[W MAGAZYNIE] Trendy w branży CFM i Rent a Car – rozmowa z Marcinem Nivette, prezesem NFM Group

NFM Group to jeden z liderów branży wynajmu długoterminowego i Rent a Car w Polsce. O udanym roku 2016 dla sektora CFM, nowoczesnych rozwiązaniach związanych z zarządzaniem flotami, leasingiem i wynajmem samochodów, a także planach na ten rok opowiada Marcin Nivette, prezes NFM Group.

W tej chwili NFM Group tworzy 6 marek rozpoznawalnych zarówno na rynku lokalnym, jak i międzynarodowym: NFM (dawn. Nivette Fleet Management) świadcząca usługi Full Service Leasingu i zarządzania flotą, Hertz – światowy lider w wynajmie samochodów, Hertz Lease oraz wypożyczalnie samochodów: Firefly, Dollar i Thrifty. Dwie ostatnie to amerykańskie sieci wypożyczalni samochodów o ugruntowanej pozycji na rynku globalnym. Zostały włączone do oferty na początku tego roku, a NFM Group jest wyłącznym przedstawicielem zarówno tych, jak i wcześniej wspomnianych marek na Polskę. Siłą NFM Group jest szerokie spektrum oferowanych usług. Należą do nich: zarządzanie flotą, wynajem długoterminowy samochodów dla firm oraz krótkoterminowy wynajem pojazdów dla klientów instytucjonalnych i indywidualnych. Wśród oferowanych usług znalazły się: zapewnienie finansowania, zarządzanie wszystkimi usługami serwisowymi, leasing zwrotny lub odkup aktualnie użytkowanej floty. NFM Group wyróżnia indywidualne podejście do klienta, niezależnie od tego, czy dysponuje on jednym czy kilkuset samochodami. Firma zapewnia swoim klientom możliwość wpływu na całkowity koszt utrzymania floty (TCO), udostępniając odpowiednie narzędzia i programy motywacyjne. Dzięki wyjątkowej synergii Grupy klient otrzymuje w jednym miejscu wszystkie możliwe usługi mobilności: od 1-dniowego wynajmu w kraju i za granicą i wynajmu średnioterminowego, przez kilkuletnie wynajmy dla stałych pracowników, do zarządzania flotą lub leasing zwrotny obecnie użytkowanych pojazdów. O działalności NFM Group i rynkowych trendach rozmawiamy z Marcinem Nivette, prezesem firmy.

MF: Czy na przestrzeni ostatnich lat widać zmianę w oczekiwaniach klientów w stosunku do usług związanych z zarządzaniem flotą?

Marcin Nivette: Zdecydowanie tak. Polski rynek flotowy rozwija się bardzo dynamicznie, szczególnie w segmencie wynajmu pojazdów. Dynamika wzrostu przez ostanie lata była dwucyfrowa. Trend ten potwierdził również 2016 r., w którym nasza branża odnotowała wzrost 11,6% w stosunku do poprzedniego roku. W kilka lat zrównaliśmy się z krajami Europy Zachodniej pod względem zakresu oferowanych usług. Również nasi klienci stali się bardziej świadomi, oczekują elastycznych usług i dostosowanych produktów, szybszego przystosowania się do ich potrzeb, rozwiązań, które pozwolą im szybko adaptować się do wymagań rynkowych, zarówno jeśli chodzi o liczbę samochodów, jak i strukturę floty. Dla NFM Group oczekiwania klienta zawsze są priorytetem. Żeby jak najlepiej dopasować się do potrzeb, stworzyliśmy „Pakiet dla Twojej firmy”. Dzięki niemu klienci mogą cieszyć się samochodami bez długoterminowych zobowiązań, gdyż wynajem trwa od 12 do 24 miesięcy. Umożliwiamy im bezpłatny zwrot samochodu już po 12 miesiącach. Mają też możliwość zmiany klasy samochodu bez dodatkowych opłat i odbioru pojazdu w jednym z 30 punktów na terenie Polski. Warto dodać, że większość pojazdów dostępna jest od ręki. Przy zawieraniu umowy gwarantujemy szybką ścieżkę decyzyjną, co sprawia, że usługa jest przyjazna również dla firm, które dopiero rozpoczynają działalność.

Jak NFM Group dopasowuje się do potrzeb klientów z sektora MŚP?

MŚP to bardzo perspektywiczny, choć trudny rynek. Firmy z tego sektora to zupełnie inny typ klienta niż duże korporacje. Często są to małe, jednoosobowe firmy, które do tej pory korzystały przede wszystkim z „czystego” leasingu lub po prostu kupowały samochód. Dopiero uczą się, że wynajem wraz z pełną obsługą serwisową może być dla nich korzystniejszy. Jednocześnie klienci coraz częściej zwracają uwagę na całkowity koszt utrzymania samochodu (TCO), dlatego też nasza usługa jest coraz popularniejsza w tym segmencie. Wiele firm z sektora MŚP dysponuje kilkoma samochodami we flocie i działa bardziej na rynku lokalnym niż krajowym. Taki klient oczekuje bezpośredniego kontaktu i opieki doradcy na swoim terenie. Staramy się sprostać tym oczekiwaniom, bo nie zamykamy się na żadnego klienta, nawet dysponującego tylko jednym samochodem. Dlatego też uruchamiamy oddziały w mniejszych miejscowościach. W samym 2016 r. otworzyliśmy 3 punkty – w Białymstoku, Bielsku-Białej i Pile.

Jakie innowacyjne rozwiązania wprowadziła NFM Group w ostatnim okresie?

W 2016 r. wprowadziliśmy nowatorski system likwidacji szkód. Dzięki platformie IT NFM, która jest połączona z likwidatorem szkód i serwisami, możemy usprawnić proces likwidacji, np. przez skrócenie czasu naprawy, ograniczenie formalności z perspektywy użytkownika i obniżenie kosztów napraw. Przekłada się to na oferowanie przez NFM Group lepszych ofert ubezpieczeniowych, nawet dla klientów, którzy nie mają umów generalnych, tzn. ubezpieczeń obejmujących całą flotę.

Jakie trendy panują obecnie na rynku i co wyróżnia NFM Group na tle konkurencji?

Od kilku lat coraz wyraźniej zauważamy wpływ ekonomii współdzielenia na gospodarkę światową. Ten sposób korzystania z usług i produktów jest szczególnie widoczny wśród pokolenia tzw. millenialsów, którzy zaczynają stanowić coraz większy odsetek wśród pracowników i przedsiębiorców. Ten trend widać również w Polsce. Z naszych analiz i doświadczenia wynika, że dla tej grupy bardzo istotnym elementem są szybkie, proste i przejrzyste procedury, łatwość dostępu do usługi i ich elastyczność. Klient pokolenia „Y” już nie chce wiązać się długoterminową umową. Chce mieć możliwość swobodnego wyboru pojazdu, niezależnie od tego, czy jest w kraju czy za granicą. Objawia się to m.in. zacieraniem różnic między usługami wynajmu długiego, krótkiego i leasingu. Połączenie wynajmu krótko-, średnio- i długoterminowego w Polsce i za granicą to jeden z najważniejszych trendów rynkowych. To, co nas wyróżnia, to przede wszystkim partnerska współpraca z naszymi klientami. Jako polska firma doskonale rozumiemy potrzeby lokalnego klienta. Jesteśmy w stanie szybko dostosować się do jego oczekiwań. Nie postrzegamy się tylko jako dostawca usługi, ale partner klienta, który doradza w wyborze najkorzystniejszych rozwiązań, zarówno pod względem kosztowym, jak i operacyjnym. Klienci doceniają takie podejście. Większość współpracuje z nami od kilku, a nawet kilkunastu lat. W 2017 r. dzięki synergii NFM Group chcemy kontynuować ścieżkę optymalizacji kosztów i wprowadzać nowe innowacyjne rozwiązania, które ułatwią i poprawią obsługę klienta. Dążymy do tego, aby całkowity koszt utrzymania floty był jak najniższy, przy jednoczesnym zachowaniu jakości usług na najwyższym poziomie.

Ekologia to obecnie ważny temat, również w branży motoryzacyjnej. Jakie działania podejmuje NFM Group w tym zakresie?

Dzięki szerokiemu spektrum naszych usług klient, ponosząc relatywnie niskie opłaty, ma możliwość korzystania z nowych, a co za tym idzie – nowoczesnych samochodów, niezależnie od okresu, przez jaki chce je użytkować. Będzie to miało tym większe znaczenie po ewentualnym wprowadzeniu tzw. podatku ekologicznego. W związku z nim możemy spodziewać się pojawienia dodatkowych opłat, związanych chociażby z wiekiem pojazdu czy emisją spalin. Nasze samochody dzięki temu, że są nowe, są również ekologiczne i ich użytkowanie nie będzie się wiązało z tego typu obciążeniami. Cała branża wynajmu przyczynia się do ochrony środowiska, wprowadzając na rynek wtórny sprawdzone samochody używane. Ich średni wiek nie przekracza 36-40 miesięcy, a przebieg – 120-140 tys. km. Ważne jest również, że klienci przekonali się, iż firmy CFM oferują samochody regularnie serwisowane, mające pełną historię napraw. Takie modele dostępne są w ciągłej sprzedaży w naszym punkcie samochodów poleasingowych w Warszawie. Oferując tego typu auta, wpływamy na odmłodzenie średniego wieku samochodów używanych w Polsce, a co za tym idzie – ograniczenie emisji szkodliwych substancji. Obecnie bardzo głośno jest w Polsce i na świecie o elektromobilności. Wprawdzie rynek samochodów elektrycznych i hybrydowych jest jeszcze niszowy, ale jeżeli zapowiedzi rządu zaczną być spełniane, to na pewno jako NFM Group będziemy oferowali naszym klientom możliwość korzystania z samochodów elektrycznych.

Jakie korzyści dla Waszych klientów przyniosło utworzenie w 2013 r. NFM Group?

Integrując w ramach Grupy wszelkie formy wynajmu samochodów oraz usług z tym związanych, zapewniliśmy naszym klientom możliwość dokonania najkorzystniejszego wyboru przy wykorzystaniu usług tylko jednego partnera. Dzięki temu klienci, mając zintegrowane wszystkie operacje, optymalizują koszty, oszczędzają czas oraz zapewniają bezpieczeństwo i komfort użytkownikom pojazdów.

Źródło: Menadżer Floty

Artykuł ukazał się pierwotnie w magazynie Menadżer Floty (wyd. 03/2017)

Artykuł możesz również przeczytać bezpłatnie w wydaniu interaktywnym magazynu Menadżer Floty, pod adresem: www.ewydanie.menadzerfloty.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *