prądem stałym (DC). Kluczowym debiutem jest odnowiona Octavia – nasz krajowy bestseller, który po liftingu zyskał jeszcze bardziej dynamiczny design, zaktualizowany system operacyjny oraz nowe oszczędne silniki i rozbudowane układy wspomagające aktywne bezpieczeństwo.
Wspomniany wcześniej Elroq będzie kolejnym w pełni elektrycznym modelem Škody. Czy w najbliższej przyszłości marka faktycznie skupi się na bezemisyjnych samochodach? Czy może jednak zweryfikuje plany, zważywszy choćby na problemy, jakie dotknęły należącą do tego samego koncernu markę Volkswagen?
Mamy zdywersyfikowaną strategię. Z jednej strony Škoda prowadzi intensywne inwestycje w elektromobilność – do 2027 r. przeznaczy na rozwój nowych aut elektrycznych ponad 5 mld euro. Z drugiej strony systematycznie doskonalimy naszą ofertę wersji spalinowych i hybrydowych. Wierzymy, że przyszłość motoryzacji jest elektryczna, jednak tempo rozwoju elektromobilności w różnych regionach jest zróżnicowane – o czym decyduje m.in. stan sieci ładowania.
Strategia Škody nie skupia się na samym produkcie, ale na całym łańcuchu wartości i ekosystemie – od nacisku na niskoemisyjną produkcję z wykorzystaniem energii odnawialnej i przyjazne środowisku zarządzanie odpadami aż po recykling oraz domykanie obiegu materiałów. Warto tu zauważyć, że ograniczanie emisyjności wciąż przebiega również w segmencie aut spalinowych: dzięki licznym usprawnieniom oraz hybrydyzacji napędów kolejne generacje naszych aut są coraz oszczędniejsze, a zatem emitują do atmosfery mniej dwutlenku węgla.
Jeśli chodzi o modele elektryczne, chcemy budować i oferować samochody odpowiadające oczekiwaniom klientów. Słuszność tego kierunku potwierdza już Enyaq, który niezmiennie cieszy się bardzo pozytywnym odbiorem rynku. W ubiegłym roku znalazł w Europie blisko 82 tys. nabywców, a na wielu rynkach jest najczęściej wybieranym samochodem elektrycznym. Kolejne nasze elektryki będą podążać jego śladami – w tym roku zaoferujemy kompaktowego SUV-a, w przyszłym miejskiego, a później także kombi oraz dużego, rodzinnego SUV-a charakterem zbliżonego do Kodiaqa. To rozwojowe segmenty rynku. Nie należy też zapominać, że podobnie jak auta spalinowe, współczesne samochody elektryczne cały czas ewoluują i oferują coraz lepsze parametry. Widać to choćby po Enyaqu, który przez stosunkowo krótki okres produkcji przeszedł wiele aktualizacji zapewniających m.in. wyższą moc ładowania.
Fabia i Octavia to modele niezwykle popularne we flotach samochodowych. Jaką ofertę Škoda przygotowała dla firm?
Przede wszystkim 2024 rok jest rokiem dla nas bardzo znaczącej zmiany. Wprowadzamy nowy model sprzedaży agencyjnej. Jest to największy projekt i największa zmiana na rynku w ostatnich latach. Oznacza stworzenie procesu sprzedaży praktycznie od nowa, wprowadzenie umów ramowych, które regulują zasady sprzedaży łącznie z warunkami handlowymi. Dzięki temu cały proces jest jasny dla każdej strony, a samo zamawianie samochodów sprowadza się niemal do czynności technicznych. Klienci mają zapewniony bezpośredni kontakt z opiekującymi się nimi KAM-ami oraz wybranymi przez siebie agentami, którzy dbają o potrzeby klienta. Mając świadomość, jak wielu obszarów dotykamy, i bazując na doświadczeniu z innych rynków, zdecydowaliśmy się wdrażać ten model stopniowo. Aktualnie produkt, jakim jest Flotowy Model Agencyjny, adresujemy do największych klientów flotowych, z flotą powyżej 100 samochodów. W ramach naszej strategii długoterminowej FAM będzie docelowym produktem dla flot.
W czasie tej transformacji nie możemy jednak pominąć najbardziej dynamicznego w naszej ocenie segmentu rynku flotowego, czyli małych i średnich przedsiębiorstw z car parkiem mniejszym niż 100 samochodów. Już przed pandemią mocno inwestowaliśmy w ten sektor rynku, zatem teraz, bazując na wiedzy o potrzebach klienta MŚP, przygotowaliśmy Program Biznes Ekspert. Oczywiście podstawą programu jest nasza kompleksowa oferta modelowa w szerokim zakresie segmentów oraz obejmująca zarówno tradycyjne – spalinowe – jak i zelektryfikowane napędy. Jednak najważniejszym wyróżnikiem Biznes Eksperta jest profesjonalne wsparcie w zakresie budowania polityki flotowej MŚP, wyboru formy finansowania oraz serwisowania, którego udzielają nasi dealerzy i agenci biorący udział w programie. Każdy Biznes Ekspert rozwija kompetencje na podstawie doświadczenia i wiedzy zdobywanych w trakcie certyfikowanych szkoleń. Na koniec pragnę podkreślić, że oferta Biznes Eksperta to także specjalnie dla tego programu przygotowane, kompleksowe finansowanie zapewniające optymalne rozwiązanie dla każdej floty obejmujące oprócz korzystnej raty leasingowej także zintegrowany pakiet serwisowy i ubezpieczenie.
Czy oferta marki dla klientów flotowych odpowiada na wyzwania wynikające z nowych wymogów dla przedsiębiorstw z przyjętych rozwiązań dotyczących raportowania tzw. wskaźników ESG?
Rzeczywiście w związku z KPO pojawił się, a w zasadzie powrócił temat CSRD, czyli dyrektywy o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju. Obserwujemy wzrost zainteresowania tematem ze strony klientów flotowych. Zagadnienie jest bardzo obszerne. Dlatego przygotowujemy naszych Biznes Ekspertów, aby mogli skutecznie doradzać klientom nie tylko przy wyborze marki i modelu samochodu. We flocie opartej na samochodach elektrycznych (również PHEV) ważnym elementem będzie także kompleksowa oferta ładowania w miejscu pracy, w trasie oraz w domu. A jeśli wspominamy o infrastrukturze w miejscu pracy, należy zwrócić uwagę, że wyzwanie jest o wiele większe niż przystąpienie do systemu publicznych ładowarek z wykorzystaniem karty lub aplikacji. W myśl nowych przepisów instalacja w miejscu pracy musi spełniać określone wymogi. Zatem odpowiednie przygotowanie lub dostosowanie obecnej infrastruktury staje się równie ważnym elementem kalkulacji kosztu eksploatacji floty co sam koszt ładowania. Nasi eksperci będą mogli wskazać klientom obszary do optymalizacji, a przede wszystkim przedstawić gotowe rozwiązania. Wierzę, że menadżerowie flot w MŚP znajdą w Biznes Ekspertach najlepszą możliwą pomoc w przystosowaniu się do tych wyzwań.
Od lat samochody z Mladá Boleslav zajmują czołowe lokaty w rankingach sprzedaży pojazdów w naszym kraju. Czym – Pana zdaniem – spowodowana jest aż tak duża popularność Škody w Polsce?
Sądzę, że składa się na to wiele czynników. Mamy rozbudowaną sieć dealerską i serwisową o wysokim standardzie, a także doskonały produkt. Nasze samochody słyną z połączenia walorów praktycznych, bezpiecznego prowadzenia oraz intuicyjnej obsługi. Są solidnie wykonane, wszechstronne i oferują zaawansowaną, ale jednocześnie sprawdzoną technikę. Oczywiście dbamy o atrakcyjną ofertę, na którą obok cen składają się korzystne pakiety opcji oraz usługi dodatkowe, takie jak pakiety serwisowe. Na nasze auta udzielamy teraz 3-letniej gwarancji (lub 60 000 km). Zapewniamy też niezwykle elastyczne możliwości finansowania, zarówno dla nabywców prywatnych, firm z sektora MŚP, jak i dużych flot. Jednym z naszych produktów finansowych jest Škoda Najem All Inclusive, który w ramach jednej comiesięcznej opłaty zawiera ubezpieczenie, serwis, assistance, auto zastępcze czy opony zimowe, w związku z czym poza ratą klientowi pozostają… opłaty za paliwo lub energię.
W skrócie, Škoda cieszy się w Polsce ogromnym zaufaniem klientów, na co pracowaliśmy przez długie lata – jesteśmy za nie bardzo wdzięczni i świadomi swojej odpowiedzialności, dlatego nieprzerwanie pracujemy, by to zaufanie utrzymać oraz je zwiększać.
Rozmawiał: Tomasz Szmandra